Permalänk
Medlem

Här va det ostablit (bostream scream)

Maken till ostabil lina har jag aldrig vart med om.
Vart nere säkert 20 gånger den senaste timmen.

I lördags va den nere i 12 timmar.
Går ju inte att använda.

Vad ska man göra? bindningstiden är väl 12 månader.
Om jag inte minns fel. Går det att byta till BBB?
Eller kör dom på samma linor?

Har 8mbit tjänsten med ett speedtouch 510 modem.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Måste ju vara nåt fel, jag har 26mbit och har aldrig haft problem förrutom att min router är paj

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att göra en felanmälan?

Permalänk
Medlem

Tjänsten blir väl inte bättre för det...
Vill bli av med abbonemanget. Nån annan i västerås som har problem?
fackeltåg mot bostream/bbb:s huvudkontor, följt av stenkastning?

Har fö mailat o ringt en hel del sen jag beställde den 23april.
Tomma lov o skitsnack är det man får tillbaks.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wa
Tjänsten blir väl inte bättre för det...
Vill bli av med abbonemanget. Nån annan i västerås som har problem?
fackeltåg mot bostream/bbb:s huvudkontor, följt av stenkastning?

Har fö mailat o ringt en hel del sen jag beställde den 23april.
Tomma lov o skitsnack är det man får tillbaks.

ÄNTLIGEN NÅGON MED SAMMA PROBLEM!
oj caps..
Sitter och sliter mitt hår här, är skitjobbigt

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Delarium jag har också samma problem. Satt fint med xstream förut. Sen byggde dom ut scream och "åhå, scream...nice!" tänkte man och bytte. Nu har jag den labilaste jävla skitlinan (ursäkta språket) norr om sydpolen. Går ner minst en gång i timmen. Var nere i drygt 16 timmar fredag-lördag... Bor för övrigt också i Västerås.

Kan också tillägga att den var nere i 1,5 vecka medans dom bytte, fungerade sedan en vecka tills bostream fick för sig att laga ett fel som inte ens fanns. Vips! ingen anslutning i ytterligare 1,5 vecka... Det lustigaste var att efter 1,5 vecka beslöt dom sig för att kolla om det var fel i stationen, vilket dom borde kunnat räknat ut tidigare eftersom det gick ner samtidigt som dom var och petade på våra grejer!

Permalänk

Är fullständigt galen. Vet inte var jag ska ta vägen.
Satt på X-stream, hade kanske 3 st driftstörningar på 2 år. So far so good, 3 gånger är absolut inget att käfta över.
Men det här är fan oerhört. Det finns inte på kartan hur FRUKTANSVÄRT dåligt Bostream sköter det här.
Är inte förvånad över att BBB har valt att lägga ned Bostream. Det är nog svårt att tvätta ett företag med så mycket skriverier, tvprogram (PLUS i 2:an bla) om sig.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Med risk för chat vill jag bara skriva att jag instämmer. Enda anledningen till att vi tog scream istället för telia 8000 var att vi ville ha ett fast ip till våran server. Nu i efterhand märker man ju hur dåligt det valet var.

Permalänk
Medlem

monkeh, lite ofT detta, men att välja det pga att du ville ha en fast IP var ganska dåligt Finns en del program som "håller fast" IP't som du reggade i det!

Visa signatur

MBP.

Permalänk

Ska ringa Bostream imorgon, för typ 18:e gången sedan augusti eller likn. och fråga vad de håller på med.
Jag återkommer imorgon eftermiddag/kväll med resultat.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jAcKy
monkeh, lite ofT detta, men att välja det pga att du ville ha en fast IP var ganska dåligt Finns en del program som "håller fast" IP't som du reggade i det!

Spelar ingen jäkla roll. När vi skulle tappa ipt vilket vi någon gång KOMMER göra, t.ex. som nu renoverar vi flera rum = en del strömavbrott, så måste man confa om massa. Vilket inte är något särskilt lockande, dessutom var våra tidigare erfarenheter av bostream inget att klaga på.

Delarium. : inväntar spänt reslutat.. Mycket möjligt att dom får samtal från oss också.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, enligt kundtjänst (ringde igår) finns det för närvarande ett ”känt problem” med screamtjänsten i Västerås.
Men menar ni att ni haft det så häri flera månader?

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Inte såhär illa, men det har knappast varit felfritt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jennia
Jag har samma problem, enligt kundtjänst (ringde igår) finns det för närvarande ett ”känt problem” med screamtjänsten i Västerås.
Men menar ni att ni haft det så häri flera månader?

Nä.
Det fungerade hyffsat fram tills fredag natt (eller lördag blir det) 00:46:54, då dog det. Sen var det nere i cirkus 12 timmar. Sen dess har det vart såhär.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jahapp. Samma problem här, sitter i Göteborg. Av och till, mest kvällar, äker linan jo-jo under timmar. I fredags var det en pina att försöka komma fram hela kvällen. Helt oanvändbart! Har mailat men de kan bara ta felanmälan vioa telefon, och problemen finns bara när support/felanmälan har stängt.

MEN, förklara det här: om jag kopplar om litet så telesignalen går genom kanske 20 meter halvkass kabel innan modemet, så minskar hastigheten från 6 till 3.7 Mbps men blir också stabil (sic!).

Tolkar detta som att längre telekabel => lägre spänning => lägre hastighet förhandlas fram (?) => mer okänslig för störningar, störningar som verkar frekventa vid högtrafik.

Någon som verkligen begriper sig på ADSL som kan förklara detta?

Visa signatur

vayenn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vayenn
Jahapp. Samma problem här, sitter i Göteborg. Av och till, mest kvällar, äker linan jo-jo under timmar. I fredags var det en pina att försöka komma fram hela kvällen. Helt oanvändbart! Har mailat men de kan bara ta felanmälan vioa telefon, och problemen finns bara när support/felanmälan har stängt.

MEN, förklara det här: om jag kopplar om litet så telesignalen går genom kanske 20 meter halvkass kabel innan modemet, så minskar hastigheten från 6 till 3.7 Mbps men blir också stabil (sic!).

Tolkar detta som att längre telekabel => lägre spänning => lägre hastighet förhandlas fram (?) => mer okänslig för störningar, störningar som verkar frekventa vid högtrafik.

Någon som verkligen begriper sig på ADSL som kan förklara detta?

Är ingen expert på det här, men det beror ju på vad som är felet från början. Typ om det är pga dåliga kablar på vägen, eller om det är i någon av internetleverantörens utrustning som strular loss.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Och därför jag bytte från Scream till BBB's DSL tjänst.

Och, ja, jag vet att BBB köpt upp Bostream, men det var efter bytet, och det fungerar fortfarande så mycket bättre än scream gjorde.

Permalänk

Nu har jag pratat med Bostream, men eftersom linan inte funkar alls numera så skriver jag från jobbet.
Enligt bruden på supporten var det bara problem i västerås, alla andra stationer ska funka perfekt enligt henne. Dessutom var de medvetna om problemen som finns, och de jobbade för att fixa det.. Sist de sa så tog det typ 1 Vecka.
vi som sitter på Scream på Västeråsstationen kan typ inte göra nåt annat än att vänta. Det är rätt sämst imho.
Dock skall alla som är av med sin uppkoppling i mer än 5 dagar, få ersättning för varje dag som det är nere. Så har vi "tur" så får vi kanske några dagars ersättning.. men det känns jag personligen hade velat haft uppkopplingen.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Min lina har funkat som vanligt sedan månadg i alla fall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
Min lina har funkat som vanligt sedan månadg i alla fall

Okej, min fungerade inte alls igår. Ska prova när jag kommer hem, och se om det blivit nå bättre.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tja, fick Scream idag, hade Xstream innan. Har inte märkt av någon driftosäkerhet ännu men jag är fanimej besviken på hastigheten. Sitter ju fortfarande på samma jävla bandbredd som med Xstream!!! Helt jävla värdelöst! Har de å göra med att jag bor långt från stationen? Tycker det verkar konstigt att den maxar i EXAKT samma hastigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kwerk
Tja, fick Scream idag, hade Xstream innan. Har inte märkt av någon driftosäkerhet ännu men jag är fanimej besviken på hastigheten. Sitter ju fortfarande på samma jävla bandbredd som med Xstream!!! Helt jävla värdelöst! Har de å göra med att jag bor långt från stationen? Tycker det verkar konstigt att den maxar i EXAKT samma hastigheter

standardfrågan: har du felanmält?

Permalänk

Idag började det fungera för mig! Stabilt, och snabbare än vad det var innan! Bra Bostream! tummen upp.
Hoppas det håller sig såhär nu.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Hastigheten är det iaf inget fel på här. Går i runt 900 ner.
Och nu har det vart stabilt i över ett dygn. Skööönt!

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte felanmält, ska väl ta å göra det nu.
Sedan så går det jävligt dåligt att skicka meddelanden med t.ex. MSN, connection timed out konstant.
Värdelöst.

Edit:
Enligt TPTest så ska linan ha en bandbredd på ca 5 Mbit/s när jag provade nyss och en upload på ca 750kbit/s
Men jag har inte kommit upp i de hastigheter när jag laddat hem filer från nätet eller skickat upp på ftp motsv.

Permalänk
Medlem

hmm talade tydligen för tidigt. Nu börjar det krångla igen.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Vad händer med det här, I Stockholm, Enskede har alla som jag känner till med Scream / BBB ADSL precis samma problem fast i olika grad, för mi som bor närmast stationen märker jag bara av det i spel, tex wc3 där jag ytterst sällan kan spela klart utan att bli disconnectad, men i applikationer typ dcc++ å msn märker jag inte av det. Medans mina vänner heöt går ner..

Vad händer hos bostream då? Jo ingenting, jag har försökt ringa hela veckan men deras 090 20 80 800 nummer som är numret till deras växel låter mig aldrig komma fram... frustrerande.

vad tror ni det här beror på? Jag har en teori om att när dom pushar adsl att prestera mkt mkt mer än vad tekniken egentligen klarar som 26 mbit, så peakar linan kapacitet i typ 5-20 minuters intervaller, och efter varje peak så går den ner helt, å sen går den upp igen osv. tekniken klarar det helt enkelt inte, och det kommer inte gå att lösa utan att man byter saker i växeln och dom borde sluta med sk. falsk marknadsföring "26 mbit, fast det är liiiite beroende på hur du bor" (låter som man i sämsta fall får 13 mbit..) men jag vet ingen som nånsin fått över just 13 mbit med deras sk 26....

dags att ändra på adsl.

Permalänk
Medlem

men deras adsl är max 8Mbit så att ingen fått 13 är inte konstigt 13 och 26 är deras vdsl.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

haha oj förlåt mig, vdsl, adsl, bara namnet som skiljer sig åt samma grundide med telefonlina från växelstationen

men du som kan så mycket, vad tror du om det här? eller gillar du bara att märka ord?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
men deras adsl är max 8Mbit så att ingen fått 13 är inte konstigt 13 och 26 är deras vdsl.

Och ska man vara extra petig finns inte 13/13 el 26/26
Utan tjänsten VDSL är UPP till 26Mbits.
Dom låser en inte till 13Mbits som dom gjorde innan!