Permalänk
Medlem

Moderkort till XP-M...

Funderar på att göra en liten budget uppgradering av mitt system och vill ju då ha en XP mobile 2400+, 35W. Dessa ska ju tydligen gå att klocka ganska bra. Men vilket chipset ska jag välja. Funkar XP-m med både KT600 och NForce2, samt går det att bara ändra processor hastigheten (multipeln) på båda utan att ändra FSB'n. Sen ska jag ju ha minnen också, vad ska jag välja? Vore bra med ett tips på bra moderkort också. Kom ihåg att det ska vara så billigt som möjligt.

Visa signatur

Helt Sjukt.......

Permalänk
Medlem

Abit AN7 och Crucial ballistix eller Kingston HyperX kanske. De minnena går ju klocka ganska friskt, annars kan du ju ta ett par Corsair value S, billiga, men jag vet inte hur de klockar tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

Abit AN7 är riktigt bra, men det är ju inte det billigaste som finns. Vet inget billigare moderkort som klockar bra... Det lämnar jag till någon annan.

Permalänk
Medlem

Om du vill klocka ordentligt (tills prollen inte klarar mer) så får du nog gå hela vägen och köpa AN7 (alt om du hittar ett DFI Infinity MKII) Om du vill göra ordentlig budget köper du ett Asrock K7S8X-E och voltmoddar det.

Annars finns det ju mellan modeller med nForce2 (ej ultra) eller KT600 för 5-700:- Läs på lite och jämför priser. Det är alltid bra att vara påläst

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Om du vill klocka ordentligt (tills prollen inte klarar mer) så får du nog gå hela vägen och köpa AN7 (alt om du hittar ett DFI Infinity MKII) Om du vill göra ordentlig budget köper du ett Asrock K7S8X-E och voltmoddar det.

Annars finns det ju mellan modeller med nForce2 (ej ultra) eller KT600 för 5-700:- Läs på lite och jämför priser. Det är alltid bra att vara påläst

Jag har kollat runt en hel del, men det jag undrar är om tex ECS KT600-A som man kan få för ca 400:- har variabel FSB och multipel i BIOS så man kan dra nytta av den potentila som finns i XP-m processorerna. Vill ju kunna höja FSB`n till 200 eller ändra multipeln. Jag vet att moderkortet stöder det, men är det bara de inställningar en processor har som default i BIOS som går att använda, tex 3200+ för att kunna köra FSB´n i 200MHz eller kan man själva styra det själv? Sen vill jag ju kunna ändra spänningen på processorn också, går det på KT600-A?

Visa signatur

Helt Sjukt.......

Permalänk
Medlem

man kan ej låsa PCI/AGP hastigheten på kt600, så det är inte att rekommendera om du skall överklocka

Permalänk

Inget snack om saken köp ett Abit AN7 eller NF7-S rev2.0 Det är ingen idee att satsa på nått billigt s#&t

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Hur är det med det här kortet har det en divider som gör att man slipper köra PCI och AGP i för högra frekvenser om man klockar upp FSB´n? Nån som har testat det?
Har VIA KT880 chipset. Går att få för under 500:- så det verkar ju ganska prisvärt...

http://www.asrock.com/product/product_k7v88.htm

Visa signatur

Helt Sjukt.......

Permalänk
Medlem

Men ,fattar inte varför man måste köpa billiga kort som inte har dom funktioner man vill ha.
(typ bra spännings regulatorer ,volt inställningar,Agp lås ,multippel inställningar,massa roliga inställningar, testade och rekomenderade kort av överklockare runt hela världen med garanterad funktion.)
Här är ett bra kort för 610 kr,Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA nForce2SPP/MCP-T/Ultra400,ATX1394-Demo1
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118398&cks=PRL

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.