Problem med FTP-server (serv-u) och passive mode?

Permalänk
Medlem

Problem med FTP-server (serv-u) och passive mode?

Jag har problem med min FTP-server, det är så att man bara kommer åt den i ”active mode” inte i ”passive”. Som sagt det fungerar tex bra i FlashFXP om man kryssar bort ”use passive mode” då antar jag att ftp använder active, eller?

Men om jag då tex länkar till en fil på min ftp server ( som för övrigt är ”serv-u 4.1” ) och folk då klickar på den så fungerar det inte, jag antar att Internet explorer använder sig utav passive då eller…

Något som kanske ska sägas också är att jag har två datorer här hemma, en arbetsdator och sen då min ftp-server, Internet till dom båda kör jag genom en router (CNet cnig904s) och jag har då portforward port 20 och 21 till min ftp-server.

När jag försöker komma åt ftpn så kan man läsa följande:

WinSock 2.0
Connecting to FTPServern
Connected to FTPServern -> IP=213.114.xx.xxx PORT=21
220 Serv-U FTP Server v4.1 for WinSock ready...
USER anonymous
331 User name okay, please send complete E-mail address as password.
PASS (hidden)
230 User logged in, proceed.
SYST
215 UNIX Type: L8
PWD
257 "/" is current directory.
TYPE A
200 Type set to A.
PASV
227 Entering Passive Mode (213,114,xx,xxx,0,26).

Permalänk
Medlem

Ett tips är att prova sökfunktionen här på forumet. Då kommer du snart se att du behöver forwarda portar for passiva anslutningar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
Ett tips är att prova sökfunktionen här på forumet. Då kommer du snart se att du behöver forwarda portar for passiva anslutningar också.

ok, jag har provat att söka men jag förstår inte riktigt vilka portar jag ska forwarda (alla passiva eller? vilka är det?)

Permalänk
Medlem

FTP använder sig av separata anslutningar för alla överföringar, även fillistningar. När du kör i passive-mode så är det din dator som upprättar den anslutningen, när du kör i active-mode så är det servern som öppnar den anslutningen.

Detta ställer till med stök om man blandar in NAT i spelet, eftersom portarna normalt sett tilldelas dynamiskt. Aktiv fungerar eftersom din server kan öppna anslutningar utåt mot Internet, medans passiv inte fungerar då klienten skickar en anslutning till din brandvägg som den inte släpper igenom.

Det finns ett par sätt att lösa detta.
a) Nyare firmware som har propert stöd för FTP i sin NAT-modul (inte sannolikt)
b) Acceptera att bara aktiv fungerar
c) Kolla om man kan ställa in Serv-U på att använda vissa portar för passiva anslutningar och vidarebefodra dessa portar i din router.

Hoppas det var till någon hjälp iaf.

Se även min signatur

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in vilka portar som FTP-serverprogrammet ska använda.

Permalänk
Medlem

ok tack! ska genast testa

Permalänk
Medlem

samma åprobpem för mig! fungerar ej! DMZ, är helt öppen, har ställt portarna i Serv-U.. är det sin externa elle ínterna IP man ska skriva in under "Allow passive mode data transfers, Use ip:" ?? BLIR GALEN!

Permalänk
Medlem

Skriv bara * i fältet för ip om du vill tillåta alla. Det är ju inte din ip-adress utan den som ansluter till dej.