Permalänk
Medlem

MSI K8N Neo Platinum - startproblem

Hej,

Jag tror jag har gjort bort mig lite. Byggde ihop en dator till en polare, bestående av:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=UPA1

samt en hårddisk, en dvd-brännare och ett gammalt GF4MX jag hade liggandes (får uppgraderas senare). När jag byggt ihop datorn startade jag upp den och försökte installera windows.

När själva installationen startade kraschade datorn, gång på gång. Jag testade då att flytta minnesstickan från plats 1 till plats 3 och då fick jag iaf formatera och börja kopiera filer. Tyvärr klarade burken inte av att kopiera allt, utan tyckte att en del filer var skadade. Jag testade då med en ny XP-skiva, men med samma resultat.

Jag körde då memtest, och fick fram att det var en hel del fel på minnet. Slängde då in ett annat PC3200-minne jag hade liggandes och fick exakt samma fel. Både felen i installationen och i memtest.

Tänkte då att det kanske var fel på minnet och testkörde det i min dator med memtest, utan att hitta några problem. När jag sedan satte tillbaka minnet i dator 1 testade jag att klocka ner det från 200 till 166 mhz. Vips, så fungerade allt superbt.

Min fråga är nu om det är nätagget som är klenaste laget? Jag tänkte aldrig på det, utan tog ett billigt, då det inte skulle klockas något. Agget är ett Vikings MPT-300 och sitter i

http://www.datorbutiken.com/se/defa...rtId=CASA06BLFA

12 v: 30 A
5 V: 10 A
3.3 V: 14 A

Några andra ideér?

Visa signatur

Att ha en rökfri avdelning på en resturang är ungefär som att ha en kissfri avdelning i en pool

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma problem med mitt msi-moderkort då jag körde med datorn i sign. Trodde minnet var det sista som skulle strula med ett a64-moderkort eftersom det saknar minnes-kontroller men så enkelt var det inte... Kan tillägga att ide-kontrollern var paj också.

Ni hade kanske samma osis som jag när ni drog moderkort.

Nu har jag bytt ut minnet och väntar på att få ut ett nytt moderkort på garantin. Förhoppningarna är nu att problemen ska vara ur världen.

Permalänk
Medlem

Njae, jag lånade just en annan polares uppgraderingspaket med exakt samma konfig och testade först minnet och sen det andra moderkortet. Hur jag än kombinerade var problemet exakt samma. Bytte även hårddisk/grafikkort och DVD-läsare.

Oddsen att det ska vara två defekta moderkort måste vara nästan minimala?

Antingen är det chassit eller något konfigureringsproblem. Tyvärr har jag inget chassi ståendes att testa med.

Finns det någon som tror på nåt annat än nätagget?

Visa signatur

Att ha en rökfri avdelning på en resturang är ungefär som att ha en kissfri avdelning i en pool

Permalänk
Medlem

hoppas att det inte är ett vanligt fel, som det troligen är... jag har nämligen beställt ett sånt kitt på datorbutiken

Permalänk
Medlem

Jag hade också en del minnesfel när jag fick mitt moderkort men det löste sig när jag flashade om det, datorn har iaf inte dött änn. Jag kan däremot inte boota memtest längre men det beror nog på något annat.

Visa signatur

Johan Benjaminsson
processor: P 266, GFX: voodoo5 5500, HDD: 2*3 GB SDRAM:128 mb

Permalänk
Avstängd

konstigt att det är fel på det moderkortet som är bland de mest rekomenderade här ju. just ett sånt man själv har tänkt sig att köpa ju.

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på minnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Jag fick exakt samma problem med mitt msi-moderkort då jag körde med datorn i sign. Trodde minnet var det sista som skulle strula med ett a64-moderkort eftersom det saknar minnes-kontroller men så enkelt var det inte... Kan tillägga att ide-kontrollern var paj också.

Ni hade kanske samma osis som jag när ni drog moderkort.

Nu har jag bytt ut minnet och väntar på att få ut ett nytt moderkort på garantin. Förhoppningarna är nu att problemen ska vara ur världen.

Hur yttrade det sig att IDE-kontrollern var paj? Jag har själv ett likadant moderkort som startar lite när det känner för det. Oftast låser det sig vid detecting IDE-drives.

Jag har kört memtest och inte hittat några fel så jag antar att det lutar åt IDE-kontrollern. Usch! Jag orkar inte vara utan dator i flera veckor nu :/

Permalänk
Medlem

Jag är inte så säker på att det är ide-kontrollern längre. Jag håller fortfarande på att felsöka.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=37166...

Permalänk
Medlem

Installerade nyligen en dator åt en kompis med ett likadant moderkort. Samma problem som du, att den har svårt att installera XP. Man får ju alternativet "försök igen" och lite snvist tryckande på den så kom det in tillslut och fungerar bra efter det.
Iofs lite andra bekymmer med moderkortet iofs, men inget som relaterar till installationsproblematiken

Permalänk

Har haft 2 st Msi k8n Neo platinum 754 och både dessa e helt värdelösa. Gjorde all felsökningar som jag kan tänka mig. Till slut fick jag byta till en Asus istället. Och det funkar hur bra som helst, burken har stått och renderat/jobbat i en vecka konstant nu utan ett enda probelm!

Aldrig mer MSI

Permalänk
Medlem

Jag hade fått varningar om MSI innan, men trodde att de bättrat sig. Man lär sig alltid något nytt.

Är det någon här som vet om db.com är snabba på att byta saker?

Permalänk
Medlem

mkn, jag har precis släppt ett mail till DB angående min kompis moderkort och frågat om dom antingen har några tips på vad mna kan göra ellerom det går att byta ut det mot ett annat fabrikat i samma prisklass.
Återkommer när jag får svar

Permalänk
Medlem

Mag00: Jag tippar på att det är nätdelen som strular. Har du någon möjlighet att testa med ett bra nätaggregat? Även om du inte ska klocka är det mycket viktigt att köpa ett bra nätaggregat. Förstår inte varför många tror att man kan snåla med nätdelen.

Läs detta också kan vara nyttigt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=266280

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att jag har ett antec trueblue 480w nätagg. Jag hoppas att det är nog.

Såg precis att jag läst lite fel, jag har ett MSI K8N Neo 2 platinum (s939) alltså inte s754.

Permalänk
Medlem

mkn, Antec är numera ett känt märke som har problem med att alstra/ge ström till 12V porten/uttaget. En polare har samma moderkort som vissa har problem med här och har ett Chieftec 420W från komplett.se och det rullar på utan problem.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

wtf! man köper nätagg för över 1000:- och så suger det? :(((

Tack för svaret iaf.

Det står i manualen att det ska ge 28A på +12V...ljuger de?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkn
wtf! man köper nätagg för över 1000:- och så suger det? :(((

Tack för svaret iaf.

Det står i manualen att det ska ge 28A på +12V...ljuger de?

Nej de ljuger nog inte och det är ett bra aggregat. Tyvärr har det rapporteras strul med Antec på just K8N NEO2. Jag tycker 28A på12V borde räcka gott och väl, min nätdel ger också 28A på 12V men det är en Tagan 480W och det fungerar prima. Vad använder du för kylare?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

jag har en Zalman CNPS7000B-Cu och processorn ligger på runt 40 grader idle

Permalänk
Medlem

Som uppföljning kan jag avslöja att det var minnet som det var fel på. Tydligen är moderkortet rätt kinkigt till och med på vilken tillverkare som gjorde chippen på minnet.

Visa signatur

Att ha en rökfri avdelning på en resturang är ungefär som att ha en kissfri avdelning i en pool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mag00
Som uppföljning kan jag avslöja att det var minnet som det var fel på. Tydligen är moderkortet rätt kinkigt till och med på vilken tillverkare som gjorde chippen på minnet.

Minneskontrollern sitter väl i CPUn i detta fallet? Förstår inte hur moderkortet skulle kunna vara kinkigt då.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!