Tvist med datorhandel.com

Permalänk
Medlem

Tvist med datorhandel.com

Datorhandel.com kräver mig på en returavgift på 350 kr på en vara som är beställd hos dem som jag önskar returnera. Jag menar att de inte har rätt till detta då jag har rätt att häva köpet enligt distansavtalslagen inom 14 dagar efter jag fått varan.

Vem har rätt?

Permalänk

Re: Tvist med datorhandel.com

Vad handlar tvisten om?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Datorhandel.com kräver mig på en returavgift på 350 kr på en vara som är beställd hos dem som jag önskar returnera. Jag menar att de inte har rätt till detta då jag har rätt att häva köpet enligt distansavtalslagen inom 14 dagar efter jag fått varan.

Vem har rätt?

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk

är varan i väsentligt oförändrat skick? det kanske är en beställningsvara som dom tagit hem speciellt för dig. du ger inte mycket info.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Tvist med datorhandel.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Datorhandel.com kräver mig på en returavgift på 350 kr på en vara som är beställd hos dem som jag önskar returnera. Jag menar att de inte har rätt till detta då jag har rätt att häva köpet enligt distansavtalslagen inom 14 dagar efter jag fått varan.

Vem har rätt?

Du har rätt om du inte förändrat varan på något sätt.

17 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som
inte kan hänföras till konsumenten.

Men jag kan tänka mig att dom hävdar detta?

14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om
avtalet gäller

3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Re: Re: Tvist med datorhandel.com

Ex har du brutit ett sigill/förslutning - så får du troligt betala "Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som
inte kan hänföras till konsumenten."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doomguard
Vad handlar tvisten om?

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Jag ska returnera ett NF7. Jag inbillade mig att kortet hade soundstorm då deras bildtext säger så. Jag vet numera att endast NF7-S(L) har det. Datorhandel.com sa att jag skulle köpt NF7-S2 för att det har soundstorm, de har inte särskilt mycket koll där.

Varan är orörd i originalförp.

Ett tips: handla aldrig av datorhandel.com. Det tar mellan 3-5 dagar att få svar på mail. På telefon (lö-sö kl. 11-12) kommer ni inte fram.

Leveranstiden på deras Palit 9800se har försenats med mer än en månad. De skjuter fram leveransdatum tills man lessnar verkar det som.

Permalänk
Medlem

Dom måste ta emot returen enligt lagen då.
Så tolkar jag det iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Du ska inte betala någon avgift utan endast stå för frakten tillbaka.

Men annars är det ganska naturligt att de inte svarar i telefon lö-sö 11-12...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Du ska inte betala någon avgift utan endast stå för frakten tillbaka.

Men annars är det ganska naturligt att de inte svarar i telefon lö-sö 11-12...

Det är alltså då de har telefontid, lö-sö mellan 11-12. Det är upptaget hela tiden.

Permalänk
Medlem

Då är det väl bara att ta kontakt med KO på din ort med andra ord.
De skall hjälpa dig med detta.

Permalänk

Om du säger att du önskar det mobo istället - löser det sig säkert med en mellanskillnad.
om de uttryckligen stod att mobot har sooundstorm men saknar detta när du har varan, så är hjela felet deras. och då skall de enligt mig stå för kostnaderna + att de kanske kan erbjuda dig ett bra pris på det rätta kortet - men tala med tydliga ord eller testa o ring (när de sägs svara)

"Jag ska returnera ett NF7. Jag inbillade mig att kortet hade soundstorm då deras bildtext säger så."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jag ska returnera ett NF7. Jag inbillade mig att kortet hade soundstorm då deras bildtext säger så. Jag vet numera att endast NF7-S(L) har det. Datorhandel.com sa att jag skulle köpt NF7-S2 för att det har soundstorm, de har inte särskilt mycket koll där.

Varan är orörd i originalförp.

Ett tips: handla aldrig av datorhandel.com. Det tar mellan 3-5 dagar att få svar på mail. På telefon (lö-sö kl. 11-12) kommer ni inte fram.

Leveranstiden på deras Palit 9800se har försenats med mer än en månad. De skjuter fram leveransdatum tills man lessnar verkar det som.

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Re: Tvist med datorhandel.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Datorhandel.com kräver mig på en returavgift på 350 kr på en vara som är beställd hos dem som jag önskar returnera. Jag menar att de inte har rätt till detta då jag har rätt att häva köpet enligt distansavtalslagen inom 14 dagar efter jag fått varan.

Vem har rätt?

Du har rätt att returnera ditt moderkort enligt distansavtalslagen inom 14 dagar och det du ska stå för är returfrakten dvs du ska även få tillbaks allt du har betalat till datorhandel.com även fraktkostnaden o ev expeditionsavgift.

Men du kanske sa till dom på datorhandel.com att det var en felbeställning och deras villkor då är mycket sämre och när man ångrar ett köp behöver man inte ange orsak heller.

Men datorhandel.com har mycket tveksamma vilkor för att ångra ett köp som troligen inte håller om det skulle prövas i marknadsdomstolen http://www.marknadsdomstolen.se/ och jag saxar in deras vilkor med mina anmärkningar.

--------------------------------------------------------------
1. Allmänna villkor
Innan retur av varor får ske skall en returbegäran faxas eller en onlineformulär ifyllas till Datorhandel.Com av Datorhandel.Com´s kund. Returbegäran skall ske omgående eller senast 8 arbetsdagar räknat från leveransdatum. Datorhandel.Com förbehåller sig rätten att neka retur om returbegäran ej är befogad (Och hur vet datorhandel.com det?)

eller om returbegäran ej är korrekt ifylld. Om returbegäran beviljas, utfärdas en returorder, som skickas med e-mail till kunden, där ordernumret utgör referens för returleveransen (returnummer). Returnumret är giltigt endast i 14 dagar. Fraktkostnaden för returen till Datorhandel.Com, Produkttillverkare, samt till Produkttillverkares servicepartner betalas av kunden. Returer utan returnummer återsänds utan åtgärd till kund (Kan inte företaget göra men visst det blir enklare för företaget att hålla reda på alla grejer som reklameras)

Edit. Skickar till datorhandel.com följande frågor som jag inte räknar med att jag får svar på:

--------------------------------------------------------------------
Saxar från era köpvilkor detta:

1. Allmänna villkor
Datorhandel.Com förbehåller sig rätten att neka retur om returbegäran ej är befogad eller om returbegäran ej är korrekt ifylld.

Ehh hur vet ni att en returbegäran är icke befogad då man enligt konsumentköplagen HAR 14 dagar på sig att ångra ett köp om det inte rör sig om produkter som t.ex mat som förfars rätt snabbt eller en finansiell tjänst som påverkas av finansmarknadens svängningar på värdet av den produkt man har inhandlat.

Sen om att ni returnerar produkten om inte returnummer är ifyllt är också något som ni i så fall får stå för fraktkostnad tillbaks till er igen då ni inte heller där har något lagligt stöd men visst håller med om att RMA underlättar ert jobb att hålla reda på reklamationerna.

Vänliga hälsn: OLIRC

Permalänk
Medlem

Ja, distansavtalslagen är tvingande och går således inte att försöka avtala bort.. dessutom står det tydligt i lagen att näringsidkare på distans är tvungna att informera om kundens rättigheter enligt lagen, alltså ångerrätten osv.. de bryter alltså mot lagen på flera punkter...

Trist med ännu ett företag (jämte bl.a. SBS Data) som inte har koll på lagen och hittar på egna "villkor".

Permalänk
Medlem

Jag säger det en gång till. Handla för allt smör i småland inte på datorhandel.com. Jag har fortfarande inte fått svar på mitt senaste meddelande, det tar längre och längre tid att få svar när de märker att kunden är förlorad.

Handlade på komplett och datorbutiken i förrgår kväll. Komplett skickade prylarna igår. DB skulle få en av varorna på lager den 30/11 när jag beställde, idag hade min order gått till packning.

Det är ju såhär det SKA fungera!

@Doomguard, sånt biter inte på hårdhudade datorhandel.com. Kolla här vad de svarade: "Som du läser på texten _efter_ det du har skrivit:
>
>"By SoundstormTM technology, the NF7-S supports Real-time
>audio encoding..."
>
>Detta betyder att modellen NF7-S har Soundstorm som är en version av NF7. "

Detta här har de som bildtext på sitt NF7. Jättesmart att ha en bildtext där de beskiver ett annat moderkorts egenskaper:rolleyes:

Så om man ska shoppa en ny BMW 100-serien online så skulle de då ha lite texter som beskiver deras instegmodell såhär:
"Motor för M3
Antal cylindrar 6
Ventiler per cylinder 4
Cylindervolym 3246 cm3
Slaglängd/cylinderdiameter 91 mm/87 mm
Max vridmoment/varvtal 365 Nm vid 4900 varv/min
Kompressionsförhållande 11,50 : 1
Effekt 343 hk vid 7900 varv/min
252 kW vid 7900 varv/min "

Det skulle väl vara käckt och bra?

Permalänk
Medlem

Uppdatering om min senaste postning då jag faktiskt fått svar men vet inte om jag ska skratta eller gråta?
-------------------------------------------

Hej!

Vidarebefodrar dina åsikter till ansvarig. Naturligtvis gäller 14dagars ångerrätt men det ger oss också rätten att ställa krav på returerna.

Med vänliga hälsningar

/Datorhandel.Com
________________________________________________
Datorhandel.Com
BOX 30 099, 200 61 Malmö
info@datorhandel.com
www.datorhandel.com
-----------------------------------------------------------------------------

Ska maila tillbaks och fråga vilka krav dom ställer på returerna?

Permalänk
Medlem

Det enda krav de har laglig rätt att ställa borde vara kvitto + att varan är i originaskick.

De är riktiga grinpellar på datorhandel, inte bara mot mig verkar det som.

Permalänk
Medlem

Fått svar på vad datorhandel.com ställer för krav på en retur:

Hej igen!

Naturligtvis följer vi distansavtalslagen.
Dvs vi ställer krav på oanvänd produkt och att kunden meddelat oss före retur för att vi skall ha en möjlighet att ge kunden ett returnummer för enklare och snabbare hantering.

(följande är hämtat från konsumentverket.se)

Vid distansavtal har du inte ångerrätt om:
tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke
Varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering.
När du utnyttjat din ångerrätt
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Distansavtal
Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Näringsidkaren ska alltid betala returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte fått returnr. eller överhuvudtaget hört av datorhandel.com. De verkar ju genomseriösa killarna där

Permalänk
Medlem

det är alltid trist när sånt händer... hoppas att det löser sig smidigt...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo