6800GT 128MB DDR1 vs 6600GT 128MB DDR3

Permalänk
Medlem

6800GT 128MB DDR1 vs 6600GT 128MB DDR3

Har stora problem att välja ett lämpligt grafikkort för en modest uppgradering av min burk (Athlon XP 1800+) för att kunna lira lite HL2 på en acceptabel nivå.
Spelar inte mycket spel i vanliga fall så jag är inte ute efter ngt ultra-mega-XT-överklocka-kort för massa tusenlappar. Budgeten sträcker sig till max 3K. Var först inne på den nya 6600GT-korten som verkar ge bra prestanda för pengen men sen hittade jag ett ASUS-kort som är ett 6800GT fast bara har 128MB DDR1 minne. Så nu är frågan, vad skall jag ha?! Är det värt de extra hundringarna för 6800GT kortet, eller är det rent av sämre pga det sämre minnet?!

Visa signatur

/MikoSad

Permalänk
Hedersmedlem

Då ASUS kortet har en 256bitars minnes buss så är den bättre även då det bara är DDR minnen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Om du inte lirar spel så mycket har du nog inte världens nytta av ett 6800gt
Köp ett 6800LE o hoppas på att kunna pipemodda, det går att spela i helt okay detaljenivå (det mesta på high) i HL2 även utan pipemodd.
Eller köp ett Radeon 9800pro, men köp då ett med 256bitars buss.
Båda kostar runt 2tusenlappen.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem

6600GT är ett bättre val än 9800Pro.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Half-life 2 älskar mycket processorkraft så om du vill ha bra flyt få du köpa ny processor också

Edit: För att svara på frågan: Köpt det som är billigast eftersom din processor kommer att strypa kortet vilket du än tar. Kolla in denna artikeln.
http://firingsquad.com/hardware/half-life_2_athlon_xp/default...

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk
Medlem

mmm, misstänkte det! o man kan ju inte använda kortet sen när man skaffar ett nForce4 mobo m PCIExpress!

Dilemmaaaaaa!

Men om man säger så här, nu har jag ett gammalt Radeon 8500, det borde väl bli en ganska kraftig prestandahöjning med ett 6800GT i min burk även om det inte går för fullt?!

Visa signatur

/MikoSad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikoSad
Men om man säger så här, nu har jag ett gammalt Radeon 8500, det borde väl bli en ganska kraftig prestandahöjning med ett 6800GT i min burk även om det inte går för fullt?!

Japp, du kommer märka stor skillnad även om du inte kommer att kunna utnyttja hela kapaciteten kortet har.

Men som nån tidigare skrev, jag tror faktiskt att ett 6800LE-kort skulle passa din dator mycket bättre. Billigare, med lite tur kan du modda det (även om det funkar kanon även utan moddning).

Det känns lite overkill att du köper ett såpass dyrt kort utan att kunna utnyttja det helt.

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på 6800LE kort, man får ju pröjsa runt 2500:- för ett sånt kort, känns nästan larvigt att inte lägga till en 500ing o få GTkortet?!

Visa signatur

/MikoSad

Permalänk

Om du ändå ska byta till PCI-E så är det väl ingen vits att köpa ett grafikkort nu, om du hade tänkt köra SLI som jag förmodar. Visserligen kan du väl alltid sälja kortet när du uppgraderar.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Ja men det är inte aktuellt just nu, nu vill jag bara ha ett hyffsat kort för att kunna lira lite HL2!

Visa signatur

/MikoSad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikoSad
Kollade lite snabbt på 6800LE kort, man får ju pröjsa runt 2500:- för ett sånt kort, känns nästan larvigt att inte lägga till en 500ing o få GTkortet?!

Beställde mitt 6800LE (Leadtek) för drygt 1900 spänn i måndags, det tyckte jag var lagom mycket om man nu inte vill (som jag) lägga till en dryg tusenlapp för att få ett high end-kort.

Men allt handlar ju i slutändan om hur mycket man vill spendera. Min nuvarande dator är inte tillräclkigt bra för att ens kunna utnyttja dom bästa grafikkorten ändå, så varför ens pröjsa för ett sånt?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sideshow bob
Half-life 2 älskar mycket processorkraft så om du vill ha bra flyt få du köpa ny processor också

Edit: För att svara på frågan: Köpt det som är billigast eftersom din processor kommer att strypa kortet vilket du än tar. Kolla in denna artikeln.
http://firingsquad.com/hardware/half-life_2_athlon_xp/default...

Vad snackar du om???

Jag kör Half Life 2 med allting på i 1024 x 1280. Då menar jag allt såsom full AA och 16xAF och det finns inte en tillstymmelse till att "hacka". Jag har testat att kolla mina fps i spelet och de ligger runt 35 fps som värst. Möjligen skulle det väl flyta på bättre i laddningsfrekvenserna. Men annars så funkar det hur bra som helst. Det är nog viktigare att ha 1024 i minnet istället för en AMD 3200 istället för en AMD 2600........
Det är aldrig fel med bra processorkraft. Men den utveckling vi sett den senaste tiden är ju att det har blivit ett större krav på ett schysst grafikkort än på en stark processor....

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Hakan78: Nu är det ju så att din 2600+ är mycket snabbare äm MikoSads 1800+. Minnet är väldigt viktigt det med. Spela precsi igenom spelet på min 3200+ 768mb och 9800pro och det flöt på bra genom hela spelet.

Visa signatur

Q(^_^Q)