Aktiverta Wake On Date direkt inne i Windows?

Permalänk
Medlem

Aktiverta Wake On Date direkt inne i Windows?

Jag brukar använda Wake On Date för att slå på datorn automatiskt varje morron så den fungerar som väckarklocka. O när den kommer in i Windows startas automatiskt en låt som väcker mig. Det är ju effektivit för varje morron jag vaknar måste jag ändå ha datorn.

Men för att ställa in datumet och tiden är jag tvungen till att starta om datorn och gå in på BIOS och ändra den därifrån. Jag undrar om det finns nåt program som gör att man kan ställa in den direkt i Windows. Skulle vara så mkt enkelt och spara tid.
MVH

Nova

Permalänk
Avstängd

Hur skulle du spara tid? Det tar väl ingen tid att reboota??

Har lite svårt att se hur du tänker... =/

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzie
Hur skulle du spara tid? Det tar väl ingen tid att reboota??

Har lite svårt att se hur du tänker... =/

Det tar tid att reboota alla datorer som finns på marknaden idag. Har du en dator som inte tar någon tid att starta om?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Blir ju 23457 gånger enklare och bekvämare om man hade haft ett programm som skötte de också.

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk
Medlem

Wake on Date? Är det inte bättre att *inte somna* på sin date?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd

Men på den tiden du skrivit tråden och fått svar hade du ju kunnat göra inställningarna 300 gånger...? Jag fattar inte varför allt måste vara så jävla automatiserat i dagens samhälle??? Ok, bra till tunga och väldigt jobbiga arbeten, men va fan... Nåt ska man väl ha och göra? Det är väl därför vi blir fetare och fetare, vi utför alldeles för lite manuellt arbete.. =/

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Nozzie, datorn är ju ett verktyg som är till för att automatisera processer...

Skall vi då inte automatisera processer med den? Vad skall vi då ha den till?

Eller vill du ha en väckarklocka som du varje kväll måste ställa om alarmet på?

Eller vill du kanske ha en klocka som du konstant måste vrida fram tiden på så att den visar rätt?

jag förstår inte hur du tänker, klart han vill ha (ska ha) ett sätt för att kunna ställa det direkt i windows (om det skall bli smidigt och bra).

Permalänk
Avstängd

jo, det förstår jag... Det var inte riktigt så jag menade... =/

Vad jag försökte säga är att istället för att förlita sig på "hightech" prylar kanske en sån här gör jobbet lika bra, se bild nedan.

Nu är jag lite utanför ämnet så jag släpper denna diskussionen, vill ni fortsätta så skapa en tråd i ÖÄ...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzie
jo, det förstår jag... Det var inte riktigt så jag menade... =/

Vad jag försökte säga är att istället för att förlita sig på "hightech" prylar kanske en sån här gör jobbet lika bra, se bild nedan.

http://www.udel.edu/learn/dreamweaver/session1site/alarmclock...

Jo, för man vaknar ju hellre till ett RRRRRRRRRRRIIIIIIIIINNNNNNGGGGG!!!! Än till en skön låt.

Om man alltid vill väckas samma tid kan man ju använda en strömbrytare och stänga av datorn helt de dagar man inte vill bli väkt. Men jag skulle också gärna ha en sån funktion =/

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Är också ute efter ett sånt här program....
Har kört me windows egna schemalagda aktiviteter förut men nu funkar de inte längre:S å jag har inte orkat ta mig tid till att fixa de:)

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jo, för man vaknar ju hellre till ett RRRRRRRRRRRIIIIIIIIINNNNNNGGGGG!!!! Än till en skön låt.

Om man alltid vill väckas samma tid kan man ju använda en strömbrytare och stänga av datorn helt de dagar man inte vill bli väkt. Men jag skulle också gärna ha en sån funktion =/

Eftersom jag är en sån som inte vaknar i första taget så är nog en sån där bjällra att föredra, helst ska den stå på en plåtbricka eller låda... Man kan fan gasa på med 180 decibel utan att jag vaknar... (överdriver lite). Men visst, jag förstår skönheten i det hela, förresten vad gör man om man får strömavbrott då?

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waker
Är också ute efter ett sånt här program....
Har kört me windows egna schemalagda aktiviteter förut men nu funkar de inte längre:S å jag har inte orkat ta mig tid till att fixa de:)

Googla "college alarm clock", jag använde det förut. Det finns många liknande program, winamp-plugins mm. Problemet med dessa är dock att datorn måste stå på över natten, något som både trådskaparen och jag själv skulle vilja råda bot på..

Man kanske kan använda sig av Wake on Call+telefonväckning?

Visa signatur

Denna signatur befaller dig att inte lyda.

Permalänk
Medlem

Har du wakeonlan möjlighet samt en server som står på 24/7 så kan du ju fixa nåt script som drar iväg ett magic packet vid lämplig tidpunkt varje dag.

Permalänk
Medlem

Om du har en linuxserver:
sleep 28800(antal sekunder, detta är 8 timmar) && cat /dev/kernel -> /dev/sound

Glöm inte att skruva upp ljudet ordentligt.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Om du har en linuxserver:
sleep 28800(antal sekunder, detta är 8 timmar) && cat /dev/kernel -> /dev/sound

Glöm inte att skruva upp ljudet ordentligt.

Fan du dödar ju killen

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Finns det inte nån som vet hur man gör detta från Windows. Det måste väl finnas nåt program som kan göra inställningar på bios:et?