Permalänk
Medlem

Göra eget block

Hejsan jag har en fråga , var får man tag på tjocka kopplar plattor att göra vatten block av till vattenkylning?

och Hur stort ska blocket vara tycker ni? för att kyla en cpu tjocklek osv?

hur mycket kan ett sådant block tänkas kosta?

MVH

Visa signatur

ASUS a7n8x dlx Athlon xp 2400+ , 512 ddr PC3200, Sapphire radeon 9700 pro , 120GB Barracuda V,

Permalänk
Musikälskare

Sökt?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gå till en järnhandel o fråga om dom har block sen kan du själv bestämma vilka mått du vill ha och hur stor den ska var

Visa signatur

DracmaN

Permalänk
Medlem

Hör efter på några plåtverkstäder, upp till 20mm kopparplåt bör inte vara alltför svårt att få tag på. Åker du in till Stockholm så finns Metallvaruhuset ute i Spånga. Jag antar att de har en stuv-avdelning, som här i Malmö, där alla småbitar från större jobb (de sågar och levererar huvudsakligen till industrier och verkstäder) hamnar. Här i Malmö tar de 50 kr/kg för koppar, aluminium och mässing på stuvavdelingen och minsta köp är 100kr, 2 kg alltså.

Kopparplåt finns för övrigt glödgad upp till 30 mm tjocklek där. Jag kom över en "mindre" bit där på 385x118x30 mm (drygt 12kg) som jag gav 800 spänn för. Har dock inte gjort något med den än men det kommer väl. Tills vidare funkar den väldigt bra som bokstöd

Permalänk
Avstängd

men P L Z orka slösa 800 kr för en kopparklump som du inte vet va du skall ha den till!

Visa signatur

Klart du ska!

Permalänk
Medlem

jag var oxå inne på att göra ett eget vatten-block... men då det är otroligt svårt att få tag på koppar block till rimmliga priser.... och då det är väldigt svår att arbeta med koppar så blir det mer blod än förtjänst. Köp istället ett beg om du har ont om slantar, annars så går ett nytt på ca 500:-

Visa signatur

[AMD Athlon 64 4200+ Duelcore]-[Asus A8N-SLI-premium]-[1024mb x4]-[Seagate 200GBx4]-[WestenDigital 250GBx2]-[Arctic Cooling Freezer 64 Pro]-[Gainward 7800GTX GS]
.:DHS01:. .:DHS03:. .:DHS04:. .:DHW04:. .:DHS05:. .:DHW05:. .:DHS06:.