SoundStorm borta med vinden?

Permalänk
Melding Plague

SoundStorm borta med vinden?

<font style="font-size: 10pt"><b>SoundStorm borta med vinden?</b></font> <small class="small">tisdag 26 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.penstarsys.com/index.html#ss" target="_blank" >PentarSys</a> har skrivit en intressant krönika angående det närmast legendariska integrerade ljudkortet SoundStorm som finns på nForce2-baserade moderkort som Asus A7N8X och Abit NF7. Det diskuteras kring varför ljudkretsen försvann från nForce-serien moderkortskretsar och vad som eventuellt kommer ersätta det.
<br />
<br /><I>This does not mean that future NVIDIA chipsets will not feature more advanced audio functionality than what is currently available, as I am certain Azalia will eventually come to the Athlon 64 market. What I am saying is that SoundStorm as we know it is essentially gone and will never be seen again.</I>
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.penstarsys.com/index.html#ss" target="_blank" >PentarSys</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att skiten försvinner.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Intelligent att dumpa det bästa nVidia haft

Permalänk
Medlem

vad är så bra med SoundStorm? det knastraden ljudet när daton blir över 30grader? de ologiska tänkandet för att ge oss 5.1? jag undrar ja..

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40 GHz
8GB RAM
ATi Radeon HD 7900
Windows 7

Permalänk
Musikälskare

SoundStorm borta med vinden?

Fyndigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Härligt att skiten försvinner.

Är du dum på riktigt eller leker du kunnig på något sätt?
Det är ju bättre än en hel del externa ljudkort. Så fattar inte vad du ens klagar på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeX
vad är så bra med SoundStorm? det knastraden ljudet när daton blir över 30grader? de ologiska tänkandet för att ge oss 5.1? jag undrar ja..

Soundstorm har bra ljud, bra kvallite mm. Det med knastrande ljudet vet jag inte ens vad du snackar omdå jag aldrig själv upplevt. Tycker de är det bästa ljudkorten/kretsen jag haft.

Permalänk
Medlem

Ja, ännu mer marknadsandelar åt creative och deras dålig produkter och skumma metoder!

Det som var (är!) bra med soundstorm är att det hade exceptionellt ljud och belastade processorn väldigt lite.

Edit: ang. brus, fixa era drivare.. Mitt brus har försvann efter nåt så enkelt som att byta ACPI-läge..

Permalänk
Medlem

Tycker det är jävligt synd att det är "borta med vinden", gillar det skarpt! Bara hoppas på att de hittar pa något liknande fram igenom.

Permalänk
Medlem

Det ända ljudkortet med Äkta hårdvarustöd för Dolby pro logic II ?

R.I.P

Permalänk
Medlem

Satan mitt Audigy 2 låter som satan.

Permalänk
Medlem

synd, tur att man har sitt nforce 2 med ljudstorm då

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
Ja, ännu mer marknadsandelar åt creative och deras dålig produkter och skumma metoder!

Det som var (är!) bra med soundstorm är att det hade exceptionellt ljud och belastade processorn väldigt lite.

Edit: ang. brus, fixa era drivare.. Mitt brus har försvann efter nåt så enkelt som att byta ACPI-läge..

tja, mitt audigy 2 anser jag inte dåligt, det låter riktigt bra...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Har aldirg haft sån där SoundStorm men det var/är säkert jättebra

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk

De må säga någonting annat men jag skulle inte vara förvånad om något "ljushuvud" räknat ut att det gick tjäna mera pengar sälja Soundstorm som fristående ljudkort istället för moderkortsintegrerade.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Var aldrig imponerad av SoundStorm faktiskt.

Mycket strul med 5.1 ljudet med olika drivrutiner, för att inte tala om knastret som någon redan har nämnt.

Visst, för att vara en integrerad lösning var det helt OK, men mer än så var det inte.

Men det är ju inte lika bra som ett modernt fristående ljudkort ljudkvalitetsmässigt.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Pröva att köra soundstorm och ett vanligt sb audigy genom en extern högkvalitets-dac och säg om det där.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jag tycker soundstorm är underbart... det utklassar mitt hercules gametheater som jag hade innan. Jag är evinnerligt trött på alla skit ljudkretsar som man får inbyggt moderkorten.
Hoppas verkligen det kommer nåt bättre, eller iallafall soundstorm tillbaks.

Permalänk

Knastret är skitjobbigt

Tycker vias vinylljudkort som sitter i mitt albatron 865pe pro2 är bättre när det kommer till ljudkvalite, just pga bruset.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Visst är väl Soundstorm bra för ett inbyggt ljudkort men i jämförelse med andra "riktiga" ljudkort är det inget vidare, jag får mycket bättre ljudkvalité med mitt Soundblaster Live! 5.1

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag blev lite besviken när SoundStorm inte var med på nForce4 men jag kan också ärligt säga att jag inte har nån speciell aning om hur bra det är mot andra kort. Enda jag kan säga och stå för är att Creative är totalt värdelöst. Jag har blivit besviken på både Live, Live1024, Audigy 1 och 2.

Ett separat ljudkort baserat på teknik från nVidias SoundStorm är nog ingen omöjlighet. PCI-express skulle som sagt erbjuda den hastighet som behövs och nVidia skulle nog kunna sälja en hel del kort. 7.1 ljud med stöd för Dolby Digital kodning i realtid samt en massa annat gott skulle nog kunna sälja fint om det hamna mellan dåliga integrerade lösningar och Creatives dyra skitkort (med en hel del finesser dock, men handen på hjärtat, vem fan använder det? )

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt SoundStorm... och har svårt att tänka mig att byta mobo tills jag får ett med motsvarande funktionalitet. Hade nog blivit ett NF4 om dom inte fipplat bort Soundstorm i sista momangen.

Tror man kan skilja på SS erfarenheterna.

Dom som kör det till 5.1 högtalarpaket för 2000:-
analogt - knaster och sånt... inte nöjda.

Dom som kopplar det digitalt till sin hemmabio
Fantastiskt och underbart. Plus det enda sättet att få ut 5.1 ljud från spel till förstärkaren (om man inte har 5.1 analoga ingångar... men det suger ju på sätt och vis)

Gissa vilken kategori jag tillhör.

Det enda problem jag haft är att EAX effekterna funkar dåligt i FarCry, så kör med dom avstängda. Om bara nVidia kunde koka ihop något bättre, alternativt att Creative verkligen gör EAX fritt.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk

Gillade aldrig mitt Soundstorm, hade äckliga problem med knaster och skit fastän jag testade allt jävla möjligt som gick att testa. Dessutom när det väl fungerade tyckte jag ljudet var platt. Och det sög verkligen med Surround, iaf analogt. Skulle jag köra ett dyrare digitalt surround-system skulle jag inte ha det till en integrerad ljudkrets...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeX
vad är så bra med SoundStorm? det knastraden ljudet när daton blir över 30grader? de ologiska tänkandet för att ge oss 5.1? jag undrar ja..

Jag har precis märkt det (Har skaffat ett Geforce 6800 Ultra)
Hoppas det löser sig efter jag har installerat vattenkylningen.

Det knastrar rätt mycket efter ett tag när jag lirar Doom 3.

Kommer att beställa ett Audigy 2 ZS, behöver ett kort med koxial utgång mitt soundstorm har bara optisk utgång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Gillade aldrig mitt Soundstorm, hade äckliga problem med knaster och skit fastän jag testade allt jävla möjligt som gick att testa. Dessutom när det väl fungerade tyckte jag ljudet var platt. Och det sög verkligen med Surround, iaf analogt. Skulle jag köra ett dyrare digitalt surround-system skulle jag inte ha det till en integrerad ljudkrets...

Det där känner jag inte alls igen! Kör med ett par altec-lansing 2.1 högtalare till mitt soundstorm, och det är gudomligt ljud.
har även testat dvd på datorn via optisk kabel till hemmabion funkar kanonbra.
Ang knastret, det var väl rätt många som hade problem det det i början, men såvitt jag förstått så var det rätt simpelt att fixa? själv satte jag en kylfläns på sydbryggan innan jag ens kopplade in moderkortet och jag har aldrig haft problem även om jag har rätt varmt i datorn.

Permalänk
Medlem

Det enda som egentligen var sådär imponerande med soundstorm var dess funktion att encoda DD 5.1 i realtid.
Dock innebar det ju tre negativa saker som alla ravande SoundStorm fans inte verkar förstå/vilja veta av:
1. Det innebär en viss fördröjning och en viss prestandaförlust.
2. Det innebär komprimering av ljudet med en bitrate som är lägre, per högtalare, än en hyffsad MP3a.
3. Det innebär att man blir begränsad till 5.1.

Vad vann man då på det?
Jo man kunde dra en sladd istället för flera.
Visserligen lite trevligare med tanke på den kabelröra en dator innebär men knappast så revolutionerande att det var värt all ros, speciellt inte med tanke på att det också fanns nackdelar.

I övrigt har SoundStorm varken ljudkvalité eller prestanda eller funktionalitet som komme ri närheten av ett Audigy 2/2 ZS. And that's the damn truth.

Dock kan man ju utan att rynka på näsan säga att det är den överlägset bästa integrerade ljudkretsen hittills. Azalialösningar kan ju dock bli lika intressanta ungefär.

For the record har jag själv kört med allt från SoundBlaster 16 till Envy24 till nForce1, nforce2, intels nya "vad det nu heter" och olika versioner av Audigy 2. Och såklart en uppsjö av halvtaskiga AC97 codecs.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Hehe, jag tror jag haft tur då mitt soundstorm funkade direkt och ljudet är jag helt klart nöjd med

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Det enda som egentligen var sådär imponerande med soundstorm var dess funktion att encoda DD 5.1 i realtid.
Dock innebar det ju tre negativa saker som alla ravande SoundStorm fans inte verkar förstå/vilja veta av:
1. Det innebär en viss fördröjning och en viss prestandaförlust.
2. Det innebär komprimering av ljudet med en bitrate som är lägre, per högtalare, än en hyffsad MP3a.
3. Det innebär att man blir begränsad till 5.1.

Vad vann man då på det?
Jo man kunde dra en sladd istället för flera.
Visserligen lite trevligare med tanke på den kabelröra en dator innebär men knappast så revolutionerande att det var värt all ros, speciellt inte med tanke på att det också fanns nackdelar.

I övrigt har SoundStorm varken ljudkvalité eller prestanda eller funktionalitet som komme ri närheten av ett Audigy 2/2 ZS. And that's the damn truth.

Dock kan man ju utan att rynka på näsan säga att det är den överlägset bästa integrerade ljudkretsen hittills. Azalialösningar kan ju dock bli lika intressanta ungefär.

For the record har jag själv kört med allt från SoundBlaster 16 till Envy24 till nForce1, nforce2, intels nya "vad det nu heter" och olika versioner av Audigy 2. Och såklart en uppsjö av halvtaskiga AC97 codecs.

Just det där med kablarna är det som avgör... inte för att jag skulle dö av 6 kablar, men jag har inte 6 ingångar på stärkaren. Så då får man ju välja mellan kackiga PC högtalare för 5.1 eller förstärkaren för stereo.

Begränsingen till 5.1 känns mest av akademisk natur, det är väl få som tycker att det inte räcker? Och bra 5.1 sparkar väl en 7.1 lösning för 3000:- varje dag.

Komprimeringen går ju bra att stänga av, om man vill köra musik så är det bara att växla till stereo, vilket bara tar ett klick i de nyare drivarna.

Men men... Det är väl kanske inte det bästa sen skivat bröd, men det finns ju inget alternativ om man vill ha DDencoding.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem

tur att man har an7 då ... älskar soundstorm.. aja det kommer säkert upp bättre intregerade ljud så småningom...

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk

Hej alla

Betänk att AnteP är troligen den som har teknisk mest rätt i forumet.
(jag sa inte hur det låter knastrat etc, ja sa endast tekniskt rätt)
Förutom dom från 1 till 3 vilket AnteP har helt rätt i!

AnteP Lista:

1. Det innebär en viss fördröjning och en viss prestandaförlust.
2. Det innebär komprimering av ljudet med en bitrate som är lägre, per högtalare, än en hyffsad MP3a.
3. Det innebär att man blir begränsad till 5.1.

Så existerar även följande 3st.

4. DVD-Audio
5. Vi uppspelning av DRM skyddat material (allt MP3/film etc) så KAN den som äger materialet skicka en signal som stänger av DigitalUtgången (gäller alla nya ljudkort Intel/Nvidia/Creative etc)
6. 192kHz ljud som tex Audigy 2 serien har stöd för i stereo.

MVH
/3D-Blaster (Han från Creative )

Testa gärna RightMark 3DSound riktigt "roligt" program
http://audio.rightmark.org

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga om Abit NF7 v2.0 har Soundstorm? Eller är det bara NF7-S som har det? Jag har inte riktigt fattat om S:et står för S-ATA eller Soundstorm.