Permalänk

Moddad TFT-Skärm [Bilder]

Hej alla glada. Jag läste p1r's "Slimma TFT Guide" och fick inspiration att göra något eget.
Nu på kvällen så var jag lite uttråkad och att man skulle kanske plocka isär TFT'n lite för att se hur skärmen såg ut under skalet.

Efter några minuters skruvande så insåg jag att: "Fan den ser ju rätt fräsh ut"

Ideérna började spruta, till slut kom jag på att lillebrorsan hade fått en stor spillbit plexi av ett företag i närheten. Efter lite förhandlande så fick jag köpa den av brorsan för 60:- och min ide kunde omvandlas till projekt.

Blev klar nyss (runt midnatt) och självklart ska jag dela med mig av resultatet. Själv blev jag _väldigt_ nöjd.

Lite info:
Det jag använde:
Skärm:
15" Dell TFT
80cm Spikband
Plexibit 660x460x6mm

Glömde såklart ta ett kort på skärmen innan jag började men här är en bild på "skalet" vilket borde ge en ganska bra uppfattning om hur skärmen såg ut innan jag startade.

Jag började med att plocka bort alla metallplåtar som höll fast kretskorten då plåtarna var så extremt fula.

Jag använde spikband, diverse skruv och en bit plexi för att fästa upp kretskorten.
Såhär blev det:

Kanske inte det snyggaste jag sett men det är bra mycket ballare att se kretskorten sådär än att ha ett fult plåtstycke över.

Vidare så sågade jag till och böjde den stora plexiskivan med hjälp av några träbitar, tvingar och en varmlufttspistol.
Bild:

Sen borrade jag upp fyra monteringshål i plexibiten tillverkade fyra små vinkeljärn i aluminium och fäste upp skärmen på plexibiten.

Resultat:

Ramen som sitter runt bildytan ser nästan svart ut på bilderna men ser i själva verket nästan kromad ut "irl".

All respons är välkommen!

[EDIT]:

Har fixat lite bilder som efterfrågats och även gjort en på/av-knapp. Jag konstaterade att de andra knapparna är inget jag behöver eftersom det är en plattskärm så bilden alltid ligger så långt ut i kanterna som möjligt och alla andra inställningar gör man inte mer än en gång... Sen kan jag alltid koppla in knapparna om jag behöver göra några inställningar endå.

Bilder:
Här är en bild från sidan som efterfrågats:

En bild på on/off -knappen:

En bild på lödpunkterna för on/off -knappen:

En bild på ström resp. "bild" -anslutningarna:

En bild på knapparna som inte längre fick vara med:

Vill nu ha bild på något annat specifikt så skrik till bara.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

J*vlar, inte dåligt! risken finns att ja copy-catar dig
credds till dig, inte för nyskapande, men för ett riktigt bra arbete!

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk
Medlem

Shit, fyfan det där var riktigt snyggt gjort ! ;> . keep up the good work

Visa signatur

jag dansar inte, och om jag mot all förmodan nu skulle ta ett par danssteg är det enbart för att jag vinglar mot baren! - Muff

Permalänk
Medlem

fint, men byt ut skruvarna mot några kortare med kanske insex spår istället?

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk

Hohoho riktigt trevlig respons!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av I_Huvet
J*vlar, inte dåligt! risken finns att ja copy-catar dig
credds till dig, inte för nyskapande, men för ett riktigt bra arbete!

Kopiera hur mycket du vill, bara kul om fler får en så fin skärm det ballaste är att det ger verkligen en effekt av att skärmen "hänger" i luften.
Vad menar du med "inte för nyskapande" Jag har då inte sätt just den här designen förut. Men jag kan tänka mig att flera redan använt sig av den. Jaja, huvudsaken är att resultatet blev bra. Är mycket nöjd med tanke på att jag bara jobbade med den några timmar.

SlotH:
Skruvarna kommer bli kortare men jag var så ivrig att se hur det blev med plexit framför bildytan så jag skruvade upp den utan att kapa skruvarna. Sen blev resultatet så bra så jag glömde helt bort det där med skruvarna.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Hohoho riktigt trevlig respons!

Kopiera hur mycket du vill, bara kul om fler får en så fin skärm det ballaste är att det ger verkligen en effekt av att skärmen "hänger" i luften.
Vad menar du med "inte för nyskapande" Jag har då inte sätt just den här designen förut. Men jag kan tänka mig att flera redan använt sig av den. Jaja, huvudsaken är att resultatet blev bra. Är mycket nöjd med tanke på att jag bara jobbade med den några timmar.

SlotH:
Skruvarna kommer bli kortare men jag var så ivrig att se hur det blev med plexit framför bildytan så jag skruvade upp den utan att kapa skruvarna. Sen blev resultatet så bra så jag glömde helt bort det där med skruvarna.

hehe syftade inte på att din design inte va nyskapande, för de kan man väl säga att den va, men som sagt, de e ju ett par som gjort liknande saker tidigare. tro inte att ja sågar dig för de

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk

Ok, det är ingen fara här inte, gjorde inte detta för att tävla med någon utan för att skärmen blev så mycket snyggare.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Väldigt nice!! Hur är det med reflexer och så från plexit?? Måste det vara mörkt i rummet för att man inte ska bli bländad eller? Nä men, jag är bara lite nyfiken!

Visa signatur

Shuttle SK83G | AMD Athlon64 3200+ | 512MB Corsair Value | NEC ND-3500A | Leadtek 6800nu @16x1, 6vp 410/870 1.2V

Permalänk

Jo jag var ganska orolig för det. Visst förlorar man den fördelen som plattskärmar annars har mot CRT. Men det var inte så störande endå, plattskärmen är ju så måååånga gånger skarpare så det stör inte så mycket alls. Har bara använt den ett par timmar nu och jag har den inte som primärskärm men vi får se efter ett tag och användande i lite mer omväxlande miljöer.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg. Det som skulle göra den ännu mer proffsigare är kortare skruvar, metall ramen skall givetvis målas i en neutral färg eller hade tagit en gummilist runt skärmen. Sen hade jag på baksidan satt ett blått neon rör med väldigt svagt ljus då hade det varit snygg. Annars var den jäklig snygg mycket snyggare än orginalet. Påminer mig lite om såna skärmar man ser i filmer där det handlar om framtiden/space. U know.

En sak till nu såg det nu. Hade köpt mörk plixiglasskiva och satt på baksidan så att den täcker skärmen.

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt att justera läget bara

Snyggt och vågat jobbat annars.
Kanske du skulle fälla in ett par dioder så du får lysande kanter?

Permalänk

Blir det inga jobbiga reflektioner i plexit?.. från taklampor eller likande.. (kanske blir på vanligt "skärmglas" också men isåfall har jag aldrig märkt det iaf

Permalänk
Medlem

Grymt nice =), kul att man kan bidra med inspritation, det är juh mycket därför man slänger upp det man gjort på detta forum.
Jag hade själv en liknande tanke på mitt projekt, men var rädd för reflektioner. Det blev snygg då du använde plexit som fot också, men det kan juh bli lite svårt att justera.
Vad har du gjort av knapparna?
Du borde skydda elektroniken på baksidan.

Jag slänger in länken till min lilla guide.

http://p1r.se/dator

Visa signatur

http://p1r.se/dator/ <--Byggen, Guider
http://p1r.se <-- Hemsida

Permalänk

dell = samsung?

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att de blir en massa jobbiga reflexer i plexiglaset.

Permalänk

Åhhhhhhhhhhhhhhhh... SÅ VACKERT..

Jag är helt såld.. Nu Känner jag bara för att införskaffa alla delarna och skapa..
Ja jevlar va bra det blev..

Vad jag tycker du ska göra:
Korta av skruvarna. (lett som aset ju)
Sätta in några lysdioder som lyser upp plexitskanter, och ha en on/off knapp på dem ifall det är jobbigt att ha de på.. (kanske UV eftersom du har det i din burk)
Kanske sätta lister mellan plexit bakom och plexit där framme? för att skydda mot damm och skit? eller vet inte om det blir för varmt då.

BTW: Ingen risk att den välter över? annars kanske man ska sätta på en tyngd? och var är knapparna?

Du kan inte ta lite bilder från sidan av skärmen? så man får se hur långt det sticker ut bakåt m.m.
men Fan va snyggt det blev. njuter av synen

Permalänk
Medlem

fan va snygg

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

SNYGGT!!!

Hur gjorde du med uttagen till ström och bild?

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

knäpp en bild bakifrån så man får se hur du har gjort med VGA/DVI utagen och så tack !

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort Excecutor! Den får 10/10 från mig

Permalänk
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mossan skulle ju få totalspel alltså.. hon fick spel innan idag av att jag tog bort metallbitar på, hör och häpna, fläktarna (ja niv et dom "skydden" som sitter över oh ska antagligen likna spindelnät eller nåt, vilket fall som så e dom fula som stryk) men men cred till dig, riktigt snyggt gjort

Visa signatur

Jävligt stolt Malmöit

Permalänk

Udden.. du får stå upp lite mot modern din..

om det inte är en Hyrdator så äre väll inget om man göra lite saker såsom plocka bort ett fläktgaller eller sätter i ett fönster om det nu är det.
Så jevla helig är inte burken..

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du ska ändra höjden?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk

Ok kan ta lite fler bilder senare...

Magnus Ladulås:
Jupp verkar ju så

gOry och Lars-didrik:
Har redan svaratt på det.

Wiker och d34th:
Bilder kommer...

PC_Power:
Gör en ny plexifot eller sänker bordet.... What did you think?

[EDIT]:
La till bilderna och lite mer info.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Fint med de där bilderna, men som p1r tror jag det var nämnde ser grejjerna rätt oskyddade ut.
Om du nu inte har sågat av skruvarna än så äre ju lätt fixat med en plexi bit eller aluminiumbit att bara sätta och täcka hela baksidan.
Sen kanske även sätta mellan Framplexit och Bakplexit om du sätter dit ett..

BTW: fan.. mina ögon njuter fortfarande av synen

Permalänk

Tror nog den får vara såhär som den är, man måste vara ganska dålig om man ska lyckas drämma skärmens baksida i någonting för "foten" och högst upp på skärmen sticker ut så mycket så det tar i på de två punkterna först. Så det går inte att "krocka" kretskorten i en vägg eller ett golv. Isf måste man leta upp en kant att drämma skärmen i vilket känns som något jag tror jag kan undvika.

Skruvarna har jag fortfarande inte kapat, de är ganska smidiga att ta i när man vill lyfta skärmen... Får se om jag bygger något sorts handtag kanske...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Tror nog den får vara såhär som den är, man måste vara ganska dålig om man ska lyckas drämma skärmens baksida i någonting för "foten" och högst upp på skärmen sticker ut så mycket så det tar i på de två punkterna först. Så det går inte att "krocka" kretskorten i en vägg eller ett golv. Isf måste man leta upp en kant att drämma skärmen i vilket känns som något jag tror jag kan undvika.

Skruvarna har jag fortfarande inte kapat, de är ganska smidiga att ta i när man vill lyfta skärmen... Får se om jag bygger något sorts handtag kanske...

Det är inte mot stötar du bör skydda elektroniken utan du bör avskärma elektroniken
för att den inte ska störas av magnetfält från annan utrustning.

Visa signatur

http://p1r.se/dator/ <--Byggen, Guider
http://p1r.se <-- Hemsida

Permalänk

p1r:
Då lär knappast en till plexiskiva hjälpa mycket? :/
Nä men jag tänkte såklart på det där med störning från annan ellektronisk utrustning när jag plockade bort alla metallkåpor. Men jag har inte märkt av några problem vad det gäller bild ivf. och det är ju det som är det viktiga

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |