Doom III ökar grafikkorts-<br>försäljningen

Permalänk
Melding Plague

Doom III ökar grafikkorts-<br>försäljningen

<font style="font-size: 10pt"><b>Doom III ökar grafikkorts-<br>försäljningen</b></font> <small class="small">onsdag 22 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20040922A7055.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att ID Softwares nysläppta spel <a href="http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040807_doom3.php?...">Doom III</a> har ökat försäljningen av grafikkort rejält. Detta har gjort så att Nvidia och ATi har fått öka tillverkningen av AGP-baserade grafikkort.<br /><br />ATi planerar att utöka antalet wafers hos TSMC som för tillfället tillverkar grafikkretsar åt ATi. Det sägs att priset på Radeon 9800-baserade grafikkort från ATi kommer sjunka ännu mer under hösten innan de fasas ut och ersätts med Radeon X800-serien (möjligen det icke tillkännagivna Radeon X800 SE).<br /><br />Nvidia kommer enligt källor att lansera en budgetinriktat Geforce 5900-baserad grafikprocessor i fjärde kvartalet som ett svar. Det lär vara billigare än nuvarande Geforce 5900XT och troligen ligga på ungefär samma prestanda.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Radeon 5900XT????

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nissepelle
Radeon 5900XT????

Självfallet menade jag Geforce 5900XT. Korrigerat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

undrar vad 9800 kommer att ligga i pris om ett tag??

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem

1500 spänn kanske?

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på folk? D3 e ett skit spel!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av graffe-mannen
Vad är det för fel på folk? D3 e ett skit spel!

Det är din åsikt, sen varför du inte kan säga varför det är ett "Skitspel" så tycker jag du ska bara vara tyst.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haali
1500 spänn kanske?

Lite av ett önsketänkande tyvärr Men jag vet inte om det är så speciellt smart då ATi och nVidia då de borde vilja sälja mer av deras nya kretsar så de också går (+). Det vore onekligen bättre om det vore så att de kunde sänka priset på x700 respektive 6600 serien istället då det vore absolut det bästa för oss kunder. För jag tvivlar starkt att de är speciellt mycket dyrare att tillverka än 9800 serien och 5900 serien.

Sen om man ser det lite så här kan jag ju faktiskt medge att för oss konsumenter är det toppen att (bra?) presterande grafikkort blir ännu billigare och att det bli ännu mer konkurrens. Men jag har den åsikten att de borde skippa de gamla serierna och satsa helt ut på de nya.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av graffe-mannen
Vad är det för fel på folk? D3 e ett skit spel!

Det blir lätt så tyvärr när man har en dator som inte klarar av det. Din processor är väldigt långt ifrån att klara av att köra DooM3 hackfritt med alla effekter påslagna.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Lite av ett önsketänkande tyvärr Men jag vet inte om det är så speciellt smart då ATi och nVidia då de borde vilja sälja mer av deras nya kretsar så de också går (+). Det vore onekligen bättre om det vore så att de kunde sänka priset på x700 respektive 6600 serien istället då det vore absolut det bästa för oss kunder. För jag tvivlar starkt att de är speciellt mycket dyrare att tillverka än 9800 serien och 5900 serien.

Sen om man ser det lite så här kan jag ju faktiskt medge att för oss konsumenter är det toppen att (bra?) presterande grafikkort blir ännu billigare och att det bli ännu mer konkurrens. Men jag har den åsikten att de borde skippa de gamla serierna och satsa helt ut på de nya.

RV410 och NV43 chip bör vara mycket billigare att tillverka än framför allt R360 men oxo NV35(38?) då dom använder en mindre tillverknings process utan att ha särskillt många fler transistorer, å andra sidan kanske det blir mycket dyrare me GDDR3 minne ist. för DDR.

Trevligt med billigare 9800Pro, inte trevligt med GeForce FX kort över huvutaget, sluta tillverka dom, snälla...

Det kan säkert säljas ännu fler kort nu när HL2 snart är på väg, bara att vänta och se.

graffe-mannen: uppenbarligen är det inte ett skit spel dom folk spenderar många tusen på ett grafikkort för att kunna spela det...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Det är din åsikt, sen varför du inte kan säga varför det är ett "Skitspel" så tycker jag du ska bara vara tyst.

Helt förutsägbart med dåliga miljöer, för mörkt, ingen spelkänsla, taskigt ljud och grafiken är inget speciellt.
Så jag förstår om man inte gillar spelet, blev mycket besviken efter alla förväntningar.

Hoppas att folk som köpt ny hårdvara för att kunna spela just Doom3 och HL2 kommer få lite valuta för pengarna i det sistnämda iallafall.

Tror inte att det är för just doom som folk köper nu, utan för att 6800 och x800-korten faktist är prisvärd och har tagit ett steg ifrån 9800 och FX-korten som i sin tur är mycket bra "mellankort" för en rimlig kostnad.

Rätta mig om jag har fel, med risk för att detta då kommer bli den längsta tråden på Swec.

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Hedersmedlem

Martin Nordgren: Det du säger är även din åsikt. Jag tycker raka motsatsen som dig ang. Doom 3.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Martin Nordgren: Det du säger är även din åsikt. Jag tycker raka motsatsen som dig ang. Doom 3.

håller med

Visa signatur
Permalänk

Själv blev ja väldigt besviken på Doom3, visst är det snyggt men känslan är inte den bästa.
Visst, jag måste nog säga att jag aldrig blivit så skrämd som jag blivit av detta spel, men det saknar något. Lite för stelt och enformigt!

Tycker faktiskt bättre om gamla hederliga FarCry.

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att tråden handlade från början om ökad försäljning, men nu verkar det mer glidit in till att vara en diskussion lämpad på fz.se, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk

Far Cry är långväga bättre än Doom 3. Doom 3 är så förfärligt repetivt... men som sagt, min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hehe, kul att höra att Far Cry redan börjar refereras till som gammalt

Själv tror jag orsaken till att både ATI och nvidia drar ut på sin förra generation lite längre är för att det helt enkelt inte finns tillräckligt många av de nya korten. Man ser det ju redan på hi-end korten, är brist på dem överallt, och så fort en butik får in några säljer de slut rätt fort. Även de nya midend korten finns förmodligen inte än i tillräckligt stora mängder för att mätta marknaden.

Är ändå lite konfunderad över att nvidia ska lansera det där kortet, de ska väl släppa de nya lowend korten i fjärde kvartalet? Fast de har kanske ett lager av 5900 GPU:er som de vill bli av med innan de blir värdelösa.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hedersmedlem

9800 serien är snart slut...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

LecToR

Håller med dig helt och hållet.

shadewind
Onödigt eftersom det är inte det denna tråd handlade om.
--------------------------

Tack vare spel som Doom3 som sätter press på vad grafik kan erbjuda så blir det ju såna här fina resultat utav det hela. Jag tycker det är verkligen bra att 9800Pro och dom kommer att sjunka i pris, kanske till 1500.kr nivån?

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd

nya mer krävande spel = nya mer kraftfulla grafikkort.
mer bandbredd + p2p = större hårddiskar
osv inget att diskutera

Permalänk
Medlem

Har just nu ett ti4200 (asus superfast 128mb) och i lägre kval är grafiken usel i Doom3. Ansikten blir halvt vita. I kval high är det nog perfekt grafik (snyggt) men laggen gör att det ej går att spela.

Så bla pga DOOM3 och farcry så beställde jag ett 6800gt som kommer i veckan. Inte bara därför men det kanske avgjorde. Mitt kort sög även i andra nya spel som jag hellre lirar.

Men nästa moderkort lär inte bli med Intel chipset då de saknar agp på de senaste. Via och sis kommer nog snart med bättre chipset som har både agp och pci express stöd.

Så det så!

Permalänk
Medlem

DOOM 3 är för det första inte ett dugg skrämande.

Det är skittråkigt och förutsägbart.

Farcry är ett skitspel i den befattning i att det är tokfjolliga miljöer.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

LSD

Du gick helt mot strömmen

Jag tycker själv att Doom3 är väldigt skrämmande faktiskt, i alla fall om man sitter i ett mörkt rum med ett ordentligt surround system. Jag blir faktiskt rädd och vill ta det väldigt lugnt ibland, samma gäller för min brorsa.

Notera är att jag älskar att se på skräck/rysare annars då det är det jag gillar att se på mest. Men som sagt så gör ett surround system så mycket mer i spel/film. Jag använder 6.1 system

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Gfx

När får vi se betydande prissänkningar på X800 Pro och/eller XT då? Säg 2200-2500kr för ett Pro.

Permalänk
Avstängd

Re: Gfx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urkburken
När får vi se betydande prissänkningar på X800 Pro och/eller XT då? Säg 2200-2500kr för ett Pro.

nästa jul hörde jag tomten viska i mitt öra.

Permalänk
Medlem

När kommer nästa generation ut då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
DOOM 3 är för det första inte ett dugg skrämande.

Det är skittråkigt och förutsägbart.

Farcry är ett skitspel i den befattning i att det är tokfjolliga miljöer.

Har du spelat hela FarCry?

Permalänk

Doom 3 hade rätt bra skrämmsel effekter med ljud osv men annars tyckte jag ljudet var rätt tamt, bössorna lät inte speciellt bra och surrounden upplevde jag inte heller var i toppklass.
Dock så var ju grafiken mycket snygg men väldigt tröttsam efter endast några banor då miljön såg exakt likadan ut från början till slut i princip.
Men helt klart ett spelbart spel men inget man kommer köra igen, en gång är tillräckligt.

Farcry däremot har betydligt bättre ljud samt snyggare och mer varierade miljöer enligt mig.
Dock så är väl handlingen lika tam i bägge spelen:D

EDIT: egentligen kan man glömma bägge dom spelen nu när Call of Duty united offensive finns...snygg grafik, bra spelkänsla, mycket bra ljud.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Det blir lätt så tyvärr när man har en dator som inte klarar av det. Din processor är väldigt långt ifrån att klara av att köra DooM3 hackfritt med alla effekter påslagna.

jag då som har sett alla dom där "spännande" effekterna och fortfarande inte gillar det, vad ska jag göra om jag inte gillar det? visst skit snyggt spel men kass story. far cry är så långt mycket bättre i mina ögon.

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia kommer enligt källor att lansera en budgetinriktat Geforce 5900-baserad grafikprocessor i fjärde kvartalet som ett svar. Det lär vara billigare än nuvarande Geforce 5900XT och troligen ligga på ungefär samma prestanda.

Menar du verkligen budget av 5900?? finns ju redan som 5900xt/le/se
menar du inte ett budget inriktat 6800 eller det är bara jag som är ute?