Kylplastan eller va det heter mellan cpu o fläkt..

Permalänk
Medlem

Kylplastan eller va det heter mellan cpu o fläkt..

Det e ju så att jag var tvungen att dra ur cpu från mitt moderkort o då va det ju så illa att alla kylplasta eller va det nu heter mellan cpu o kylsaken slets upp. måste jag köpa ny o kladda dit eller går det o göra ändå?

Visa signatur

//Jocke

Permalänk
Hjälpsam

Rekomenderar skarpt att du fixard det med en gång, kan hända att det inte slutar illa med lite utsmetning av det lilla som är kvar. Kylpasta mellan cpu och fläns är ett nåste, bra och dålig pasta kan det skilja uppemot 10 grader cpu temperatur på, utan är det risk att du bränner prollen.

Ett så tunt lager som möjligt pasta utsmetat med tex ett kreditkort efter varje gång man har tagit bort en fläns rekomenderas skarpt. För att göra rent fläns och cpu använd kemiskt ren bensin eller aceton.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Köp Artic Silver tror jag den heter 75spänn.. lovar att det är värt det!

Visa signatur

i7-4770K delid@5,0GHz|4,6GHz 24/7| Corsair H80i|Z87-GD65Gaming|Hyper X Beast 2400MHz 16GB X.M.P |Asus 1070 GTX|Corsair 750W|Asus VG2480QE 144Hz.

Permalänk
SpelClockers
Permalänk
Medlem

Det heter CPUKRÄM!

Köp mild såsfrån pizzerian, be att få det i en liten burk, brukar kosta 5:-! Det är lätt värt det!!!

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Det heter CPUKRÄM!

Köp mild såsfrån pizzerian, be att få det i en liten burk, brukar kosta 5:-! Det är lätt värt det!!!

Låter bra och billigt, ska jag genast testa...

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Det heter CPUKRÄM!

Köp mild såsfrån pizzerian, be att få det i en liten burk, brukar kosta 5:-! Det är lätt värt det!!!

Fett cool idé! Får man doften av bränd kebab när man bränner prollen, då blir man hungrig och går ut för mat och passar på att köra nytt moderkort och prolle.. idag igen..

LOL.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Snor tråden lite!

Jag har en AMD 64. Jag undrar om man ska applicera kylpastan över hela prollen (rättare sagt över hela metallhöljet över prollen) eller om man bara ska ha på en begränsad yta?
Jag hade i alla fall ett tunt lager över hela, men tydligen inte tillräckligt tunt för tempen visar 45 grader i bios. Då har jag inte ens belastat prollen det minsta, utan bara startat datorn utan operativsystem och haft den i gång en stund (har inte lyckats installera Windows då dvd:n inte tycks funka ). Det kan ju vara så att biosversionen visar fel temp, men gör den inte det är ju något helt galet. Tror jag får ta och sätta på ny pasta när jag får i gång burken. Apropå det, kan man använda t-röd för att ta bort den gamla? Det är ju denaturerad alkohol, som AMD rekommenderar.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

ja du kan använda t-röd + att jag tror det är din bios som visar fel. ifall inte, testa ta på extremt tunt lager pasta. pastan är bara till för att fylla upp glipor mellan cpu och kylare.

Visa signatur

(64 3500+ zalman 7000cu(msi neo2 platinum (corsair xl pro 512*2 2.2.2.5 (fx5900xt ultra 256mb @ 500/911 zalman vf 700cu )

Permalänk

Ok tackar. Kom just på en grej som kan förklara det hela dock. När jag satte på kylaren tog jag sedan bort den en gång och satte på den igen. Detta kan ju ha skapat luftfickor som försämrar kylningen.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400