Permalänk
Medlem

en tjatig fråga...amd64 3500+ temp

nu vet jag att det finns en massa trådar om detta men ingen som har hjälpt mig med ett rent svar...

har en amd 64 3500+ kolla mer i mitt galleri står om chassi fläcktar mm...har ett msi k8n neo2 nforce3 kort...och en cmstacker chassim mm. vet att tempen på program och i bios inte stämmer ordentligt men undrar om någon kan en normal temp...

det brukar ligga runt 44-55 grader men kan gå upp till 60 i vissa spel...men inte mer...det är typ17 grader i chassi temp och cpu flänsen är inte äns ljummen...

vore väldigt tacksam om någon kunde svara på denna fråga så att man vet villken temp man ska ha vid alarmet har nu 60 grader på de...

tack för svar...

Visa signatur

"OSX Tiger"

Permalänk
Avstängd

17 grader i chassitemp bah ;> har du datorn utomhus eller 5-10 grader i rummet ?

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem

hadde vid detta tillfälle igång winamp mm har 16grader i chassit och det borde stämma för det är mycket kallare i chassit än utanför då jag har ca 22grader i rummet...men har jag mediaplayern på så går cpu tem upp till 52grader...men chassit går då bara till 17grader efter ett tag...

Visa signatur

"OSX Tiger"

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan omöjligt vara svalare i lådan än utanför såvida du inte har någon typ av kylrigg vilket jag antar att du inte har.
Dina tempsensorer visar antagligen helt galet. Så länge processorn är stabil och inte throttlar så kvittar det vilka temperaturer du har.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stimpa
17 grader i chassitemp bah ;> har du datorn utomhus eller 5-10 grader i rummet ?

Borde nog räkna om på det där.
Har 21-22 grader chassitemp (såvida jag inte klockar).
Och det är väll ca 17-18 grader i rummet.
Så denna där som startade tråden borde allså kunna ha 14 i rummet

Inte så varmt men..

Ja det verkar vara skumma tempar.

Om cpu flänsen inte ens är ljummen så har den nog dålig kontakt med cpun..
För om den har kontakt så ska ju flänsen ta upp värmen från cpun. På min dator i början (en xp-m) Så var cpun 24 grader idle ungefär (då var flänsen kall), fast då körde den i ca 500mhz eftersom moderkortet inte visste vad det var för cpu och antagligen ställde ner sig.

Permalänk
Medlem

Om cpu flänsen inte ens är ljumen så kanske den inte är ditsatt ordentligt eller har flyttat sej av nån anledning...
Mina flänsar är varma..särsklit min passiva grafikkortsfläns...de tar jag som att dom fungerar som dom ska..

Throttlar AMD ?

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacha
kanske den inte är ditsatt ordentligt eller har flyttat sej av nån anledning

så har nu tagit bort kylarn o cpu:n såg att den inte låg helt över kärnan...men denna kylfläns går ju inte o sätta fel. men i alla fall smetade på ett tunt lager med arctic silver 3 denna gång istället för originalet. flänsen är fortfarande inte varm och grad antalet ligger på 41 grader som innan...ifall det finns något som jag missat så vore det sjyst ifall någon skrev det...har monterat den såhär...bytte plåten bakom processorn till den andra som följde med fläckten. satte dit dom två skruvarna vid processorn med gängor i satte dit processorn och sedan kylflänsen med två skruvar i domma gängorna. kan inte få den att sitta hårdare men ifall det finns någon som vet något annat om denna fläckt som jag inte vet så skriv...

tesade en sak som säkert inte fungerar men bara för att gämföra så la jag dit en termometer så nära processorn som möjligt dvs på sidan av den...hade runt 29.8 grader vid 1500rpm och 27,5 vid 2500rpm...men för att då gämföra så fick jag ingen skilnad i det program som jag har där det alltid står 40-42 grader oavsätt villken hastighet...så denna temp kan inte stämma...kylflänsen är ej varm och när jag tog bort fläckten så var pastan utsmetad så den måste ha legat jämt mot processorn...

hoppas att någon orkar läsa detta o hjälpa mig då jag är fett irreterad på denna temp....finns det något prog som mäter bättre eller måsta jag kanske flasha bios har nu v1.3...

villka grejor jag har står i min profil...tack på förhand...

Visa signatur

"OSX Tiger"

Permalänk
Medlem

MEN sesorerna buggar som bara den på detta kort. Jag har har zalman som står i sign och den e kall... När jag har aktiverat cool'n quiet (stavning)
så visar speedfan 50 grader (idel). Om jag sätter mig o spelar nfs:u2 en stund och går ut till windows igen så visar den 30 grander (idel), vilket jag tror stämmer bättre än 50.. Jag har satt dit kylaren odentligt har kollat några gånger... har även en annan termometer som jag har satt fast på kylflänsen som visar ca 25 grader vid idel.

jag har bios 1.1

vad jag vill ha sagt är lita inte på sensorerna, de buggar för alla (nästan)

Visa signatur

MSI K8N NE02, 3500+ @ 228x11, Zalman 7000B -Cu, Corsair Value S. 2x512, 6800Nu @ 410/850, Tagan 480w, Samsung 710N, 750 GB

Intel P3 1.2 - 512MB SDRam - FX5600U

Permalänk
Medlem

tack för detta svar o ska skaffa en coolermaster övervakare...med 3 olika temp o hastighet...så man får lite mer koll...har nu 29.3grader i chassit och 25grader i rummet då enligt en vanlig termometer som jag har använt. detta stämmer nog inte alls men man vet då att det är ca: 4graders skillnad...

Visa signatur

"OSX Tiger"