Permalänk
Medlem

pajat minnena?

goddagens. har skickat in mina minnen till db.com, på retur. Det visade nämligen 58 fel i memtest86, bara efter 30 minuter (använda i endast en månad).

Jag har inte klockat / moddat minnena eller varit inne i datorn efter jag fixade ihop den.

Nu undrar jag om det på nåt sätt ändå kan ha varit mitt fel att dem var defekta (vilket visade sig i spel, bluscreens etc.)?
Vill bara försäkra mig så att inte jag behöver stå för några kostnader

Minnet är Kingston 512, pc3200.

Permalänk
Medlem

Det är nog så att dina minnen var defekta redan när du fick dem, tror inte db kommer skylla på dig.
När du får dina nya minnen bör du köra memtest86 på en gång för att kontrollera att de är okej.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Kan vara att minnena inte är kompatibla. Hade samma problem när jag köpte 2x512Mb TwinMOS minnen med M.Tec chip på, och skulle köra de med nForce2 moderkortet.

Funkade inte att köra i 400mhz som de var specade för.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gardinen
Kan vara att minnena inte är kompatibla. Hade samma problem när jag köpte 2x512Mb TwinMOS minnen med M.Tec chip på, och skulle köra de med nForce2 moderkortet.

Funkade inte att köra i 400mhz som de var specade för.

Okej? ... Jag är inte så kunnig. Men jag har ett typ ett AOpen AK79D-400VN (nForce 2) ... är inte det kompatibelt med att vanligt Kingston 512 ? Inget dual channel eller så.

Så om jag får en ny - likadan - sticka från db.com , kommer det inte att funka då heller?
Alltså jag har inga direkta krav på att de just ska köras i 400 mhz. Spelar inte så stor roll för mig.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med Kingston minnen. Men i alla TwinMOS är kända för att funka lite vajsing med nForce2 kort. Det kanske finns flera minnen som det är kinkig emot...vad vet jag.

Har du provat med att uppdatera BIOSet?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gardinen
Vet inte hur det är med Kingston minnen. Men i alla TwinMOS är kända för att funka lite vajsing med nForce2 kort. Det kanske finns flera minnen som det är kinkig emot...vad vet jag.

Har du provat med att uppdatera BIOSet?

Uppdatera BIOSet? Låter konstigt. Hur då? Jag har nåt Pheonix BIOS Vad skulle det göra för ändring ?

Permalänk
Medlem

Oftast så fixas det kompatibilitetsbuggar i nyare BIOS. Ska väl kanske inte säga att det funkar efteråt, men det är i alla fall ett tips.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Det där med att TwinMOS inte skulle funka bra till nForce2 vetefasen hur ni får ihop. Jag själv och många många jag känner kör TwinMOS och nForce2 tillsammans helt felfritt.

Permalänk
Medlem

Tex jag, men gjorde dock en BIOS Flash och det blev än bättre utav det!
GL!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ @ 2,505GHz, ABIT AN7, 512MB TwinMos PC3200@480MHz 2.5-3-3-7, 120GB Hitachi 8MB, 200GB Segate, Chifftec-Dragon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haali
Det där med att TwinMOS inte skulle funka bra till nForce2 vetefasen hur ni får ihop. Jag själv och många många jag känner kör TwinMOS och nForce2 tillsammans helt felfritt.

Jag har också TwinMOS minnen, som jag kör på ett nForce2 moderkort och som funkar hur bra som helst. 400Mhz och fungerar till förväntan.
Men de TwinMOS minnen med M.Tec chip funkar ras till nForce2. Har sett flera som har haft problem med det.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...