Permalänk
Medlem

Gigaworks 5.1?

Jag har precis beställt decodern från creative
(Creative Digital Decoder DDTS-100 http://www.webhallen.com/prod.php?id=23082&traff=1)
Sitter förtillfället med ett par megaworks THX 5.1 men funderade på att köpa till ett par gigaworks. Problemet är att jag ej kan ha 7.1 högtalare i mitt rum, pga av att någon en tänkte på att här en gång skulle bli en bio när de byggde huset/rummet. Hur som helst, jag hittade på creatives hemsida att gigaworks tydligen skulle finnas i en 5.1 version. Jag blev glad och skulle kolla runt på internetbutikerna vad det paketet låg på. Men de enda paketet som verkar existera i sverige är gigaworks S750, alltså endast en 7.1 version. Inte någon som vet en butik med S700 modellen på 5.1 ? Förövrigt, vad tycker ni som har gigaworks om paktetet? Är det nödvändigt att uppgradera från mega till gigaworks? fördelar vs. nackdelar?

// Jacob

Permalänk
Medlem

Behåll det du har, sedan köper du ett riktigt högtalarpaket om ett år...

// peakk

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk

Jag sökte också Gigaworks S700 5.1 förut men hittade dem inte nånstans. Jag skickade ett e-brev till Creative och frågade och detta är svaret jag fick:

"thanks for your e-mail. Unfortunately we have no indications so far if
the S700 Series 5.1 GigaWorks are going to be available for Europe.
Please keep checking back to our website for latest product info - If we
will get the above series in stock it will be shown on our online shop."

Jag gav upp och köpte Gigaworks S750 7.1 istället. Jag är nöjd med dem, men jag vet inte om det är värt att uppgradera från Megaworks, då jag aldrig lyssnat på dem. Den största skillnaden (kanske den enda?) mellan Gigaworks och Megaworks är att Gigaworks är en 2-vägshögtalare med en diskant av titan medan Megaworks bara har ett element.

Visa signatur

"Public transportation is for jerks and lesbians"
Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Baslådan i Gigaworks paketet är både kraftfullare och har en mer kontrollerad bas. Samma gäller ju satteliterna också.

Men om det är värt en uppgradering vet jag inte, men om du tänker uppgradera så kan du väl höra av dig i så fall. Har en person som är möjligtvis intresserad i så fall om du ska sälja det.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Okej! jo, men hittar jag 5.1 versionen ska jag uppgradera. mycket vill ha mer som det brukar heta.

Men burt gunner:
Mitt rum ser ut så här

och som du ser går det innåt längst ner till vänster på bild. Väggen som är till vänster är en snevägg där själva det snea börjar efter ca 1,5 meter. Detta gör att jag har svårt att placera ut sidohögtalarna om jag köper gigaworks 7.1 =/ dessutom blir höger sidohögtalare för långt ifrån och den på vänster sida alldeles för nära.

// Jacob

edit: det röda snygga fyrkaterna ska representera högtalarna

Permalänk
Medlem

fin bild
men du kan inte ta och fästa högtalaren på väggen till vänster då?
och den högra under sängkanten?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Det är sant! Men den metoden gör att jag för det första måste köpa ett golvstativ och sen blir alla högtalare placerade på ett väldigt konstigt sätt + att det kommer stå ett stort golvstativ precis när man ska kliva upp från sängen. om du tänker ig att ja sätte 2 röda fyrkanter på bilden där så ser du att högtalarna kommr sitta diagonalt och högra sidohögtalaren kommer komma 20 cm ifrån mitt öra.

Permalänk
Medlem

haha Yacob har exact som det ser ut på din bild.. fast fotölj istället för soffa.. får skitbra ljud..

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

haha, creapy! du bor inte i kalmar också eller ?

Hur som helst, jo, ljudet är väl bra. men egentlgien så ska man ju sitta i mitten-mitten och jag sitter mycket för långt fram. sen så är bakhögtalarna lite förskjutna åt vänster som ni ser på bilden, även om det bara IRL handlar om ca 30 cm gör det säkert skillnad. Och sitter man i soffan så kommer ju bakhögatlarana alldeles för nära. Jadu, man får väl börja satsa på riktiga högtalare / reciver när man flyttar hemmifrån!