Permalänk
Medlem

Överföring mellan datorer

Undrar vad jag behöver för kabel för att överföra filer mellan min bärbara och stationära datorn.
Förhoppningsvis en länk också vart jag kan köpa en sådan. Vore tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Om båda datorerna har nätverkskort så kan du köpa en korsad nätverkskabel.
Annars så finns det nollmodems kablar men det går grymt seg så om det är stora filer så är det ganska hopplöst.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att koppla datorerna med ett vanligt nätverkskabel, eller är det någon speciell sådan?

Permalänk

En korsad TP-kabel. Gå in i vilken datorbutik som helst och säg att du vill ha en sån så vet de precis vad du menar.

Vissa nätverkskort (de flesta gigabit-kort, t.ex.) känner själv av om man använder en rak eller korsad kabel, och byter således plats på RX och TX helt automagiskt, men för att vara på den säkra sidan så hade jag satsat på en korsad kabel med en gång.

Finns också på t.ex. Kjell Co. och liknande affärer.

Permalänk

nej den måste vara korsad, finns på claes ohlsson för en 50-lapp eller nåt.

koppla ihop datorerna med denna, sen gå in i Start->Sök->Filer & mappar
(välj datorer eller personer->dator i nätverket). mata in andra datorns IP-nummer (förmodligen 192.168.0.1) och sök så hittar du den "på nätverket".

kom ihåg att du måste dela ut de aktuella mappar/filer du vill ha tillgång till.

Visa signatur

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz 4,00 GB RAM ATI HD 4670 TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A Windows XP Home SP3

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket, men var kan jag se IP-nummret i fall det inte är den du hänvisar till?

Permalänk

öppna upp DOS-prompten eller kommandotolken (Start->Program->Tillbehör) och skriv ipconfig (ENTER) så får du upp den aktuella IP-adressen till den dator du vill ha access till. 192.168.0.1 tror jag är default IP-nummer för *alla* datorer.

Visa signatur

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz 4,00 GB RAM ATI HD 4670 TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A Windows XP Home SP3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sassafras
192.168.0.1 tror jag är default IP-nummer för *alla* datorer.

Nej, det är det inte.