Permalänk
Medlem

Frågan ingen bild.

Tjena.
Man ser trådar överallt där folk frågar varför det inte har någon bild efter de har överklockat.
De är förstås förtvivlade och vill ha snabba svar.
Jag är själv en överklockare och det har hännt mig MASSOR med gånger och nu undrar jag: Vad precis händer när det blir sådär?

Vad i datorn säger imot?
Jag kan tänka mig att det är CPU´n som använder sig av sin "CPU disconnect function" vid för höga frekvenser. Men ifall den är avstängd vad är det då som händer.
Iom att detta alltid löser sig för mig och för de aldra flesta också så tycker jag att ett bra svar på vad det är och varför man inte ska vara rädd skulle sitta på sin platts.

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

det som oftast händer antar jag, är att minnena till exempel, helt enkelt bara tvär-vägrar att köras i den frekvens man själv vill köra dem i, det handlar helt enkelt oftast om att antingen kan man inte tvinga komponenterna att köras i den frekvensen, eller så har man använt för lite kraft när man försökte pressa dem, när jag säger kraft syftar jag då alltså på t.ex. volten...

det kan vara Vcore, Vdd, eller vdimm, alla dessa avgör hur mycke man kan klocka, men framför allt var gränsen på processorn och minnena går...

om minnena t.ex. (som mina) inte vill köras i högre CAS än 2.5 , då är de stopp där när man inte kan klocka högre... men om de klarar t.ex. cas 3, så kan man pressa ännu högre bara genom att höja CAS

man får samma effekt på processorn, om den inte klarar att köras högre på t.ex. 1.65 som är original på Athlon XP, så kanske den accepterar högre klock vid 1.75 i vcore?

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk
Medlem

antagligen beror det på att 1 cpun vägrara funka eftersom man försöker tvinga den tillmer än den VET att den klara och vägrar därför starta...

2. om man överklockat FSB för mycket å inte använder ratio så att PCI/AGP bussarna får för hög hastighet då grafikkortet kommer vägra eftersom det inte kan hantera dom hastigheterna

Permalänk
Medlem

Bra svar. vill gärna ha mer

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800