Permalänk
Medlem

Går det att bygga i spånskivor?

Går det att bygga ett chassi i spånskivor? Funkar det bra isåfall, tyngden har inte Jättestor betydelse men den ska väl gå att lyfta om man vill :D.

Hur fäster man metalldelarna mot spånskivorna isåfall. små skruvar kommer väl bara gänga runt och aldrig fästa i spån eller?.

Vilken tjocklek ska man ha om man bygger ett chassi isåfall? Tänkte mest så man kan skruva ihop delarna, alltså att en skruv skruvas in på sidan av skivan, alltså där det är kanske 1 CM, så att det inte spricker.

Permalänk
Inaktiv

ska väll inte vara nåt problem att bygga i spånskivor... du skulle ju kunna andvända små skruvar och kanske sattsa på lite tjockare skivor? 150mm borde väll räcka...

Permalänk
Medlem

du skulle ju kunna höra med Elitemod, han håller ju just på med sitt Z-tower, vilket är gjort av spånskivor som grund.

Visa signatur

jo..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buffer
ska väll inte vara nåt problem att bygga i spånskivor... du skulle ju kunna andvända små skruvar och kanske sattsa på lite tjockare skivor? 150mm borde väll räcka...

Du menar väll 15mm 150 är ju 15cm....

men som sagt hör med elitemodd...

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

Ja visst självklart går det att bygga i spånskiva.Jag andvänder ju det för att jag tar det från jobbet (Gratis).Men skall jag vara ärlig så är ju MDF det absolut bästa virket att jobba med.

mvh elitemodd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elitemodd
Ja visst självklart går det att bygga i spånskiva.Jag andvänder ju det för att jag tar det från jobbet (Gratis).Men skall jag vara ärlig så är ju MDF det absolut bästa virket att jobba med.

mvh elitemodd

Vad kostar en skiva tror det är 1.2 M x 2.4 M. Vad kostar den i lagom tjocklek? Jämför gärna med en likadan MDF skiva.

Permalänk

ja jag brukar kolla på coop byggvaror 1.2*2.4 m nja typ 150:- ???? ungefär

12mm (inte helt hundra på priserna men dom är där nånstans)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elitemodd
ja jag brukar kolla på coop byggvaror 1.2*2.4 m nja typ 150:- ???? ungefär

12mm (inte helt hundra på priserna men dom är där nånstans)

Okay ^^ det var inte så farligt alls ju. då kanske man även har råd att fixa sig ett par högtalarlådor också? Neeee.. Eller? ^^

Permalänk

Vad är MDF förkortning för ?

Visa signatur

Fika ?
-Ja tack

Permalänk
Medlem

Medium Density Fibre board

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elitemodd
ja jag brukar kolla på coop byggvaror 1.2*2.4 m nja typ 150:- ???? ungefär

12mm (inte helt hundra på priserna men dom är där nånstans)

Är det mdf eller spånskiva du pratar om här?
Jag trodde mdf var snordyrt. Har därför dragit mig för att bygga chassi i mdf.

Visa signatur

"He never races anybody, he just sit there and scares the hell out of 'em"
“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tank-mx
Är det mdf eller spånskiva du pratar om här?
Jag trodde mdf var snordyrt. Har därför dragit mig för att bygga chassi i mdf.

japp det är spånn skiva.Men om jag inte missminner mig allt för mycket så tror jag att samma skiva fast MDF på coop kostar runt 250:-,det var det iaf förra veckan när jag var där

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tank-mx
Är det mdf eller spånskiva du pratar om här?
Jag trodde mdf var snordyrt. Har därför dragit mig för att bygga chassi i mdf.

MDF är betydligt dyrare än spån, så det är spån han pratar om. MDF har jag ingen egentligen aning om några kostnader på, men min uppskattning är runt tre-fyra gånger så mycket som spån. Men jag har som elitemodd fördelen att få gratis spån så jag har aldrig tänkt på saken direkt

Permalänk
Medlem

mdf skivor e ju klart mycke mer tillfredställande att jobba med... blir ju en bättre yta också, så om ja va du så skulle ja lägga ner lite mer pengar å satsa på mdf

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk

MDF är ett mycket hårt och dött material. Det är smidigt att jobba med, och är fint.
Spånskiva däremot, har en tendens att sprika, och blir typ som deg om det får ligga blött ett tag
Ska du bygga i spån, så förborra och var noga med vilken skruv du använder.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elitemodd
japp det är spånn skiva.Men om jag inte missminner mig allt för mycket så tror jag att samma skiva fast MDF på coop kostar runt 250:-,det var det iaf förra veckan när jag var där

Kan ngn verifiera detta eller stämmer mophex uppskattning mera?
Lite skillnad på 250kr och 450 kr / skiva.

Visa signatur

"He never races anybody, he just sit there and scares the hell out of 'em"
“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
MDF är ett mycket hårt och dött material. Det är smidigt att jobba med, och är fint.
Spånskiva däremot, har en tendens att sprika, och blir typ som deg om det får ligga blött ett tag
Ska du bygga i spån, så förborra och var noga med vilken skruv du använder.

mdf spricker ifall man drar in skruv i endträt (eller vad det heter) där är dett ett måste att förborra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tank-mx
Kan ngn verifiera detta eller stämmer mophex uppskattning mera?
Lite skillnad på 250kr och 450 kr / skiva.

ja det kan ju vara så oxå att det var rea när jag var där men då har dom haft det ganska länge.Givetvis så är det så att priser varierar ju oxå efter tjoklek,men dom tar säkert 450 spänn på typ beijer södertörns trä m.m

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
mdf spricker ifall man drar in skruv i endträt (eller vad det heter) där är dett ett måste att förborra.

Jo, det måste man också göra. Men det är nästan ett måste, MDF är väldigt hårt, och jobbigt att skruva utan förborrning.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

jag har byggt min i spånskiva. 1.6cm. väger 22kg! ^^

Permalänk
Medlem

Kollade me farsan min ikväll om priserna på MDF, han är snickare å borde ha koll
Det han sa var att MDF 12mm ligger på ung 70:- exkl. moms/m2 å ja menar.
så prisskillnaden bör väl inte vara alltför stor gentemot spånskiva.

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk

Jag har byggt min subwoofer i ca 30mm tjock MDF dubbellimmad. och det är mycket fint att jobba med och så,

Men det är så jävla mycke dyrare än spånskivor, Om du ska måla chassit så får du ett mycke bättre resultat om du tar mdf. mycket finare yta på det.

Visa signatur

Dothan

Permalänk

I Huvet: 87,5kr/m2 kostar inte MDF i en vanlig butik. Ivf inte där jag har var och tittat. Så det är möjligtvis priser som din far får köpa in någon annan stans.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1