Permalänk
Medlem

Digitalkamera runt 2000:-

hejsan, vet inte hur uttjatat denna fråga är men är på jakt efter en digitalkamera för en 2000:- helst inte mera men är den så bra så går det med.
Krav:
bör ta kortet när man trycker på avtryckaren
ställbar slutartid (om jag inte har missförstått nånting med det är väl om man vill ta in mera färger tex?)
laddars i kameran (ej separat laddare)
så klart BRA bilder!

Användningsområde:
Ska dokumentera ett bilbygge och bilar och största allmänhet.

Hoppas ni har lust att hjälpa till för det är ju inte direkt det lättaste att bara välja.

Permalänk
Medlem

Med "ej separat laddare" menarr du då att den ska ingå i paketet, eller menar du att batterierna ska laddas när de sitter i kameran?

På de allra flesta lite billigare kameror så ingår inte laddare och de brukar använda AA-batterier. Detta gäller särskilt om man dessutom vill kunna ställa slutartid osv manuellt.

För ca 2000kr får du en Nikon Coolpix 3200SK på cyberphoto. Då ingår laddningsbart batteri och laddare. Kameran använder AA-batterier, vilket jag tycker är en fördel.
Det är en liten och behändlig kamera som tar bra bilder. Det går dock inte att ställa slutartid och bländare manuellt på denna.
Den enda kamera jag kan komma på i den prisklassen som det går på är Canon A75, men där ingår inte laddare och batterier.

Kan du tänka dig att beställa från tyskland kan du nog få en Konica Minolta G530 för runt 2000kr. Laddare ingår, men batteriet laddas inte i kameran. Det är Li-ION batterier.

För det som du ska använda den till tror jag inte att behövet av manuella inställningar är så stort, men det är ju ingen nackdel som det finns åas.

Permalänk
Medlem

Re: Digitalkamera runt 2000:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireBat

ställbar slutartid (om jag inte har missförstått nånting med det är väl om man vill ta in mera färger tex?)

?

Permalänk
Medlem

Om man med färger menar ljus så...
Fast det kan ju lika gärna bli mindre breoende på hur man ställer slutartiden.

Permalänk
Medlem

precis menade så att man inte behöver ta ur batterierna, just det är väll kanske mera en önskan än ett krav

Nisseson: ja det inte hur jag ska förklara det, men vissa bilder har ju övehört mycket färger i den alltså kameran har stått på stativ och bara tagit in färger ett tag, men jag jag kanske är ute och snurrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireBat
precis menade så att man inte behöver ta ur batterierna, just det är väll kanske mera en önskan än ett krav

Nisseson: ja det inte hur jag ska förklara det, men vissa bilder har ju övehört mycket färger i den alltså kameran har stått på stativ och bara tagit in färger ett tag, men jag jag kanske är ute och snurrar.

Jag tror du snurrar Slutartiden reglar ljusmängden som tas in, i alla normafall gör kameran helt rätt val av slutartid själv. Att kunna välja slutartid själv är en bra möjlighet om man ska trixa med bilderna (och vet vad man håller på med). För det du beskriver som användningsområde för din kamera så verkar det vara en helt onödig egenskap = inte värt att betala extra för.

Permalänk
Medlem

Firebat:
Att batteriet är inbyggt eller laddas i kameran är tämligen ovanligt och existerar i stort sett bara på rikiga bugdetkameror och en sådan vill du inte ha.

Nisseson:
Fast ibland blir kameran lurad, tex om man är ute i snön. Då blir det lätt så att kameran underexponerar. Nu har man ju visserligen oftast exponeringskompensation att ta till, även om exponeringen går på fullautomatik.

Permalänk
Medlem

hejsan, tackar för lite utredda missförstånd osv
har fått upp ögonen för "Sony CyberShot DSC-P93" är det nått att satsa på tycker ni?

Permalänk
Medlem

Den är helt okej. Den funkar nog bra till det du ska ha den till. Den har ju även manuella inställningar, om du nu kommer att vilja använda det.
Den har ju, om inte priset på memory stick sjunkit det senaste, lite dyrare minnen dock.
Så om dy tycker att den känns "rätt" så...

Permalänk
Medlem

jo jag vet inte, får bara en sån dära bra känsla av den, ser lätt och bra ut att hålla på med tyckte jag.

Eller finns det nån ännu grymare runt det priset?

Verkar som att man får en bra mycket bättre kamera om man lägger till lite.

Permalänk
Medlem

Alltså supersnabb autofokus, ställbar slutartid och bra bilder. Tycker du har lite för höga krav på en kamera som skall kosta 2000kr, de är ju kraven man har på betydligt dyrare kameror.

Kika på dessa siter så får du lite recensioner på kameror samt lite testbilder sedan är det bara att kika på typ Pricerunner för pris:
http://www.steves-digicams.com/
http://dpreview.com/

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Man får ju alltid (nästan iaf) bättre om man betalar mer. Ska man resonera så så är det ju lika bra att köpa en 1Ds MkII med en gång, men man får ju se till var man behöver åxå. Ska man dokumentera lite saker eller ta lite minnesbilder på fester eller på semestern så behöver man inte ha nån såndär vansinnig kamera. 3Mpix och 3x zoom kommer man långt med. Man kan göra utskrifter upp till A4 med rätt vettigt resultat från 3Mpix.

KM G530 är ju dock rätt mycket snabbare vad gäller AF osv. Det kan ju vara värt en del. Synd att den inte har AA-batterier bara.