Permalänk

Hjälp med ASP!

Hejsan!

Någon som vet hur man ska skriva för att man ska se tid och datum? Svensk tid. Jag har detta men <% Response.Write date() %> resp <% Response.Write time() %> men det är ju bara amerikansk standrad. Vill ha svensk standard!

Tackar!

Permalänk
Medlem

Det är för att servern är engelsk testa:

<% Session.LCID = 1033 Response.Write date() %>

Har för mig att Sveriges LCID ska vara 1033. Du behöver förresten bara sätta Session.LCID en gång så håller den det hela sessionen igenom.

Visa signatur
Permalänk

Okej tack! Är du duktig i ASP?? Har du något förslag till ett forum? Håller på att göra en sida i skolan som projektarbete och då ska jag ha ett forum på den sidan!

Permalänk
Medlem

www.aspbb.org inte helt klart för nedladdning ännu men det kommer att bli guld

EDIT: Oh jag är kung på asp

Visa signatur
Permalänk

Okej! Men är det ett forum man får ladda hem så att man kan ha det på sin egna sida och göra om det lite??

Permalänk
Hedersmedlem

Session.LCID = 1053 skall det vara.

Det går även att skriva <%@LCID="1053"%> längst upp på sidan.

Dessa inställningar används med 1053:

Date() = 2004-12-07
Time() = 14:54:02
Now() = 2004-12-07 14:54:02
FormatDateTime(Now,1) = den 7 december 2004
FormatDateTime(Now,2) = 2004-12-07
FormatDateTime(Now,3) = 14:54:02
FormatDateTime(Now,4) = 14:54
Weekdayname(weekday(now)) = tisdag
FormatCurrency(31567.8977) = 31.567,90 kr

EDIT: 1033 är för övrigt staterna (om jag minns rätt).

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ah chansade mellan 1053 och 1033 och det är klart att man tar fel

dbergstrand: Ja du kommer att kunna ladda ner och göra i stort sett vad du vill med koden till forumet. Men det är någon vecka kvar tills vi kan släppa på koden.

Visa signatur
Permalänk

Fan vad bra. Men är du duktig angånde ASP och så?? Jag ska göra sidan i ASP, men jag ska även ha en databas till hemsidan. Ingår i projektet. Man ska kunna skriva till det och även ta saker från det. Tänkte ha en sida som handlar om skolämnen, Filmer och spel! Man ska kunna rösta på spelen och filmerna. (Skriva till databas) och på skolämnen så ska man kunna ladda upp filer och även ladda ner. genom databasen då.
Är det svårt tror du?

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur mycket asp du kan och inte jag. Jag tycker att det låter ganska enkelt men då har jag byggt ett antal databasdrivna sidor (aspbb kör t ex mot en MySQL databas) tidigare och hållt på med asp i flera år plus att jag skrivit ett antal visual basicprogram mot olika databaser. Men jag antar att det är ett ganska maffigt projekt att dra igång om det är det första du gör som aspprogrammerare.

Visa signatur
Permalänk

Har du några sidor man kan kolla på??? Ja det är ett stort projekt. Ska vara klart till sommaren. Och är det okej om man frågar dig om saker och så när man kört fast? Jag tycker om att hålla på med sånt här så man lär sig fort!

MVH Danne

Permalänk
Medlem

Det är bara att posta på här i forumet så hjälper jag eller någon annan till ska du se. Se till att söka efter ditt problem på internet och skriv bra beskrivinigar på vad det är som du vi ha hjälp med eller vad som inte fungerar så får du snabb hjälp här.

Visa signatur
Permalänk

Men när du gör hemsidor. Gör du i ASP och MySQL då?? Eller vad använder du??

Permalänk

Det verkar inte vara något svårare projekt men om du skall göra ett helt forum så blir det nog jävligt för dig som nybörjare... tror nästan att du skall skippa det och göra en vanlig gästbok istället - då kan du LÄRA dig ASP och inte bra kopiera en massa kod som du kanske inte ens förstår... jag tycker personligen att du skall satsa på det i alla fall eftersom det är väldigt kul att kunna...

Om du skall göra sidan i skolan så borde du nog använda dig av en Access DB då det inte alls är säkert att skolan har stöd för MySQL och Access är dessutom mycket lättare för en lekman att ge sig på, så länge du inte har alldeles för många besökare så funkar Access skitfint.

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk

Jo jag tänkte göra sidan med Access. Men skulle vara roligt om någon kunde hjälpa mig lite i en början och lära mig det viktigaste! Hittar inget bra ställe att läsa om det så det vore snällt om någon kunnig vill hjälpa mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dbergstrand
Men när du gör hemsidor. Gör du i ASP och MySQL då?? Eller vad använder du??

ASP (vbscript) och MySQL, MSSQL eller Access brukar det bli.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

www.asp101.com

Kolla exempel där, de har en hel drös databasrelaterade exempel som får igång dig.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com