Permalänk
Medlem

Backbone

Hej det är så att min LAN föreningen ska köpa in en backbone. Vi använder oss av 24p switchar med gigabit uplink som ska kopplas till backbonet.

Vi har tittat lite på denna switch (2708) men vet inte om den duger

http://www.hp.com/rnd/products/switches/switch2708-2724/specs...

Vad är det för prestanda som krävas för att en switch ska fungera som backbone. Skulle vara glad om ni kunde ge mig några förslag på bra switchar till ett rimligt pris. Vi arangerar 100pers lan än så länge så vi hade tänkt oss en 8p eller en 16p backbone

Visa signatur

)( Wardriving

Permalänk
Medlem

Den där borde fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej men hur ser man att en switch är bra som backbone

Visa signatur

)( Wardriving

Permalänk
Medlem

Switch 2708
Latency: < 2.5 µs (LIFO)
Throughput: 11.9 million pps
Switching capacity: 16 Gbps
Address table size: 8,000 entries

Där ser du att du kan maxa varja port, 2 * 1 000 * 8 = 16 000
Samt att den klarar 11,9 Mpps vilekt ger ~1,5 M paket per port per sekund vilket blir vid max längden på ethernet ramar (1500*1,5M > 2G) över 2 Gbit per port vid maxning.
Adress tabbelen behöver inte ni beskymmra er för, det är gott om plats

2,5µs till fördröjning är inget ni kommer märka av, en µs är 1/1000 ms
att den använder lifo (last in, first out) blev jag lite förvånad över men jag har ingen koll på vad switchar brukar använda. Kolla runt lite vad andra har troligen är det accepterat om hp vågar köra det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle avråda från att köpa HP-switchar, men får ni den billigt kan ni ju alltid slänga den om den strular :P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
Jag skulle avråda från att köpa HP-switchar, men får ni den billigt kan ni ju alltid slänga den om den strular :P.

Kanske lite onödigt då alla switchar från HP har livstidsgaranti och 24-timmars "på-platsen-utbyte". HP:s produkter är bra och framförallt väldigt prismässigt konkurrenskraftiga. Och skulle switchen mot förmodan strula har du som sagt en ny inom 24 timmar.

Permalänk
Medlem

Det spelar mindre roll när det är buggar i firmware och ASICar det handlar om... De _kan_ ju ha löst problemen med bl.a. portar som hänger sig i nyare revisioner, men jag skulle inte hysa några större förhoppningar.
Dock går det säkert att stå ut med när det inte är kritiskt att prylarna fungerar.

Permalänk
Medlem

Hängande portar ? Du menar sånt som cisco än idag dras med men detta avskräcker inte främst operatörer från att använda deras produkter i sina nät ?

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för switch som är bra som backbone då??
Ge några förslag tack

Visa signatur

)( Wardriving

Permalänk
Avstängd

HP gör bra switchar!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo
Vad ska man ha för switch som är bra som backbone då??
Ge några förslag tack

Det beror ju helt på vilka krav du har. Om det bara gäller att "LAN:a" lite då och då, och det inte är hela världen om det skulle råka strula lite, så kan det kanske räcka med en "budgetswitch" á la CNet:

CNet, 1000Mbit x 8 portar - 1.295kr

CNet, 1000Mbit x 16 portar - 3.750kr

CNet, 1000Mbit x 24 portar - 5.500kr

Dessa switchar kanske inte är så bra om man tänker ha full last på alla portar dygnet runt... men för lite spelande och lite sporadisk filöverföring fungerar dom säkert utmärkt. Det finns dock ingen möjlighet till övervakning eller några sådana funktioner som de dyrare märkena har.

Permalänk

va jag kan adda att säga att när vi anordnade lan tänkte vi som ni att koppla våra 24ports switchar med gbit uplink till en gbit backbone...

så vi tog min lilla http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010056192

med tanke på att det står att den klarar gbit så då tänkte vi att vi sätter dhcp servern på den också.

men i allafall det sluta med att den switch blev överhettad varje halv timme, så allt som satt kopplat till den tappa kontakten med folket som satt ute på dom andra switcharna. så vi var tvungna att dissa den och koppla switcharna i varandra (för vi hade som tur var 2 x gbit på dom)

så vad man man lära av det att man behöver en switch med fläkt i!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iso-Nisse
va jag kan adda att säga att när vi anordnade lan tänkte vi som ni att koppla våra 24ports switchar med gbit uplink till en gbit backbone...

så vi tog min lilla http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010056192

med tanke på att det står att den klarar gbit så då tänkte vi att vi sätter dhcp servern på den också.

men i allafall det sluta med att den switch blev överhettad varje halv timme, så allt som satt kopplat till den tappa kontakten med folket som satt ute på dom andra switcharna. så vi var tvungna att dissa den och koppla switcharna i varandra (för vi hade som tur var 2 x gbit på dom)

så vad man man lära av det att man behöver en switch med fläkt i!!

Då tar man fram dremmeln och moddar! Nån har säkert feta fläktar på ett lan man kan låna

Permalänk
Medlem

Hmm ja vi vill ju ha en switch som går stabilt hela lanet gärna övervakningsbar också. C-net värkar lite för dåligt för att köra som backbone switch

Visa signatur

)( Wardriving

Permalänk
Medlem

Ni ska ju helst koppla servrar på backbone switchen med.
Och klarar sen era switchar port trunking med så är det en fördel.
Fast ni kanske bara har gamers på era LAN? Då är det inte så viktigt med mye bandbred.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
De _kan_ ju ha löst problemen med bl.a. portar som hänger sig i nyare revisioner, men jag skulle inte hysa några större förhoppningar.

Inte bara jag som råkat ut för detta, det var ju bra, för vissa verkar hänga sig allt för ofta för att det ska vara riktigt hälsosamt.

Permalänk
Medlem

vad är port trunking om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Teknik som ursprunligen är tillför att kunna köra flera vlan i samma fysika kabel. Numera hävdar folk att det går att använda denna teknik för att använda fler fysiksa anslutningar till en logisk. Jag har inte testat det sjäv så jag kan inte säga om det funkar bra. Tycker att 100Mbit brukar räclka som uplink på mindre lan

Permalänk
Medlem

Port trunkning är när man kör flera nätverkskablar från en switch in i backbonen och ökar där med hastigheten. Ja vi har Trunkning på våra switchar vi har så man kan köra trunkning på 100mbit portarna sen har vi också 2 st 1000mbit portar man kan köra trunkning på. Det är mest gamers på lanen men en hel del annat folk också. Ja vi kommer köra servrarna på bakbonen. Men det jag undra var ju om ni kunde rekomendera några bra backbone switchar

Visa signatur

)( Wardriving

Permalänk

hur mycket vill ni lägga på den?

här har du lite att kolla på så du kan se priser: http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_sho...

Tycker dena ser ganska bra ut:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010065377

Har hört lite olika saker om dlink... men jag gillar dom... iallafall deras stora 19" switchar, deras home/small office saker har som sagt lite problem med överhetning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iso-Nisse
Har hört lite olika saker om dlink... men jag gillar dom... iallafall deras stora 19" switchar, deras home/small office saker har som sagt lite problem med överhetning

lol lite :P, helt otroligt att man kan släppa en produkt som man inte gjort last tester på.

annars e denna switch cool om man e små rik 10GB uplink :),

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073012

http://www.hp.com/rnd/products/switches/switch3400series/over...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iso-Nisse
hur mycket vill ni lägga på den?

här har du lite att kolla på så du kan se priser: http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_sho...

Tycker dena ser ganska bra ut:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010065377

Har hört lite olika saker om dlink... men jag gillar dom... iallafall deras stora 19" switchar, deras home/small office saker har som sagt lite problem med överhetning

Vill varna för denna D-Linken.
Vår förening köpte DGS 1224T vilket är samma fast 24 portars.
Nu beställde vi ioförsig den direkt när den släpptes, hursomhelst så är där en himla massa buggar i den. T ex så får man inte högre hastighet än 300KB mellan en 1Gbit dator och en 100Mbit dator ifall man inte satt portarnas QOS på High. Och även då är dör störningarn som faen.

När jag ringde till Dlink så sa dom att dom jobbade på att ta fixa buggarna, dock så när jag ringde 3 veckor senare så hade dom fortfarande inte fixat dom. Så vår switch står bara och samlar dam nu. Har ioförsig inte hört med dom på några månader nu så det är kanske dags.

Hursomhelst så köpte vi en Netgear som var motsvarande den D-Linken och den fungerar perfa.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Vill varna för denna D-Linken.
Vår förening köpte DGS 1224T vilket är samma fast 24 portars.
Nu beställde vi ioförsig den direkt när den släpptes, hursomhelst så är där en himla massa buggar i den. T ex så får man inte högre hastighet än 300KB mellan en 1Gbit dator och en 100Mbit dator ifall man inte satt portarnas QOS på High. Och även då är dör störningarn som faen.

När jag ringde till Dlink så sa dom att dom jobbade på att ta fixa buggarna, dock så när jag ringde 3 veckor senare så hade dom fortfarande inte fixat dom. Så vår switch står bara och samlar dam nu. Har ioförsig inte hört med dom på några månader nu så det är kanske dags.

Hursomhelst så köpte vi en Netgear som var motsvarande den D-Linken och den fungerar perfa.

Varför inte själv kontrollera om det finns nyare firmware ute ?

1.02 verkar senaste till aktuella switchen och återfinns på http://tsd.dlink.com.tw/info2.nsf/b495a6756add9ae8482568a8002...

I changeloggen står det bla:

"
1. Keep the port speed setting after Fiber and Copper mode changed.
2. Improve the transmission performance issue
"

Att bara sitta och gnälla hjälper knappast utan det gäller även att själv vara aktiv som nätverksadmin och leta upp updates samt grotta igenom changeloggar för att se om man behöver uppdatera till en nyare firmware eller inte osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Varför inte själv kontrollera om det finns nyare firmware ute ?

1.02 verkar senaste till aktuella switchen och återfinns på http://tsd.dlink.com.tw/info2.nsf/b495a6756add9ae8482568a8002...

I changeloggen står det bla:

"
1. Keep the port speed setting after Fiber and Copper mode changed.
2. Improve the transmission performance issue
"

Att bara sitta och gnälla hjälper knappast utan det gäller även att själv vara aktiv som nätverksadmin och leta upp updates samt grotta igenom changeloggar för att se om man behöver uppdatera till en nyare firmware eller inte osv...

Därför vi inte brytt oss om den sen vi sist kollade upp det i sommras.
Speciellt då vi inte behöver den Hade det inte varit för denna tråden hade jag inte ens tänkt på den på säkert ett halvår till.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Vi hade tänkt lägga ut ca 4000kr...men jag har hört många som säger att dom billigare märkena D-link, netgear mfl inte fungerar nå bra. Man vill ju ha en stabil och bra switch som backbone

Visa signatur

)( Wardriving

Permalänk
Medlem

Stabil, övervakningsbar 16-portars gigabitswitch för c:a 4000 inkl. moms.
Ganska svårt att få ihop det där...

Några andra alternativ:

LINKSYS SR2024 (24x1000mbit, ingen övervakning), 4.718,75 kr
3COM BL 2816 (16x1000mbit, ingen övervakning), 5.243,75 kr

Permalänk
Medlem

8p går bra också. Men jag antar att vi får ta och börja med en ej övervakningsbar switch

Visa signatur

)( Wardriving

Permalänk

Freddo:

Jag skulle nog vilja föreslå HP Procurve 6108. Den ser kanske inte så mycket ut för världen, men du får en 8 portars gigabitswitch som klarar vlan, accessfilter, med mera. 2 av portarna kan dessutom användas med fiber (krävs att man köper GBIC:ar dock).

Har jag någon erfarenhet av HPs switchar, eller sitter jag bara och navelskådar?

Svar: Vi har ca 46 switchar på jobbet, samtliga HP Procurve, inkl en 6108, så jag vet att den fungerar, och fungerar bra
Jag har också erfarenhet av HPs switchsupport, och den fungerar exemplariskt. (nej, jag jobbar inte på HP)

Angående din mer generella fråga: Vad är en bra backbone-switch? Det är egentligen en fråga endast du kan svara på. Försök uppskatta hur stor trafikmängd det handlar om att hantera. Ofta överskattar man trafikmängden...

Sist en förtydling angående trunkar: Man behöver inte en trunk för att överföra flera vlan i samma fysiska kabel. Det går utmärkt att köra taggade vlan över en otrunkad förbindelse.
Trunkar kan användas för att aggregera flera fysiska länkar (ofta upp till 4 eller 8) till en logisk länk.

Betänk även följande: Om du kan använda trunkar på access-switcharna (dvs de som ska kopplas mot backbone-switchen), så kanske det räcker med en 100Mbits-switch i backbonet, då du kan trunka 4 100Mbits-länkar och alltså få 400Mbit. I så fall räcker det med en Procurve 2650 (med reservation för att 2650 klarar max 6 trunkar), som är billigare, och med betydligt fler portar.

/ mvh Magnus

ps: First post!