Permalänk
Medlem

WIP - Egendesignat serverbygge

Jag och en kompis har nu påbörjat en egendesignad server. Lådan kommer byggas av aluminium, hårdvaran är beställd och påväg.

Under tiden kan ni kommentera våra skisser på hur den ska byggas. Mer information finns även i bilderna. Ursäkta jpg kvalitén men man får ju tänka lite på modemarna också.

Vissa delar i bilderna är bara wireframe medans andra är shaded, så att man ska se någonting.
Snett framifrån
Baksidan
Uppifrån
Från sidan

Angående hårdvaran så är det mest gammalt skrot bortsett från CPU, moderkort och PSU samt några fläktar som är nytt.

Permalänk
Medlem

Snyggt som bare den, hoppas att du lägger upp mkt bilder under tiden när du bygger den.

Visa signatur

Dator: Antec 1080, 430w:Msi k8n neo nForce3: 2x512KIngston ValueR 3200 400mhz: AMd 64 3200+(clawhammer) @ 3600+: X800XT PE 520/560: 1x seagate 160gb SATA 7200rpm, 1x seagate 200gb SATA 7200rpm: Soundblaster Audigy2 ZS: Razer Diamondback Plasma och 1 Magma +Hyperglides: Logitech Media keyboard: Sennheiser pc 160: Samsung 959NF 19" @ 1280x1024 100HZ

Permalänk
Medlem

vars tar sig luften in i lådan?
verka mycket fint..

Permalänk

Re: WIP - Egendesignat serverbygge

Citat:

Angående hårdvaran så är det mest gammalt skrot bortsett från CPU, moderkort och PSU samt några fläktar som är nytt.

Vad är det för hårdvara som är på G? Vad ska den användas till?
Det blir nog en fin Au luda i alla fall, lycka till till både dig och din kompis

Permalänk
Medlem

För att svara på lite frågor.

Bilder kommer när det finns något att visa, i ordentliga mängder.

Luftintaget kommer antingen vara vid fronten eller på höger sida utmed hårddiskarna. Vi är inte riktigt helt säkra ännu. Nackdelen med att ha det i fronten är att det troligen blir fult och kommer ut en massa ljud, men å andra sidan kommer högersidan vara rätt nära en vägg. Men något av dem blir det iaf.

Hårdvaran (beställt):
Minns inte exakt vad vi beställde men ungefär detta:
AMD 1800-2500
Enhance 300w
Abit VA-10 KM400
En adda fläkt och en zalman

Hårdvaran (skrot):
3 hårddiskar, 40 + 8 + 2 GB
256 mb ram (400mhz)
Standardmodem
Någon kasserad kylfläns
Uråldrig FDD (troligen från kring -87)
Ljudisolering, 10 och 20 mm
LEDs, nyckelströmbrytare och lite annat som ligger och skräpar

Den kommer användas som webbserver, telefonsvarare, mailserver, mindre filbackup, SQL server och lite annat smått och gott. Vi kommer köra antingen OpenBSD eller FreeBSD.

Permalänk
Medlem

Re: Re: WIP - Egendesignat serverbygge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deglimpan
Det blir nog en fin Au luda i alla fall, lycka till till både dig och din kompis

Vad är en "Au Luda"? Alu-låda? Guld-låda?

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk

Re: Re: WIP - Egendesignat serverbygge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deglimpan
Vad är det för hårdvara som är på G? Vad ska den användas till?
Det blir nog en fin Au luda i alla fall, lycka till till både dig och din kompis

Tryck på knappen "citera" istället.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Nu har delarna anlänt och bubbelplats avlägsnats.

Naturligtvis medför detta lite bilder (swecre är ju som bekant galna i bilder):
Översikt: Nätagg, fläktar, moderbord, processor, mm
Fläktarna
Moderbordet
Bonus!

Inga bilder på de lösdrällande skrot-delarna då de är allt för utspridda just nu.

Nu ska aluminium inköpas...

Permalänk
Medlem

Jag fick oxå en penna när jag beställde en ny hdd från datorbutiken... men tyvärr inga godisar...

Visa signatur

Karlsson

Permalänk

verkar till att bli fint.....

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grappo
nån som vågar sätta imot en 10:a att det inte kommer att bli nått?

Tycker du verkar vara lite väl negativ i dina senaste svar här på forumet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XX6
Jag fick oxå en penna när jag beställde en ny hdd från datorbutiken... men tyvärr inga godisar...

Hur mycket ska man beställa för att få sånt trevligt?
Jag har beställt för ungefär 12000:- de senaste 2 månaderna, men inte fått så mycket som en karamell!

Tycker bygget ser bra ut, hoppas nu ni tar många och bra bilder från alla vinklar under byggets gång!

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grappo
nån som vågar sätta imot en 10:a att det inte kommer att bli nått?

Nu får du ta och ge dig! Hur går det med ditt "Zelda-projekt" då?

On Topic: Jäkligt trevligt.
Hur gör ni den till en telefonsvarare btw?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Efter flytt till somarboende, samordning av arbetstillfällen och annat strul har vi nu fortsatt bygget. Idag har vi köpt aluminium och med en hel del möda sågat ut alla detaljet. Vi använde för övrigt en stricksåg av märke Bosch (GST 85 PE) med att aluminiumblad vilket fungerade bra. Gott om tvingar är också bra att ha då man måste spänna fast plåten rejält för att den inte ska skaka sönder.

Eftersom jag för tillfället sitter på modem blir det bara en bild idag. Den visar de utsågade delarna och två nygamla delar, en Kylfläns till CPU:n (med Zalman fläkten monterad) och en gammal diskettstation.

Utsågade delar

Troligen fortsätter bygget på tisdag nästa vecka. Förhoppningsvis fler bilder då också.

EDIT: Angående hur vi ska göra den till en telefonsvarare. Med ett vanligt modem och ett Linuxprogram jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter, men det blir mer om det när vi börjat med mjukvaran.

Permalänk
Hedersmedlem

Fan vad alla har blivit haj på 3d-program nu för tiden... Ush för er alla.

Hoppas chassit blir bra, kommer smygfölja detta lite

Permalänk
Medlem

zie: SketchUp är inte jättesvårt...prova

Permalänk
Medlem

zie: Testa Wings 3d (www.wings3d.com tror jag), man lär sig det på ingen tid alls. Kul att det finns intresse. Snart fortsätter bygget (min kompis har varigt på läger hela veckan).

Permalänk

jag fick ingen penna när jag handlade... =( men jag fick 4st godisar

Visa signatur

©KaKaN©

Permalänk
Hedersmedlem

Jobba jobba jooooba!

-Hipp Hipp

Permalänk

mycket skitsnack om godis o pennor..

annars så ser arbetet snyggt ut.

men hur ska du ha en webbserver på modem?

Jag skulle då inte vilja surfa på en server @ 56k om du förstår mig.

men du kanske får sånt här gulligt bredband med tiden?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Haha, server @56k, nej det skulle aldrig fungera (bra). Modemet är bara där för att agera telefonsvarare. Internet går via bredband.

Nu har vi jobbat lite mer trots vissa förseningar. Det blev också en hel del bilder som efterfrågat.
Vi har slipat, båda för att fixa kanter och för att ytbehandla. Vi har sågat ut luftintagen och borrat upp hål för moderkortets skruvar. Vi har även testat lite med att böja in kanter (inga bilder på detta).

Före och efter finputsning av ytan
Slipat och fint
Slipning under progress. Tvingar är nästan nödvändiga om man inte vill repa undersidan.
Slipat och oslipat, en liten jämförelse
Lufthål borras och senare sågas
Tejp
Utsågat!
Vår arbetsbänk. Rörigt? Oja...

Arbetet kommer nu att gå på halvfart ett par veckor eftersom min kompis ska iväg till utlandet i tre veckor.

Permalänk
Glömsk

Kanske redan står någonstans, men hur stort blir chassit?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Äntligen är nu allt klart, kameran hemma och tiden tillräcklig!

Servern är klar, uppe och kör. Jag har allt som allt dryg 60 bilder från
byggprocessen och när den är klar, så om ni undrar över något finns
det material att visa. Här är dock fem bilder på servern som klar:

Ståendes i sin hylla - perfekt passform
Dold ljud och vibrationsdämpning
Insidan, en anig stökig men förvånansvärt bra luftflöde (pilar)
En av luftintagen på sidan av hyllan (liknande på andra sidan)

Jag kan bara konstatera att den faktiskt är riktigt tyst.
Ventilationen överröstar den nästan om jag ligger i sängen en bit bort.
Dessutom är luftflödet bra. Under hårddiskarna är det riktigt svalt och
det enda som verkar bli varmt är den övre disken
(dock inte allt för varm, hoppas jag).

Psi: 35x25x15 (BxDxH)

Permalänk
Medlem

Fint det blev. Har du klarlackat den eller är den endast slipad?

Permalänk
Medlem

Fint väldigt kompakt

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk

it works?

well done!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

polka: Bara slipad med slipmaskin lite och olika grovlekar.

Frostyfog: Japp, rullar på bara fint. Kör FreeBSD på den, vilket visade sig riktigt trevligt som server. För tillfället bara IRC, web och ftp men mail, webdav, jabber och diverse annat är på gång.
Om ni vill testa: http://ludw.no-ip.com/~ludw/servklar04.jpg [Har nu stängt port 80 för att inte slita allt för mycket på min bandbredd]

Permalänk
Medlem

Härligt med en vettig server.

domokun jocke # hddtemp /dev/hda /dev/hdb
/dev/hda: ST380013AS: 37°C
/dev/hdb: ST3120026AS: 35°C

kanske kan vara ett hett tips? Tänkte på om den andra disken blir lite varm. Fast det är ju frågan, det kanske inte fungerar i FreeBSD, kör ju linux själv. hmma? du kanske kan testa iaf

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

erc: Jo, riktigt skönt att ha en server som varken syns eller hörs mer än nödvändigt. Och det lilla man ser, ser rätt bra ut dessutom..
Nej det fungerade precis som du misstänkte inte under FreeBSD. Men tack ändå. Ska se om jag fixar nåt vettigt temperatur övervaknings program senare..

Permalänk
Medlem

Ursäkta, lite off-topic, men vad hade du för program för att rita de där skisserna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

appe: Wings 3D. Är mest ett modeleringsverktyg, men fungerade utmärkt till skisserna jag gjorde.