Permalänk
Medlem

P4 eller AMD 64??

Rubriken säger nog allt..men vilka utav dessa processorerna är bäst?? skulle gärna vela ha det klart för mig..tack på förhand

mvh

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Avstängd

Du kanske skulle prova att söka..
Amd64 ÄGER intel i spel..
Intel p4 ÄGER amd64 i konstiga program..

Visa signatur

:(

Permalänk
Medlem

ska du spela ska du ha amd64 vill du ha en tyst dator ska du ha amd64 ska du göra något annat ska du ha amd64 det är intrycket jag har fått amd64 värkar ta intel i allt när man väl testar

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

vad är det egentligen som gör så att AMD64 "äger" Pentium4?? har alltid och kommer alltid att tvivla på om nån av P4 och AMD64 "äger" den andra

varför är AMD "ägande mycket" bättre i spel?
vadå, så ni menar alltså att P4 suger i spel eller??skulle INTE tro det..

( ska snart köpa ny dator, och det är en av orsakerna till att jag tar upp det här, för jag tror inte att P4 är så dålig som alla säger )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apricot
vad är det egentligen som gör så att AMD64 "äger" Pentium4?? har alltid och kommer alltid att tvivla på om nån av P4 och AMD64 "äger" den andra

varför är AMD "ägande mycket" bättre i spel?
vadå, så ni menar alltså att P4 suger i spel eller??skulle INTE tro det..

( ska snart köpa ny dator, och det är en av orsakerna till att jag tar upp det här, för jag tror inte att P4 är så dålig som alla säger )

Intel är inte så dålig som alla säger nä. Men AMD är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nithlon
ska du spela ska du ha amd64 vill du ha en tyst dator ska du ha amd64 ska du göra något annat ska du ha amd64 det är intrycket jag har fått amd64 värkar ta intel i allt när man väl testar

tyst vet jag inte egentligen... jag tyckte att AMD64 (OBS! 754) va väldigt varm idle.. runt 40-50° med bra Zalmankylare... P4 (478) ligger runt 30-35° med samma kylare...
är det s939 du menar och är den betydligt svalare än 754? tyckte att jag hörde att amd64 skulle vara så sval men det måste väl vara 939 då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EWiL23
tyst vet jag inte egentligen... jag tyckte att AMD64 (OBS! 754) va väldigt varm idle.. runt 40-50° med bra Zalmankylare... P4 (478) ligger runt 30-35° med samma kylare...
är det s939 du menar och är den betydligt svalare än 754? tyckte att jag hörde att amd64 skulle vara så sval men det måste väl vara 939 då?

SBS? Min 754 processor håller sig kring 35.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EWiL23
tyst vet jag inte egentligen... jag tyckte att AMD64 (OBS! 754) va väldigt varm idle.. runt 40-50° med bra Zalmankylare... P4 (478) ligger runt 30-35° med samma kylare...
är det s939 du menar och är den betydligt svalare än 754? tyckte att jag hörde att amd64 skulle vara så sval men det måste väl vara 939 då?

nja då är det nog nått som inte stämmer. Polarn min har en Intel 3 Ghz och jag en 3000+ (s754)
Jag har Boxad kylning och han har zalman ocn min är mycket svalare än hans.

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EWiL23
tyst vet jag inte egentligen... jag tyckte att AMD64 (OBS! 754) va väldigt varm idle.. runt 40-50° med bra Zalmankylare... P4 (478) ligger runt 30-35° med samma kylare...

Trodde han valde mellan de nya prescott och 754 och jag TROR (har inte så hög erfaren het men alla säger..) att prescott blir varmare än amd64

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

hmm vilka som är bäst utav dom vet jag ej men en sak som är ganska säker är att Intel är varmare o för de mest mer bullrig...min p4 Socket 775 låter ganska mkt o alstra mkt värme men snart kommer ju en Thermatake kylare så då blir allt mkt bättre..men frågar återstår inget som har några tester???

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

min socket 754 med boxed kylare ligger på 35c

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

ska du köpa nåt köp Amd 64. Den e skitbra på spel och skitbra på konstiga program me

Visa signatur

"Is you´re refrigerator running? Because if it is, it´s probably running like you; very homosexually..."-Peter Griffin.

Permalänk
Medlem

köp en amd

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 - AMD Phenom II X6 1090T - Corsair SSD Force Series 3,Samsung SpinPoint 1TB - Gigabyte Radeon HD5970 2GB - Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nithlon
Trodde han valde mellan de nya prescott och 754 och jag TROR (har inte så hög erfaren het men alla säger..) att prescott blir varmare än amd64

Nänä northwood vare här

Permalänk
Avstängd

Re: P4 eller AMD 64??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Home|Roz
Rubriken säger nog allt..men vilka utav dessa processorerna är bäst?? skulle gärna vela ha det klart för mig..tack på förhand

mvh

AMD har sedan länge fokuserat på effektiv prestanda och gör det bästa för att uppnå detta. En processor är svår att konstruera, speciellt med tiden då dom skall gå i högre och högre frekvenser. En processor som kör hög frekvens får ha en lång pipeline idag för att operera stabilt och därmed gör den inte mycket per klockcykel (Mhz). En processor som däremot kör låg eller lägre frekvens kan ha en kort pipeline och få mycket gjort per klockcykel. Dock finns det fler fördelear med processorer som har lägre frekvens och kort pipeline. Dom är även lättare att tillverka, risken för instabilitet minskar och värmeutvecklingen brukar alltid bli lägre. Hur mycket en processor går gjort per klockcykel brukar man kalla för IPC som står för "Instructions Per Cyckle". För att göra det enkelt så kan man om man nu vill ha ett enkelt prestandavärde multiplicera IPC*Frekvens. Dagens Athlon64 har en IPC på 12/14 lite beroende på modell medans Pentium4 Northwood har 7 och prescott 6. Det är inte bara detta som gör Athlon64 till en snabb processor. Den har även en integrerad minneskontroller som körs på intern kärnfrekvens, en FSB på 800Mhz till RAM med grymt låg fördröjning och en till separat buss på 2000Mhz (Hypertransport) som går direkt till chipset för kommunikation med enheter såsom IDE/diskar/USB/S-ATA/ljud osv.

Med andra ord så är Athlon64:
* Snabbare
* Billigare förhållandevis till prestandan
* En mycket mer sval processorn än Pentium4
* Mer framtidssäker då Athlon64 har x86-64 vilket gör den till en 32/64-bitars processor som kan köra nästa generations program/OS.

nForce4 kommer väldigt snart och innehåller S-ATA2 NCQ, PCI-E och massa godheter. nForce4 kommer även i en variant som heter nForce4 SLi och har dual PCI-E 16x slots för att möjliggöra dubbla GeForce6 6800 kort för den som vill ha extrem prestanda.

Ang processorer igen så finns nu Athlon64 med nya winchesterkärnan (0.09u)

3000+ Socket939
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10... 1354Kr

3200+ Socket939
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10... 1735Kr

3500+ Socket939
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10... 2695Kr

Test mot P4 3.6Ghz:

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2242&p=6
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2242&p=7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rzae
Du kanske skulle prova att söka..
Amd64 ÄGER intel i spel..
Intel p4 ÄGER amd64 i konstiga program..

Athlon64 tar Intel på dom flesta punkter om du kollar testet på anandtech ovan. Sedan konstiga program, Athlon64 brukar bara bra på det mesta men just på "konstiga" eller rättare sagt ovanliga program brukar den vara extrem på om du syftar på mattematiska program eller säkrhetsrealterade program där kryptering/dekryptering är involverat:

Sedan äger och äger. Intel gör också bra processorer, men inte lika bra. Världen går inte under för att man köper en Intel processor idag, dock är det ett sämre köp eller ett sämre alternativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apricot
vad är det egentligen som gör så att AMD64 "äger" Pentium4?? har alltid och kommer alltid att tvivla på om nån av P4 och AMD64 "äger" den andra

varför är AMD "ägande mycket" bättre i spel?
vadå, så ni menar alltså att P4 suger i spel eller??skulle INTE tro det..

( ska snart köpa ny dator, och det är en av orsakerna till att jag tar upp det här, för jag tror inte att P4 är så dålig som alla säger )

Läs mitt första svar i detta inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EWiL23
tyst vet jag inte egentligen... jag tyckte att AMD64 (OBS! 754) va väldigt varm idle.. runt 40-50° med bra Zalmankylare... P4 (478) ligger runt 30-35° med samma kylare...
är det s939 du menar och är den betydligt svalare än 754? tyckte att jag hörde att amd64 skulle vara så sval men det måste väl vara 939 då?

Oavsett om processorn utvecklar mycket eller lite värme så är det inte det som säger hur hög ljudnivå hela datorn kommer att ha. Den varmaste processor idag (vilket med lätthet är Pentium4 570J) så kan man utan problem köra med den och ha en tyst dator. Det beror ju helt på hur du kyler processorn. Ang dina temperaturer så verkar något vara fel då Athlon64 är svalare än så. Många gånger så tas även tempen från en extern tempdiod som sitter på moderkortet och denna brukar signalera helt fel värden. En Northwood utvecklar faktiskt mer värme än motsvarande Athlon64. Du är bara att kolla på processorernas TDP värden. Observera att du får lägga på 25% på Intel's TDP då dom anger den i 75% och AMD i 100%.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!