Permalänk
Medlem

varför krasharde datorn?

felstavat till kraschade men orkar inte ändra
Okej ni ska få lite background story:

Dator: 2.8Ghz R9700np 1024DDRAM (2 st pc 2700 ett nayna ett okänt)

Mål: att nå 3.0Ghz genom att endast höja fsb

Tillvägagångssätt: Eftersom det var en märkesdator ala Fuijutsu siemens så var typ allt i mitt bios låst, så efter inlägg här beslöt jag mig för att flasha mitt bios. Jag letade upp ett program från MSI som detectade (kan inte svenska ordet eller orkar inte tänka efter:P) en uppdatering till mitt bios, tänkte att då får jag en uppdatering + MSIs original bios
Allt väl så långt, jag följde instruktioner hur man skulle göra med disketten å allt, tillslut fick jag fram meddelandet "The flash went sucessfully, you can now reboot your computer. If your computer doesnt boot, clear CMOS" (iaf liknande så fick jag upp). Allt väl tänker jag, går ju riktigt bra. Stänger av - Slår på..... alla fläktar går igång dock en svart skärm FAN i helvete var första tanken efter det, börjar leka med mina jumpers och efter ha clearat CMOS typ 4-5 gånger får jag äntligen igång datorn. Och nu slipper jag att få upp "Fuijutsu" vid uppstar utan får fram "MSI - a link to the future" och jag har (antar jag) MSIs originalbios. Jag vilar en dag från detta nervfrestande drama och ger mig på FSBn nästa dag, dvs idag.
Så tidigare idag tänkte jag att jag bara höjer FSBn med 3mhz (3*21=63) kasnke inte så bara när jag tänker efter men men.... i alla fall så såg jag till att AGp satt på 64mb innan jag ändrade fsb. trycker "save and exit".... ingenting händer. slår av - på... ingenting händer. Slår på - av... ingenting händer. Började skruva för att cleara CMOS igen, märker att musen lyser (inte trådlös) (en optisk såklart! doh ) bara för skojs skull stänger jag av strömbrytaren så musen slockanr... slår på och den går igång. JAg får dock se en meny som typ i gamla datoerer när de startas dvs massa hdd loads, ram inläsning å sånt tjafs. Jag får bara se en blinkning men hinner läsa nåt om warning, FSB changed, och kasnke AGP (men kan vara jag som inbillar mig om det ) sen får jag den hederliga XP laddningslisten (obs. ingen vit ruta där det står "MSI - a link to the future")

Så där nu har ni allt, eftersom jag hade masssa options i mitt "nya" bios kan jag väl skriva ner de som finns i frequency/voltage control där jag ändrade fsb.

Full spectrum - enable
stop unused PCI/DIM clock - enabled
CPU ratio - Locked
CPU DRAM frequency ratio - by SPD
DRAM freguency -167mhz
Autodetect CPU FSB - Enabled (disabled när jag ändrade fsb)
CPU frequency - 133 (ändrade denna till 136) (CPU-Z säger 133.5 eller 134 ibland, vid default )
AGP/PCI freqyecny - 66/33
CPU voltage adjust - Auto (kan det ha varit denna funktion som spökade?)
DRAM voltage adjust - 2.6V

sen har jag ett option i bios huvudmeny "load high performance" då det är mycket varningstect på denna så tänkte jag atttd et var bäst att låta den vara

efter flshningen var mamma orolig som satan, efter att haklargjort att öka FSB inte ens är hälften så farligt och detta hgänder får jag knappt sitta här nu

men jag vill fortfarande nå 3.0Ghz!!! någon som vet vad som är fel?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Hedersmedlem

Innan jag vill ge några råd vill jag ha svar på ett par frågor.

Vad heter moderkortet?
Vilken klockfrekvens går processorn i nu när du har default-inställningar?

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Re: varför krasharde datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av damned
felstavat till kraschade men orkar inte ändra
Okej ni ska få lite background story:

Dator: 2.8Ghz R9700np 1024DDRAM (2 st pc 2700 ett nayna ett okänt)

Mål: att nå 3.0Ghz genom att endast höja fsb

Tillvägagångssätt: Eftersom det var en märkesdator ala Fuijutsu siemens så var typ allt i mitt bios låst, så efter inlägg här beslöt jag mig för att flasha mitt bios. Jag letade upp ett program från MSI som detectade (kan inte svenska ordet eller orkar inte tänka efter:P) en uppdatering till mitt bios, tänkte att då får jag en uppdatering + MSIs original bios
Allt väl så långt, jag följde instruktioner hur man skulle göra med disketten å allt, tillslut fick jag fram meddelandet "The flash went sucessfully, you can now reboot your computer. If your computer doesnt boot, clear CMOS" (iaf liknande så fick jag upp). Allt väl tänker jag, går ju riktigt bra. Stänger av - Slår på..... alla fläktar går igång dock en svart skärm FAN i helvete var första tanken efter det, börjar leka med mina jumpers och efter ha clearat CMOS typ 4-5 gånger får jag äntligen igång datorn. Och nu slipper jag att få upp "Fuijutsu" vid uppstar utan får fram "MSI - a link to the future" och jag har (antar jag) MSIs originalbios. Jag vilar en dag från detta nervfrestande drama och ger mig på FSBn nästa dag, dvs idag.
Så tidigare idag tänkte jag att jag bara höjer FSBn med 3mhz (3*21=63) kasnke inte så bara när jag tänker efter men men.... i alla fall så såg jag till att AGp satt på 64mb innan jag ändrade fsb. trycker "save and exit".... ingenting händer. slår av - på... ingenting händer. Slår på - av... ingenting händer. Började skruva för att cleara CMOS igen, märker att musen lyser (inte trådlös) (en optisk såklart! doh ) bara för skojs skull stänger jag av strömbrytaren så musen slockanr... slår på och den går igång. JAg får dock se en meny som typ i gamla datoerer när de startas dvs massa hdd loads, ram inläsning å sånt tjafs. Jag får bara se en blinkning men hinner läsa nåt om warning, FSB changed, och kasnke AGP (men kan vara jag som inbillar mig om det ) sen får jag den hederliga XP laddningslisten (obs. ingen vit ruta där det står "MSI - a link to the future")

Så där nu har ni allt, eftersom jag hade masssa options i mitt "nya" bios kan jag väl skriva ner de som finns i frequency/voltage control där jag ändrade fsb.

Full spectrum - enable
stop unused PCI/DIM clock - enabled
CPU ratio - Locked
CPU DRAM frequency ratio - by SPD
DRAM freguency -167mhz
Autodetect CPU FSB - Enabled (disabled när jag ändrade fsb)
CPU frequency - 133 (ändrade denna till 136) (CPU-Z säger 133.5 eller 134 ibland, vid default )
AGP/PCI freqyecny - 66/33
CPU voltage adjust - Auto (kan det ha varit denna funktion som spökade?)
DRAM voltage adjust - 2.6V

sen har jag ett option i bios huvudmeny "load high performance" då det är mycket varningstect på denna så tänkte jag atttd et var bäst att låta den vara

efter flshningen var mamma orolig som satan, efter att haklargjort att öka FSB inte ens är hälften så farligt och detta hgänder får jag knappt sitta här nu

men jag vill fortfarande nå 3.0Ghz!!! någon som vet vad som är fel?

Snälla, rara lilla Damned. Kan du inte låta den stackars datorn vara ifred? Det är ändå jag som får fixa till allt när mor din ringer och är orolig!!!

Permalänk

Låter lite självmordaktigt att flasha märkesBIOS i mitt tycke.

Hade någon gammal märkesdator (Celeron 1.8GHz) som stendog efter flashning. Det är oftast ingen idé.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Låter lite självmordaktigt att flasha märkesBIOS i mitt tycke.

Hade någon gammal märkesdator (Celeron 1.8GHz) som stendog efter flashning. Det är oftast ingen idé.

jo men nu kom min dator tillbaka från dödsriket efter 2 timmars upplivningsförsök
Det är ett MS-6585
Alla frekvenser å allt jag gav innan är defaults, det enda som en gång varit ändrat var fsbn som jag satte till 136

EDIT: I bios står nu 133, i CPU-Z 134 (multiplier 21 :/) (2813Mhz)'
enligt min matematik: 2800+ 1*21=2821 med det kasnke bara är jag

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damned
EDIT: I bios står nu 133, i CPU-Z 134 (multiplier 21 :/) (2813Mhz)'
enligt min matematik: 2800+ 1*21=2821 med det kasnke bara är jag

Du får nog öva lite mera på matematiken om du får 1*21 till 2821.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haali
Du får nog öva lite mera på matematiken om du får 1*21 till 2821.

nej, MIN matematik är bra

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haali
Du får nog öva lite mera på matematiken om du får 1*21 till 2821.

Förstår du inte?
2800+1*21=2821

Visa signatur

MSI K8N NEO4 PLATINUM | AMD 64 3200+ | Corsair CMX512-3200XL XMS3200 2x512 | Powercolor X850XT 256MB DDR3 520/540 MHz | Seagate Barracuda, 7200rpm ATA - 80 Gb
3dmark 01: 23635 3dmark 03: 12440 3dmark 05: 4995
60 Shaman - Eonar http://ctprofiles.net/4658795

Permalänk
Medlem

okej bara glöm matemematiken, den är minder viktig (tog för givet att 133*21=2800, my mistake)

kan ingen hjälpa mig?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Jag har pajat morsans surfdator och hennes jobblaptop på liknande sätt (fast det hade med partitioner att göra, mindre viktigt whatever). Jag kan säga dig att det finns inget så hemskt som att sova på natten efter att man pajat sin morsas dator. Och morsans förtroende när det gäller du + datorer kommer aldrig vara densamma.

Mecka aldrig ALDRIG med sådant som inte är ditt!

Permalänk
Medlem

haha, det var inte så högt innan heller
men det är ju liksom inte det jag vill höra, jag skulle VÄLDIGT gärna veta vad som inte stämmer?

och förresten är datorn mer eller mindre min bara inte jag som pröjsat för den (gissa vem som stod för det;))

Visa signatur

Shit happens