SoundStorm borta med vinden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meshugger
Det är en helt annan sak om DD har en komprimering på 384kbits/sek(och vem har sina mp3'or på sådan kvalitet?). Saken är den, vill man köra ljudet digitalt vid spel och mp3'or så är Soundstorm den enda alternativet som gör det i 5.1 med hårdvaruacceleration. Prova det med en Audigy så får du bara 2-kanalers PCM-signal.

För det första måste man ta in antalet kanaler i ekvationen.
640 kbps på sex högtalare motsvarar en (stereo-) MP3a i 214 kbps.

Och ja jag är fullkomligt medveten om att det är (var) enda lösningen med DD Live Encode, jag ser dock inte var det fantastiska ligger. Skillnaden är i princip att du bara behöver dra en kabel istället för flera.
Visst din stärkare har bättre DAC än det skit som sitter på moderkort utrustande med SS och förmodligen ett bättre DAC än det som sitter i ett Audigy 2 ZS beroende på vilken prisklass vi snackar om. Men är det verkligen så bra att det uppväger nackdelarna med desktruktiv, lågbitrateskomprimering? Kanske, tom. förmodligen, om vi talar om pissiga AC97 codecs men knappast om vi talar om ett Audigy 2 ZS.
För att inte tala om den sample rate conversion som pågår, inte minst när den downsamplar. 24/96 material börjar bli allt vanligare i och med DVD-Audio, spel, Windows Media osv.

Det jag personligen skulle kunna bli lite intresserad av inom detta område är DTS ES Discrete "live encoding". Då får man helt plötsligt en uppsjö av nya möjligheter. Högre bitrate, en till äkta kanal, möjlighet till 24/96, generellt sett mindre desktruktiv komprimering osv.

DTS-HD vore ju guld, förlustlös komprimering med valfritt antal "äkta" kanaler.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
För det första måste man ta in antalet kanaler i ekvationen.
640 kbps på sex högtalare motsvarar en (stereo-) MP3a i 214 kbps.

Och ja jag är fullkomligt medveten om att det är (var) enda lösningen med DD Live Encode, jag ser dock inte var det fantastiska ligger. Skillnaden är i princip att du bara behöver dra en kabel istället för flera.
Visst din stärkare har bättre DAC än det skit som sitter på moderkort utrustande med SS och förmodligen ett bättre DAC än det som sitter i ett Audigy 2 ZS beroende på vilken prisklass vi snackar om. Men är det verkligen så bra att det uppväger nackdelarna med desktruktiv, lågbitrateskomprimering? Kanske, tom. förmodligen, om vi talar om pissiga AC97 codecs men knappast om vi talar om ett Audigy 2 ZS.
För att inte tala om den sample rate conversion som pågår, inte minst när den downsamplar. 24/96 material börjar bli allt vanligare i och med DVD-Audio, spel, Windows Media osv.

Det jag personligen skulle kunna bli lite intresserad av inom detta område är DTS ES Discrete "live encoding". Då får man helt plötsligt en uppsjö av nya möjligheter. Högre bitrate, en till äkta kanal, möjlighet till 24/96, generellt sett mindre desktruktiv komprimering osv.

DTS-HD vore ju guld, förlustlös komprimering med valfritt antal "äkta" kanaler.

Helt hypotetiskt, skulle PCI-express klara av den bandbredden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meshugger
Helt hypotetiskt, skulle PCI-express klara av den bandbredden?

Det stora problemet med en "icke-integrerad" är väl dock latencies snarare än bandbredd i sig och där har jag hört att PCI Express inte är en så värst stor förbättring över PCI som man kanske hade hoppats.

En enkel lösning vore ju dock att smälla på lite minne på själva ljudkortet.
Personligen är jag ganska övertygad om att ljudkort kommer efterlikna grafikkort mer och mer i framtiden.
Programmerbara, on-board minne, större caches osv.

BTW: själva bandbreddskraven skulle inte öka nämnvärt pga att man valde en bättre komprimeringsform med högre bitrate.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)