Hur får jag tillbaka multibooten?

Permalänk
Medlem

Hur får jag tillbaka multibooten?

Formaterade om min C portion och i och med det försvann min multiboot-meny som jag fick upp förut när jag startade datorn.

Innan jag formaterade C så la jag märke till att all information lagrades i filen "boot.ini" i rooten på C. Jag har testat att lägga till exakt samma boot.ini fil som jag hade inan jag formaterade (jag sparade den) men det funkar inte.

Jag har totalt tre operativsystem installerade. (alla är Windows XP)

Så finns här någon som vet hur man gör för att få tillbaka multiboot-menyn???

Visa signatur

under Konstruktion !

Permalänk

Vad? 3 XP? Varför?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Vad? 3 XP? Varför?

Snälla låt oss inte diskuttera VARFÖR. utan hur !
Endast seriösa inlägg i fortsättningen tack.

Visa signatur

under Konstruktion !

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att byta bootloader? Grub är bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Vad sägs om att byta bootloader? Grub är bra

Fast då måste väl man ha en *nixpartition för det?, och även helst ha *nix att installera och konfigurera från...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemBit
Snälla låt oss inte diskuttera VARFÖR. utan hur !
Endast seriösa inlägg i fortsättningen tack.

Förlåt jag ville inte diskutera, jag bara undrade varför... :/
Jag kan nämligen inte komma på något bra svar, och jag blir osöker när jag inte vet allt.

Jag får väl försöka hjälpa istället...
Vilken enhet bootar du till? Är du säker på att det är c: som den letar efter boot.ini på? Du kanske ska prova att söka efter boot.ini på alla diskar och kolla vad de innehåller?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Har löst problemet. För er som undrar hur, så skriver jag här nedan hur jag gjorde.

högerklicka på "den här datorn", välj fliken "Avancerat" klicka på knappen "inställningar" under rubriken "start och återställning" . I nästa ruta som kommer upp klickar man på "redigera" och sen lägger man till respektive portioner där man har sina övriga operativsystem, i stil med den rad som redan står där. Man kan också passa på att se till att "timeout" i text filen inte står på 1 utan på ca 10 eller motsv.

Visa signatur

under Konstruktion !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemBit
Har löst problemet. För er som undrar hur, så skriver jag här nedan hur jag gjorde.

högerklicka på "den här datorn", välj fliken "Avancerat" klicka på knappen "inställningar" under rubriken "start och återställning" . I nästa ruta som kommer upp klickar man på "redigera" och sen lägger man till respektive portioner där man har sina övriga operativsystem, i stil med den rad som redan står där. Man kan också passa på att se till att "timeout" i text filen inte står på 1 utan på ca 10 eller motsv.

Fast det var väl boot.ini? Det var det för mig i alla fall.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Fast det var väl boot.ini? Det var det för mig i alla fall.

Ja. Jag testade ju att på enklaste sätt kopiera in min gammla boot.ini fil i roten på C: men det funkade inte, därför att den "aktiva" portionen har flyttat från C: till J:.
Datorn "naturliga" boot.ini fil hadde alltså flyttat från C: till J: . Hade jag kopierat in min boot.ini fil till J: istället för till C: så hade det säkert funkat, men det lustiga var ju att det var C: som hela tiden startade efter min om formatering. Men aja, Kan man öppna en map på 17 sätt ska man väl kunna lägga till en multiboot-meny på minst 2 sätt.

EDIT: Sebastianj såg inte ditt 2:a inlägg om att söka på boot.ini på alla diskar.

Visa signatur

under Konstruktion !

Permalänk
Medlem

Du sa aldrig vad anledningen till tre xp var..

Visa signatur

Intel Core™ i7 920 Quad, Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB, Radeon HD 4890, ASUS P6T SE, Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB, Win7 pro

P4 2,4@2,9. 1024 ram, Gigabyte 8PE667- ULTRA2, Diamondmax9 120GBb+200GB, Win XP pro, Hercules Raedon 9500p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garfield
Du sa aldrig vad anledningen till tre xp var..

nej håller med är lite nyfiken varför köra samma os tre gånger när underbara program som Vmware finns

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.