Permalänk

Litet Plexikub bygge [BILDER]

Japp.. då har det dragit igång.. HTPC bygget jag nästan blev fundersam över om det skulle bli av.
Fast har man köpt nytt moderkort och nätagg för att datorn ska bli så liten som möjligt.. måste man ju göra en låda med.

Jag hade datorns om en htpc innan, men då satt den i det gammla dell chassit datorn kom med. och det orkade jag inte med mer.
Ville ha ett normalt eller mindre moderkort, så det köpte jag, fast då passade inte dell agget, så jag fick köpa nytt och då blev det ett begagnat SFF nätagg..

När jag väl lillfingret ur örat så gick jag till glasmästaren och tömmde plånboken för att köpa det dyra plexiglaset till slut..

2st 25x25
2st 25x26
2st 26x26
------------
För dyrt..

Planeringen var gjord ett bra tag före jag köpte plexit. såhär är den iaf:

Dom på glasmästaren var lite slarviga i hörnen med =/ skiljde ibland upp till 2mm i vissa kanter.. som jag måste slipa till nån gång.
Värda sin vikt i guld.. typ..

Var och handlade massa och hittade dessa fina aluminium bitarna.. eller de såldes metervis så jag köpte och kapade upp..

Kapade lite till och vips så kunde dom ligga i en fyrkant

Fick lite extra plexi från en kär vänn som på nått sett alltid sitter på det man vill ha.. iaf, så gjorde jag lite "plexikuber" som jag sedan ska gänga så jag kan skruva fast aluminium ramen i.
Meningen är iaf att det ska se ut såhär.. dålig bild men men..

Plexiskivan jag fick av min vänn räckte även till en moderkortsplåt i plexi. dålig vinkel, dålig skärpa, dålig bild.. men jaja jag har en gratis kamera jag fick nån gång av nånting så sluta klaga.

Nu ikväll så höll jag på att försänka där skruvarna ska i, råkade ut för ett missöde (borrade ett hål på 6.5mm istället för 3,2mm som det skulle vara)
Så jag fick stå och slipa till en rund lite plexibit på 6.5mm.. limma och borra nytt hål. det tog lite tid att få till det =/
Men jag fick till det och kunde provisoriskt skruva till alla aluminiumbitar så kuben kunde stå fritt.

Jusste.. glömde slänga in denna bilden ovanför den andra. den ger iaf lite proportioner.. mm loka är gott, hämtar en före jag skriver vidare.

Sådär.. Passade även på att slänga in moderkortet för att se hur det såg ut.

Det var alla bilder som kommer idag. Har ganska mycket kvar att göra och egentligen bara imorgon att göra det på, ska på lan på tors-fre, ville haft med mig den då, men det kan nog glömmas =/
Inte ens få med den halvfärdig.

Det som är kvar:
-Såga ut hålen för allt som ska vara både fram och bak.
-gänga och borra i "plexikuberna"
-sätta svart toning
-fixa in min ir-mottagare
-små finslipningar.

Det som ska vara i:
-1.5ghz p4 s423.
-256mb rambus
-radeon7000
-Min moddade dvd-rom( Klicka Här för att se min Projektlogg för DVDn )

btw: vet inte som sagt när nästa update kommer.. då det är lan och skit framöver..
Men det kommer.. nån gång.

Permalänk
Medlem

Nice, vad fick du betala för plexit?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

hmm.. drar sig varje gång man tänker på det..
det gick på 535kr =/..
Försöker glömma.. orkade inte vänta längre så det fick kosta det de kostade, så jag letade inte efter billigaste och jämförde direkt..
Blir chassit bara som jag tänkt mig så har jag inga problem med det priset dock.

Appe: Det är sketchup.. det som alla använder.. det är riktigt roligt. man lär sig snabbt och det är enkelt.
På bit-tech kan du tanka hem typ färdiga delar. typ matx moderkort och så. ibland även specifierade föremål.
[skryt]Jag gjorde en skiss över Sapphire Radeon7000 och la upp i deras sketchup tråd.[/skryt]
Tråden ligger på typ Mod Guides och är klistrad högst upp.

Permalänk
Medlem

inte dåligt :>
Men du, vad har du för mjukvara för att göra de där skisserna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tummen upp! Ska bli kul att få se lite mer bilder ^^

Permalänk
Medlem

Helt schysst, men kan du inte kalla det för ett akvarium ? ;P Det är ju precis vad det är! =0)

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk

'Snyggt, ska typ börja på nått liknande snart, fast jag ska försöka göra en vanlig dator så liten som möjligt

Permalänk

Typoon.. jag är Säker på att den kommer att läcka om jag skulle använda den som akvarium.. men vem vet.. kanske om datorn går sönder och jag får ett infall att skaffa en guldfisk.

Hur som helst.. stötte på en sak jag har problem med att välja vilket som är bäst..

Gjorde en bild för att lättare förklara problemet.
Vet inte om jag ska böjja upp böjjningen på pci korten.

Vilket tror ni blir bäst?

Permalänk
Medlem

I altenativ 2 så måste du juh flytta in moderkortet lika långa som hyllan är djup om du förstår vad jag menar.
Själv så har jag gjort som i alt 1 på min htpc.
www.p1r.mine.nu/dator <- htpc

Visa signatur

http://p1r.se/dator/ <--Byggen, Guider
http://p1r.se <-- Hemsida

Permalänk

hade jag kunnat.. om storleken på moderkortet inte var 24.5 och insidan med alun är kanske 24.6 =D så det är jedrigt tight..

Dessutom så ska jag såga ut exakta hål för i/o "plåten".. (har ingen plåt utan kör direkt på plexi sidan) så skjuter jag in den (om jag kunnat) hade dom kommit för långt bak.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara skruva loss plåtarna? Vet inte om du sågat ut hål för PIC-kortsplattorna men om inte kan du väl skruva loss plåtarna och såga ut hål som passar alla utgångar, så det blir cleant?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk

evrstr.
Där har vi en lösning 3..
kanske skulle passa bra eftersom jag kommer göra likadant med i/o plåten.

plus att om det skiter sig så har man idé 1 och 2 kvar..

Tror det får bli så

EDIT: Update

Och så blev det.

en bild före

en bild efter

Det ser ut som det kommer att gå att fixa till detta.. kanske dock måste höjja moderkortet 1mm..

Bara slipningen kvar.. usch vad jobbigt.. måste hitta en bra fil.

Nu ska jag göra mig iordning för andra saker.. blir nog inte något mer på några dagar nu. iväg ikväll till några polers och sedan lan. kanske i helgen.
Dock äre plugg i helgen =/ aja vi får se

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat terror

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk

Terroristen är på g så spring !!!

Permalänk
Medlem

vad använde du för färg när du måla din dvd rom?

Permalänk

Looking good terror!
kan ju lägga till att det är jag som är den snälla polaren som han får plexi av tihi:)

Ser bra ut det här, hoppas du blir klar till lanet!

Visa signatur

♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
Bionicstyles©2003
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣

Permalänk
Medlem

Se där! Förmodligen en mycket bättre lösning är de andra. GL HF!

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
vad använde du för färg när du måla din dvd rom?

Först använde jag faktiskt grundfärg som man har till warhammer gubbar. men den tog slut. så jag sprejjade det sista med hobbyfärg från biltema.
Den funkade lika bra så tycker isf du ska köpa sådan.
drog kanske 2 lager och det sitter fint

och du Klevah.. det hinns inte bli klart till lanet =D inatt orkar jag inte.. och imorgon bitti? nae då ska vi bika..
Dock kanske jag hinner nått litet.

BTW: Tack evrstr.

Permalänk

Coolt, en från Jönköping
Snyggt arbete btw

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

Verkar bli helbra detta. Är det månne hit cd-läsaren med fönster-mod är tänkt?

Värnamo här förresten

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Permalänk
Medlem

AS snyggt det här... tummen upp... keep up the good working...!!

Permalänk
Avstängd

riktigt snyggt :):up:

Visa signatur

Vill du mig något så citera mina inlägg.
"Allt är gratis när man har bredband"
"Allting fungerar med våld. Om inte, använd MER Våld"

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt! Hoppas du hinner göra lite i helgen!

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt! längtar att få se färdiga resultatet!

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Riktigt härligt! Hoppas du hinner göra lite i helgen!

Vi har ju höstlov här så han får allt jobba idag med

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk

Ok.. jag har hunnit göra lite idag iaf.

Kaserat "plexikub" idéen i hörnen.. kör bara gängat i aluramen istället. verkade funka hyffsat bra endå
Jag har gjort fel.. och rättat till.. och fel igen. Borrat snett och så.. så i aluramen som är riktad neråt så ser det lite fult ut.. men det är tur att det är neråt iaf.
Började fila på baksidan lite.. otroligt tråkigt och tröttsamt för armen är det med.

-

Här är en dålig bild.. men den får duga. tagen när kuben är ihopskruvad.
Det jag markerat med en röd cirkel är hål som sitter i varje hörn på topp och bottenplattan.
Dom kommer jag inte använda, fast inte snyggt med hål sådär
Har ni något förslag på vad som skulle kunnas göras? sätta skruv som inte behövs för att det inte ska synas? eller montera en lysdiod i varje eller nått? kom med förslag.

Får se om jag hinner nått imorgon, har matteprov att plugga till =/ så sug.
Annars blire kanske lite varje kväll fram till helgen då jag antagligen hinner mer.

Ha det så länge.

Permalänk
Medlem

wow! nån från jönköping! hur stora är oddsen alltså!!! ett forum med bara 233 807 unika besökare under september 2004...

Kan nog bli bra, är det tänkt att du ska göra nån gravyr på chassit? eller ska det vara "neutralt"?

CD-idéen är gammal, men ändå ganska stilren. Hoppas du inte förstör ditt nya chassi med massa blinkande ljus och fanskap.

Ett hett tips på ett plexichassi är däremot att köpa LED-fläktar, men ta bort lysdioderna i dom, såg det på ett annat plexibygge och det var både snyggt och stilrent! Så slipper man både julgranseffekten och fula svarta fläktar i ett annars genomskinligt chassi!

Lycka till!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk

Det ska vara stilrent.. eller iaf ha möjligtheten att vara.

Det blir ingen gravyr, det ska bara vara svart tonat.. så den knappt ska gå att se in i när den inte är igång.
Dock så blire inga ledfläktar, med eller utan leds, det blir Titan Aluminium fläktar..
Och så ljus i den blir det 4 eller 2st (beror på om mitt nätagg på 200w klarar det ) röda 10cm ccfl rör i varje kant gömt bakom aluramen.

Cd-modden är gammal men jag är grymt nöjd över resultatet, hade först bara tänkt att sprejja den svart.. nu blev det lite extra. Kanske sätter in några leds i den med. har kanske 60st kvar sen jag moddade min förra låda.

BTW: Typ 3st eller nått som kommenterat att jag är från jönköping =).
Jo jag är t.o.m född här kan jag tillägga..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
[B]wow! nån från jönköping! hur stora är oddsen alltså!!! ett forum med bara 233 807 unika besökare under september 2004...

Ja, typ 4 av16 som postat i tråden är från jönköping, vilket stämmer ganska bra eftersom 1/4 av sveriges befolkning bor där.

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Permalänk

något jag kom att tänka på ang baksidan.

du behöver marginal så att du får nerkontakterna.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/