Nu e jag trött på det här. ASUS tar inte sitt ansvar.

Permalänk

Nu e jag trött på det här. ASUS tar inte sitt ansvar.

Har ett Asus P4P800 Deluxe där en kondensator gick sönder. Tyvärr hade jag bara 1 års garanti hos butiken jag köpte den hos men jag har ju 3 år hos Asus.
Moderkortet var 1 år och några dagar när det gick sönder.

När det gick sönder kontaktade jag Asus som inte svarat över huvudtaget trots flera mail till olika adresser.

Så jag kontakar butiken och ber dem hjälpa mig. De går med på detta och jag ger butiken serienr mm på moderkortet.

Idag får jag mail från datorbutiken där de fått svar från Asus att de ej "tar emot mitt kort". Någon anledning till varför Asus ej vill ha mitt moderkort har ej framkommit.

Med andra ord är Asus 3 åriga garanti bara en stor lögn.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk
Medlem

Kontakta Generalagenten.
Det finns ett gäng men gissar att dafix.se (asus.se) eller kanske green.se har sålt det till db.com, jag hade grymma problem med mitt asus grafikkort som oxå hade 3års garanti men ingen ville kännas vid det utom dafix som tillslut (efter ett antal veckor) tog på sig ärendet trots att dom ej hade sålt kortet till datorbutiken.com, Det är ganska anmärkningsvärt att db.com trots att dom får en 3 års garanti från leverantören/generalagenten inte kan föra detta vidare till sina kunder......

Länk till mitt inlägg i en tråd om saken:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3285436...

Permalänk
Medlem

Ja, kanske lurar de kunden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sampa
Kontakta Generalagenten.
Det finns ett gäng men gissar att dafix.se (asus.se) eller kanske green.se har sålt det till db.com, jag hade grymma problem med mitt asus grafikkort som oxå hade 3års garanti men ingen ville kännas vid det utom dafix som tillslut (efter ett antal veckor) tog på sig ärendet trots att dom ej hade sålt kortet till datorbutiken.com, Det är ganska anmärkningsvärt att db.com trots att dom får en 3 års garanti från leverantören/generalagenten inte kan föra detta vidare till sina kunder......

Länk till mitt inlägg i en tråd om saken:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3285436...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Ja, kanske lurar de kunden.

Nää det tror jag väl inte, men konstigt är det för det innebär ju ingen större kostnadsökning eftersom dom iaf samlar ihop ett gäng returer och skickar så många som möjligt samtidigt (kanske därför det tar sån tid för vissa returer?), nöjda kunder borde ju inbringa bra mycket mera intäkter och även då så det täcker den extra kostnad som det innebär att skicka en vara vidare till leveratören.

Ta nu bara mig som exempel, hade dom skött sig bra från början (dvs. omedelbart tagit tag i problemet och inte efter påtryckningar från green.se) hade jag fortsatt handla där (hittils säkert långt över 200k med alla företagsköp och hempc köp som jag ordnat åt dom), och då hade dom lätt tjänat in den extra kostnad som det innebär att ha en nöjd kund, det är riktigt synd för jag gillade verkligen den butiken.

Ska ni handla där (datorbutiken.com) så köp inga asus prylar om det av någon händelse skulle gå sönder.

Jollebolle: Lycka till, hoppas det löser sig för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sampa

Ska ni handla där (datorbutiken.com) så köp inga asus prylar om det av någon händelse skulle gå sönder.

Det spelar väl ingen roll i garantisyfte om man köper asus eller något annat. Eller du menar att andra produkter har mer än 1 års garanti?

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

1 års garanti.
2 år reklamationsrätt.
Eller hur var det?

Hur som helst så fattar jag inte varför inte butiken tar åt sig garantiärendena, det är ju ändå tillverkaren som står för alla kostnader i stort sett.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

1 års garanti skall väl säljaren stå för.
Ja generalagenten brukar stå för en del eller hela men det är ju en sak mellan butiken och generalagenten och inget kunden skall drabbas av. I alla fall inte första året.
1 år reklamationsrätt vet jag ej säkert vem som står för.

Visa signatur

eehhh

Permalänk

Har alltid 2års granti på fabriksfel när varan kostar över 200kr(?), bara att gå tillbaka till affären och säja till dom att fixa det eller hota dom ifall dom vägrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Det spelar väl ingen roll i garantisyfte om man köper asus eller något annat. Eller du menar att andra produkter har mer än 1 års garanti?

Nej vad jag menade var att med just asus verkar vara problem med att få sin 3 års garanti godkänd (observera 3 års ASUS garanti) hos db.com trots att db.com själva alltså har garanti från leverantören på 3 år.

Kan tyvärr inte svara på hur det funkar hos andra butiker och den så kallade asus garantin, kanske är samma resultat hos dem, i så fall köp inget ASUS alls tills dom ändrar sig och tar bort sin 3 års garanti alternativt följer dessa utlovade 3 år

Inte ens min kontakt på dafix.se hajade vad det var för problem med att ta emot kortet.

Permalänk
Medlem

Enligt lag måste butiken lämna 6 månaders garanti. De flesta datorbutiker lämnar dock 1 års garanti och därefter gäller eventuell längre garanti från tillverkaren. Det spelar nog ingen roll var du hade köpt Asus-kortet. Dessutom verkar det ju inte funka eftersom Asus tydligen vägrar ta emot kortet och det låter mycket konstigt. Kontakta Asus direkt genom att RINGA dem, maila inte. Utöver detta finns det enligt svensk Konsumentlagstiftning alltid 2 års reklamationsrätt oavsett vad produkten kostar (någon här skrev att produkten måste kosta minst 200:- men det stämmer inte). Problemet är att det är en reklamationsrätt, inte en garanti och för att hävda att du skall ha en ny produkt på reklamationsrätten måste DU som kund klart kunna bevisa att det fel som uppstått på produkten fanns på produkten från BÖRJAN. Det är i stort sett omöjligt och frågan är om en kondensator som gått sönder efter 1 år faller under reklamationsrätten - den verkar ju ha fungerat från början annars hade kortet inte fungerat när du köpte det.

Jag har full förståelse för att butikerna lämnar 1 års garanti och inte den garanti som tillverkarna säger att de lämnar, för det verkar inte fungera ändå i många fall. Det är rena marknadsföringstrix om man läser att en viss tillverkare av t ex moderkort, grafikkort eller hårddiskar har jättelång garantitid. Det får en att tro att produkten är bättre än andra men när produkten väl går sönder så får man den inte utbytt av tillverkaren ändå. Antingen svarar de inte eller så har de en massa konstiga regler angående hur garantin de lämnar får användas vilket i praktiken gör att man aldrig kan nyttja sig av den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sampa
Nej vad jag menade var att med just asus verkar vara problem med att få sin 3 års garanti godkänd (observera 3 års ASUS garanti) hos db.com trots att db.com själva alltså har garanti från leverantören på 3 år.

Kan tyvärr inte svara på hur det funkar hos andra butiker och den så kallade asus garantin, kanske är samma resultat hos dem, i så fall köp inget ASUS alls tills dom ändrar sig och tar bort sin 3 års garanti alternativt följer dessa utlovade 3 år

Inte ens min kontakt på dafix.se hajade vad det var för problem med att ta emot kortet.

Permalänk
Medlem

Jotack, jag håller med om det där. Mitt Kingston EDO 32Mb-minne gick sönder när jag haft det lite mer än 3 år. "Livstids garanti" stod det på modulen. Det var ju bara att glömma att få någon ersättning för det, Kingston själva sa att om inte butiken som sålt minnet OCKSÅ lämnar livstids garanti så kan de inte göra något för att hjälpa mig.

Jag tycker inte det gör att man ska undvika Kingston (eller asus för den delen), man ska bara vara medveten om att det är butikens garantivillkor som gäller.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Det är rena marknadsföringstrix om man läser att en viss tillverkare av t ex moderkort, grafikkort eller hårddiskar har jättelång garantitid.

Hitachi bytte dås nällt ut min drygt två år gamla IBM-disk när den rasade i början av sommaren...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Jotack, jag håller med om det där. Mitt Kingston EDO 32Mb-minne gick sönder när jag haft det lite mer än 3 år. "Livstids garanti" stod det på modulen. Det var ju bara att glömma att få någon ersättning för det, Kingston själva sa att om inte butiken som sålt minnet OCKSÅ lämnar livstids garanti så kan de inte göra något för att hjälpa mig.

Jag tycker inte det gör att man ska undvika Kingston (eller asus för den delen), man ska bara vara medveten om att det är butikens garantivillkor som gäller.

Konstigt i så fall av Kingston då det klart faller under "falsk marknadsföring" att ens nämna "livstidsgaranti" så det hade varit intressant om det hade prövats rättsligt men sen har jag ju i.o.f.s sett att "livstidsgaranti" har betytt att man har haft garanti under produktens livstid dvs när en ny variant av samma produkt har kommit ut så gäller inte garantin längre.

Edit: CLn konstigt att Kingston på sin webbsida nämner att om butiken vägrar ta emot minnet under garantitiden så ska du kunna skicka den till England då när du först har erhållit ett RMA av dom men mer finns här http://www.kingston.com/company/warranty.asp att läsa.

Permalänk

Känns lite dumt att ringa till tyskland för att byta kortet.. E lixom skitkass på både engelska och framförallt tyska. Man kanske ska satsa på att byta ut kondensatorn själv?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Här står hur man går till väga http://www.asus.com.tw/support/english/techref/rma/index.aspx
Man kan nog vänta sig att det tar lite tid att behandla ärendet och skicka produkten.

Om du ska maila får det nog vara någorlunda välformulerat på engelska eller hollänska, annars kanske det förbises.