Permalänk

Klena UV-rör?

Införskaffade mig nyss en UV-reaktiv fläkt plus två UV-rör.
Jag har tagt bort två cd-rom platser på framsidan och satt fläkten där så jag får ett bra flöde rakt igenom lådan. Nu till problemet:

Jag viste att det skulle bli problem med att få plats med rören och att de kanske skulle få sitta väldigt långt från fläkten men att den skulle lysa ganska starkt rött ändå. Nu blev jag väldigt förvånad då den knappt lyser alls förens man har UV-rören 5-10 centimeter ifrån själva fläkten. Ska de vara så klena? Har ju sett folk som bara haft ett enstaka rör i botten av lådan men som ändå fått grejet i toppen att lysa i klara färger.

Jag har även problem med mitt cold cathode fläkt neon. Det är ett sånnt där runt rör som man skruvar fast på fläkten. Poblemet är att det är för ljust! På bilderna på förpackningen visade de ett illrött rör som spred rött ljus. Röret har jag haft nu ett halvår och det har varit långt ifrån rött. Det har varit ljusrosa :/ och väldigt starkt.
Nu när jag kopplat om alla sladdar i låddan blev det ännu ljusare.
Ser ju inte ett dugg fräckt ut med något som nästan bara lyser vitt. Kan ju bara ta och tända taklampan i så fall.

Mycket tacksam för svar, idéer och förslag
// Robin

Permalänk

Tjena!
UV rören har jag ingen erfarenhet av men jag tror/trodde dom skulle räcka längre. När det gäller neonet, så går det nog antingen koppla 7v istället för 12v llr reglera strömmen med tex ett motstånd llr två, alltså innan invertern.

hej svejs

Permalänk
Hjälpsam

Det är vesäntlig skillnad om du har kort eller långsidan mot fläkten iaf..

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

uv-lampor/rör har en väldigt lustig strålningsvinkel, långsidan brukar ge mest som fluf säger.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")