Permalänk
Medlem

Gigabit hemma

Jag har tre lite äldre datorer här och tänkte göra ett gigabitnätverk.

amd 1.3GHz, a7v-e
amd 600MHz, K7T Pro2-A
+ en pentium 250MHz

Det jag undrar nu är om det ens går.
Det är ju gamla moderkort, så pci-korten kanske inte funkar?

Någon som har koll på det här?

Om det nu fungerar, vad ska man köpa för kort?
Jag har tittat lite på:

D-Link DGE-530T Gigabit
Netgear GA311 Gigabit
3Com Gigabit NIC pci

Men det kanske inte spelar någon större roll?

Sedan funderar jag på om jag ska köpa en switch eller en router.
Jag sitter i en studentlägenhet med sunet uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Tänk på att vanliga IDE-diskar oftast inte ger mer än 40 meg / sekund i överföring, om du hittar en router med gigabit portar är väl det bra annars är det nog billigare med en gigabit switch. För hemmabruk så spelar det nog inte så stor roll vilka kort du på, fast i allmänhet är de dyrare bättre då de bättre avlastar CPU..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmmm... låter som ett dyrt projekt.

Jag kör gigabit mellan mina datorer hemma, men då köpte jag moderkort med inbyggda nätverkskort och en lämplig switch "innanför" min router. Kommer upp i cirka 45 MB/s, vilket i och för sig är bättre än de 10 som det blir genom att "bara" använda routern.

Permalänk
Medlem

Jag måste upprepa en fråga från första inlägget:
Funkar dessa nya pci-kort på mina gamla moderkort?

EDIT:
Förästen, hur är det med skärmade/oskärmade kablar?
Oskärmade kan väl råka ut för störningar från andra
produkter, men blir detta något stort problem?

Tydligen hade jag pci 2.2 på mb och det var även pci 2.2 på korten.

Har har nästan bestämt mig för följande:

D-Link DGE-530T GB koppar PCI-kort för arbetsstationer
D-Link DGS-1005D 5-port 10/100/1000Mbps Desktop Gigabit Ethernet Switch
D-Link DI-604 Internet Gateway (Bredbandsrouter) 4-port 10/100 Switch

Permalänk
Medlem

PCI är bakåtkompatibelt åtminstånne mellan 2.X varianterna så det ska funka. Det som kan vara problem är nån gammal 486:a med skum PCI. Annars har allt jag stött på funkat

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

gigabit åp de 2 äldre datorerna känns helt onödigt imo...
Men så länge det är pci kort så passar dom...

Permalänk

Köp inte dlink, satsta på något bra istället som Intel kort och någon 3com switch i så fall.

Visst Dlink är billig men Intel/3com är kvalite och lite dyrare.

Permalänk
Medlem

fattar inte vad du ska ha gigabit till?? dina datorer orkar endå inte skicka filer mellan varandra i gigabit hastigheter.

Permalänk
Medlem

250Mhzdatorn kommer inte orka skjutsa data i närheten av de hastigheter som du kommer ha stöd för. 100Mbitkort räcker garanterat till iaf den datorn.

Permalänk
Avstängd

hm det är stor skillnad mellan 100 och 1GB ... att skicka filer i 9MB/s eller kanske upp mot 40MB/s om man har tur! ungeför 400% snabbare! 1 min istället för 4 min! extrem skillnad!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
hm det är stor skillnad mellan 100 och 1GB ... att skicka filer i 9MB/s eller kanske upp mot 40MB/s om man har tur! ungeför 400% snabbare! 1 min istället för 4 min! extrem skillnad!

"kanske uppemot"
jo, tjenare, kommer nog ligge runt max 20 tror jag...
Och då ska du ligga på runt 11meg med 100mbit...

Permalänk
Medlem

Även om jag inte kan skicka i någon bra hastighet från den äldre datorn
så kommer jag kunna skicka i en dålig hastgihet därifrån + bättre hastighet från en av de andra MOT den tredje.

Hur är det med netgear då?

Netgear RP614V2ND BredbandsRouter 4xSwitch - 395:-
Netgear GS105GE 5 port Copper Gigabit Switch - 879:-
Netgear GA311GE 1000Mbps UTP PCI-card - 279:-

Ligger i liknande prisklass som de d-link jag tittade på tidigare.

Om även netgear är skit,
vilka 3-com/intel saker ska jag köpa? (I samma prisklass)

Permalänk
Medlem

netgear < dlink

i samma prisklass blir nog svårt...

Permalänk

Visst kan det vara en viss skillnad, men för alla enorma pengar som skiljer 100mbit och 1GBit nät hemma skulle jag köpa något annat viktigare.. men men.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

behöver man någon speciell kabel som klarar 1Gbit??

Permalänk

Nej, cat5e och uppåt klarar gigabit.

Måste dock upprepa några av de råd som givits. Rekommenderar Intels gigabitkort framför el cheapo-kort från dlink, netgear etc. Fundera sen på hur mycket processorkraft det tar att mata en gigabitanslutning! Den långsammare datorn lär få problem att hänga med.

Angående router/switch så är det helt klart gigabitswitch + fast ethernetrouter som gäller. Router som klarar gigabit = dyyyr.

Permalänk
Medlem

jag har bara tänkt att koppla två datorer direkt...jag har alltså tänkt att ha två nätvekskort i vardera dator...kommer detta att funka???Filförflytning på det ena och bredband på det andra..kommer detta att funka??!!Funkar de med 3com gbit kort...

Permalänk

Två nätverkskort i varje dator? Verkar onödigt krångligt. Nåja, tänk också på att två datorer som kopplas direkt till varandra ska ha korsad kabel.

dator <-> dator => korsad kabel
dator <-> switch => rak kabel
dator <-> router => rak kabel

Permalänk
Medlem

ok...men jag ska ha de så jag slipper att köpa switch och sånt...

Permalänk

Jag tror att det blir betydligt enklare att köra via en switch... (definitivt enklare att felsöka i vart fall).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Nej, cat5e och uppåt klarar gigabit.

"Vanlig" cat5 klarar också gigabit i 99 fall av 100...

Lite förtydligande bara, det visste du säkert redan, men kanske inte han som frågade...

Permalänk

Kilroy:

Jag får väl erkänna att jag inte har 100% koll på specifikationerna

Att cat5e klarar gigabit visste jag säkert, men cat5 var jag lite osäker på. Trodde just e:et betydde att det var gjort för att klara gigabit, men det kanske jag fått för mig.

Permalänk
Medlem

e är att dom garanterar att det klarar gigabit...

Men så gott som alla "vanliga" cat5 kablar klarar gigabit dom också...

Permalänk
Medlem

så jag behöver igentligen bara ha ett gbit nätverkskort+en cat5e korsad nätverkskabel för att de ska funka(har redan ett gbit nätverkskort inbyggt på min nya dator...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ok..brabra...får la ta och dra in på netonnet nästa gång ja e i borås...
men på kjell & Co så står de att cat5 och cat5e är till 10/100mbit och cat6 är till 10/100/1000Mbit....!!!???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
"kanske uppemot"
jo, tjenare, kommer nog ligge runt max 20 tror jag...
Och då ska du ligga på runt 11meg med 100mbit...

nyare diskar kommer upp i ungefär 94 meg per sekund....

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
nyare diskar kommer upp i ungefär 94 meg per sekund....

vid str ja ... men ofta så ligger läshastigheten på kanske 40MB/s med tur om man har stora filer.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Jag har både ett Dlink och ett Netgear av den typen du skrev och jag har testkört båda korten mot ett Intel PRO/1000 och de ger skrämmande dåliga resultat...de hamnar på runt 3-400 mbit/s som max i FreeBSD-5.3. Kan ju vara så att drivrutinerna är dåliga, men jag tror att det helt enkelt är dåliga kort. Iofs är båda 32-bitars PCI, men jag tror inte det var dessa som begränsade.
Om det handlar om bara någon hundralapp skulle jag absolut köpa ett Intel.

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rengch
så jag behöver igentligen bara ha ett gbit nätverkskort+en cat5e korsad nätverkskabel för att de ska funka(har redan ett gbit nätverkskort inbyggt på min nya dator...

Nej, Du ska ha en "rak" kabel mellan två gigabitkort. cat5e eller cat6.

Visa signatur

Medlem #14