Permalänk

Hjälp med byte av diod!

Hej!
Vill byta diod i min ms intelli.. Hmm.. 3.0 (?)
aja köpte tre nya blå dioder som man fick med tre motstånd med.. Suger på koppling.. så undrar måste man löda dit motstånden också eller räcker det att bara löda bort den röda och byta mot den blå..

På Etiketten står det:
"Blå - Diod 5 mm
5000 (men han sa att det ska vara 7000) mcd Max
3.3 Volt Max
30 mA max"

BTW. kan man byta ut sensorn också?

Permalänk
Medlem

om den röda och blåa dioden är likadana behöver du ju inte motstånden..annars kan du behöva det.... sensorn går att byta men är inte riktigt haj på det....vill också byta min sensor...

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zmutch
om den röda och blåa dioden är likadana behöver du ju inte motstånden..annars kan du behöva det.... sensorn går att byta men är inte riktigt haj på det....vill också byta min sensor...

1.Okey någon som har info om dioden i musen?

2.Någon som vet om det går att byta sensorn?

Permalänk
Avstängd

(Ärligt talar förstår inte jag varför moderatorerna hela tiden ser genom fingrarna på frågor i denna forumdel vars svar är "sök, faq, google".
Hur många frågor om lysdiodsmotstånd ska vi ha egentligen?)

Ska du ha alla tre lysdioderna i musen? Om du bara ska ha en, så är det nog bara att byta eftersom serieresistansen säkert redan finns på musens kretskort. Kan hända att motståndet är för stort för att leverera 20 mA. Pröva dig fram. Lysder dioden för svagt får du byta ut motståndet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

sånt här tar man reda på innan man beställer massa saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sensorn funkar sämmre i blåt ljus.

Permalänk

Alltså, om du inte ens vet vad resistans, lysdiod och vad din egen mus heter, varför FÖRSÖKER du ens?
Sen, varför ska du byta ut sensorn? Den läser av underlaget, den kan du nog inte byta.
Anledningen till att det sitter röda leds i optiska möss, är att den våglängden på ljuset passar bäst för optiken. Det funkar med andra leds, men fler som bytt till tex blått ljus har fått problem med att musen inte fungerar odentligt.

Och snälla. Sök innan ni postar.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1