Intel Pentium 4 EE 3,46 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel Pentium 4 EE 3,46 GHz

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Pentium 4 EE 3,46 GHz</b></font> <small class="small">tisdag 16 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
För en tid sedan släppte Intel styrkretsen i925XE samt den nya Extreme Edition-processorn på 3.46 gigahertz med en effektiv systembussfrekvens på 1066 megahertz. <a href="http://www.lostcircuits.com/cpu/P4-346xe/" target="_blank" >Lost Circuits</a> har publicerat en mycket intressant recension på denna processor. <br /><br />Den testas mot konkurrensen från andra processorer från Intel samt AMD i en mängd tester. Vi ser bland annat jämförelser i program som WorldBench, 3D Studio Max, CineBench och populära, nya spel. Som vanligt hos Lost Circuits är recensionen lite mer tekniskt inriktad.<br /><br />"<I>The Netburst Architecture may end up in journalistic columns or textbooks in a similar fashion as described above, bold and beautiful and the last real raw power approach to desktop computing, pushing the envelope of physics where no processor had gone before – and highlighting the collapse of the MHz bubble as a consequence of its miasmic power demands.</I>"<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.lostcircuits.com/cpu/P4-346xe/" target="_blank" >Lost Circuits</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser inte bra ut för Intel nu. Dom borde gå över till Dothan kärnan istället för att pressa upp FSB och MHz.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Den där artikeln var verkligen riktigt tråkigt att läsa.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Intel kommer inte ikapp nu heller...
Men man kan ju säga att det finns en hel del godis att välja mellan!

Vilken var den bästa lösningen för en god speldator av dessa nu då?
4000+ eller?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 939, ABIT AV8 , Saphire 9800pro 128Mb, 2x512 Kingston PC3200DDR, 80+200Gb hdd, CD-RW, Chieftech dragon chassi. Kolla galleriet!

Permalänk
Medlem

FX55 är den som presterar bäst i spel.

Permalänk
Medlem

men bägge highend modelerna från respektive är ju fånigt dyra.

Vad är motiveringen att gå å köpa sig en fx55 än en 3500+ om man bejakar prisskilnaden

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Avstängd

för att man kan ? vissa har ju mycket pengar så varför inte ta det som är bäst då...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Såg jag fel eller? Tyckte det såg ut som denna Intel-processor vann de flesta benchmark när det gäller "riktiga" program, alltså annat än spel?

Jag kanske satsade fel när jag köpte min AMD64 3400+... Men jag gissar min processor är prisvärd i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Såg jag fel eller? Tyckte det såg ut som denna Intel-processor vann de flesta benchmark när det gäller "riktiga" program, alltså annat än spel?

Jag kanske satsade fel när jag köpte min AMD64 3400+... Men jag gissar min processor är prisvärd i alla fall.

Priset kommer nog att ligga på över 10000:- när den kommer så du har knappast satsat fel om du inte är stenrik.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Såg jag fel eller? Tyckte det såg ut som denna Intel-processor vann de flesta benchmark när det gäller "riktiga" program, alltså annat än spel?

Jag kanske satsade fel när jag köpte min AMD64 3400+... Men jag gissar min processor är prisvärd i alla fall.

men det är ju istortsett bara spel man behöver sådan extrem prestanda , för rendering grafik etc kör man dual system med special grafikkort ändå ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

så länge processorna är belagda med fantsipriser vad är vitsen att köpa en highend cpu när man inte tappar så värst med att sänka ner sig lätt 7000kr i pris?

ok om de låg i någorlunda fas med varan men när de eskalerar såsom de nu gör så ser ja inte vitsen (om man nu inte har nån förmögen pappa som ger en vad en vill)

du lär ju inte spela som en gud bara för du har en fx55 eller intel 3,46EE än en 2,4Ghz northwood eller 3500+

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
så länge processorna är belagda med fantsipriser vad är vitsen att köpa en highend cpu när man inte tappar så värst med att sänka ner sig lätt 7000kr i pris?

ok om de låg i någorlunda fas med varan men när de eskalerar såsom de nu gör så ser ja inte vitsen (om man nu inte har nån förmögen pappa som ger en vad en vill)

du lär ju inte spela som en gud bara för du har en fx55 eller intel 3,46EE än en 2,4Ghz northwood eller 3500+

Hihend CPUn blir ju billig med tiden. Anledningen till varför de har sånt högt pris är antagligen bara för att de kan det. Finns folk som vill ha de snabbaste, och när de har köpt och det kommigt snabbare processorer på marknaden så kan man sänka.

För det är ju som du säger _verkligen_ inte prisvärt för 5 öre. Egentligen oavsett vem man är. Finns bättre saker att lägga pengar på även om man är bill gates (innan man köper en processor för så här mycket pengar så är ett dualsystem att föredra).

Permalänk
Medlem

För min del behöver jag processorprestanda för videoredigering och videokomprimering. Så det är alltså ett dualsystem som är bäst för detta? Men något särskilt grafikkort har jag inget behov av direkt.

På sätt och vis har jag dual system, jag kör med två fristående datorer (med en AMD CPU vardera) med firewire emellan för filöverföringar... Då kan jag jobba med den andra medans den första komprimerar eller gör något annat tungt. Och den sammanlagda prestandan är nog i och för sig bättre än en värstingprocessor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
För min del behöver jag processorprestanda för videoredigering och videokomprimering. Så det är alltså ett dualsystem som är bäst för detta? Men något särskilt grafikkort har jag inget behov av direkt.

På sätt och vis har jag dual system, jag kör med två fristående datorer (med en AMD CPU vardera) med firewire emellan för filöverföringar... Då kan jag jobba med den andra medans den första komprimerar eller gör något annat tungt. Och den sammanlagda prestandan är nog i och för sig bättre än en värstingprocessor.

Med ett dualsystem kan du göra som du gör med dina två datorer. Dvs. låta ena processorn komprimera och den andra nåt annat.

Om dina program stödjer det så kan båda processorerna även arbeta med samma sak och i princip halvera tiden det tar.