Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dunde
Datorhandel.com kräver mig på en returavgift på 350 kr på en vara som är beställd hos dem som jag önskar returnera. Jag menar att de inte har rätt till detta då jag har rätt att häva köpet enligt distansavtalslagen inom 14 dagar efter jag fått varan.
Vem har rätt?
Du har rätt att returnera ditt moderkort enligt distansavtalslagen inom 14 dagar och det du ska stå för är returfrakten dvs du ska även få tillbaks allt du har betalat till datorhandel.com även fraktkostnaden o ev expeditionsavgift.
Men du kanske sa till dom på datorhandel.com att det var en felbeställning och deras villkor då är mycket sämre och när man ångrar ett köp behöver man inte ange orsak heller.
Men datorhandel.com har mycket tveksamma vilkor för att ångra ett köp som troligen inte håller om det skulle prövas i marknadsdomstolen http://www.marknadsdomstolen.se/ och jag saxar in deras vilkor med mina anmärkningar.
--------------------------------------------------------------
1. Allmänna villkor
Innan retur av varor får ske skall en returbegäran faxas eller en onlineformulär ifyllas till Datorhandel.Com av Datorhandel.Com´s kund. Returbegäran skall ske omgående eller senast 8 arbetsdagar räknat från leveransdatum. Datorhandel.Com förbehåller sig rätten att neka retur om returbegäran ej är befogad (Och hur vet datorhandel.com det?)
eller om returbegäran ej är korrekt ifylld. Om returbegäran beviljas, utfärdas en returorder, som skickas med e-mail till kunden, där ordernumret utgör referens för returleveransen (returnummer). Returnumret är giltigt endast i 14 dagar. Fraktkostnaden för returen till Datorhandel.Com, Produkttillverkare, samt till Produkttillverkares servicepartner betalas av kunden. Returer utan returnummer återsänds utan åtgärd till kund (Kan inte företaget göra men visst det blir enklare för företaget att hålla reda på alla grejer som reklameras)
Edit. Skickar till datorhandel.com följande frågor som jag inte räknar med att jag får svar på:
--------------------------------------------------------------------
Saxar från era köpvilkor detta:
1. Allmänna villkor
Datorhandel.Com förbehåller sig rätten att neka retur om returbegäran ej är befogad eller om returbegäran ej är korrekt ifylld.
Ehh hur vet ni att en returbegäran är icke befogad då man enligt konsumentköplagen HAR 14 dagar på sig att ångra ett köp om det inte rör sig om produkter som t.ex mat som förfars rätt snabbt eller en finansiell tjänst som påverkas av finansmarknadens svängningar på värdet av den produkt man har inhandlat.
Sen om att ni returnerar produkten om inte returnummer är ifyllt är också något som ni i så fall får stå för fraktkostnad tillbaks till er igen då ni inte heller där har något lagligt stöd men visst håller med om att RMA underlättar ert jobb att hålla reda på reklamationerna.
Vänliga hälsn: OLIRC