Söker XHTML-editor, men inte WYSIWYG

Permalänk

Söker XHTML-editor, men inte WYSIWYG

Jag ska skriva en längre serie dokument i XHTML men jag vill gärna slippa att skriva <p> <h2> osv på varannan rad eftersom det är rätt mycket jag tänkte skriva. Jag letar alltså efter ett program som infogar <p> när jag trycker ctrl-p eller något liknande, finns det? Vad använder ni för något när ni ska skriva långa dokument som ska publiceras på webben? Programmet ska fungera nativt i Linux och gärna vara Open Soure Finns det inget sådant program tror jag att jag tar och gör ett i wxPython själv, finns det någon mer som är intresserad av ett sådant program isf?

Permalänk

Quanta, finns med WYSIWYG om man vill det, annars riktigt trevlgit att knacka kod för hand med, har automatkomplettering av html. Har även en smidig funktion för inbyggda funktioner i PHP, skriv en funktion och en liten alt/title-liknande ruta dyker med argumentsordningen.

Permalänk
Medlem

Pröva vim eller emacs, de programmen går att skripta till allt möjligt. Uppfinn heller inte hjulet på nytt, det är inte omöjligt att det finns liknande skript skrivna redan.

Att lägga in kortkommandon så att t.ex. Ctrl+p = <p> är busenkelt i vim.

Visa signatur

perga

Permalänk

Fick för mig att göra det hela mha XML istället, blir väl troligtvis ännu mera skrivande och krånglande men det är ju alltid roligt att testa på något nytt.. Är emacs och vim bra på XML också? Har aldrig tagit mig tid att lära mig alla lite mer avancerade funktioner i de programmen. Vad kan en XML editor göra för att underlätta skrivandet av XML-iokument förresten?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt men jag tror bluefish har stöd för sånt, men är inte helt säker.

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Fick för mig att göra det hela mha XML istället, blir väl troligtvis ännu mera skrivande och krånglande men det är ju alltid roligt att testa på något nytt.. Är emacs och vim bra på XML också? Har aldrig tagit mig tid att lära mig alla lite mer avancerade funktioner i de programmen. Vad kan en XML editor göra för att underlätta skrivandet av XML-iokument förresten?

Quanta, har automatkomplettering av XML om man vill det, eller kanske Kate om man vill ha något lite lättare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Quanta, har automatkomplettering av XML om man vill det, eller kanske Kate om man vill ha något lite lättare.

Då måste man väl rimligtvis ha en dtd också?

Scite är min favorit i windows. I linux har jag tyvär inte hittat någon bra editor. Jag tycker en bra editor i princip bara behöver ha kodfärgning och ett bra default färg-och-typsnits-schema, även om autokomplettering är trevligt när man kodar också.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

jepp

Har inte heller lyckats hitta någon editor som jag trivs med i Linux. funktionen som saknas är helt enkelt en open from/save to -ftp funktion, som den i Ultraedit. simpelt och bra.

Bluefish 0.14 hoppas jag på!

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Då måste man väl rimligtvis ha en dtd också?

Scite är min favorit i windows. I linux har jag tyvär inte hittat någon bra editor. Jag tycker en bra editor i princip bara behöver ha kodfärgning och ett bra default färg-och-typsnits-schema, även om autokomplettering är trevligt när man kodar också.

Har inte knackat så värst mycket XML i Quanta men den smidigaste versionen av autokomplettering är att den ger själv förslag på giltiga taggar utefter hur xml-filen ser ut. Sen stänger den rätt sluttagg så fort man skriver "</" om man vill det.

liten skärmdump (inte online 24/7)
http://hemma.peppesbodega.nu/bilder/screenshots/swec/quanta.p...

EDIT: Använder man sig av Quanta kan den använda den alla kio-slavar som KDE stödjer, du kan med andra ord läsa/spara direkt från ftp/ssh om du vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
liten skärmdump (inte online 24/7)
http://hemma.peppesbodega.nu/bilder/screenshots/swec/quanta.p...

LiteOT, men får man fråga vad du använder för tema?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Scite är min favorit i windows. I linux har jag tyvär inte hittat någon bra editor. Jag tycker en bra editor i princip bara behöver ha kodfärgning och ett bra default färg-och-typsnits-schema, även om autokomplettering är trevligt när man kodar också.

Om du inte har provat nedit råder jag dig att göra det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
LiteOT, men får man fråga vad du använder för tema?

Lite OT får man allt vara;-)
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4046445...

Permalänk
Medlem

Emacs med nxml-mode har det mesta man kan önska sig när det kommer till XML och XHTML, bland annat automatisk validering av dokumentet medan du skriver, komplettering på alla XHTML:s element och attribut, automatisk indentering, skriver alla sluttaggar åt dig och mycket mer. Att sätta C-p för <p> (och vilken annan text/funktion för den delen) är dessutom hur enkelt som helst.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk

http://kxmleditor.sourceforge.net/ annars kanske, har inte testat det men det ser helt okej ut.