Permalänk

limma, löda eller svetsa?

vad finns det för alternativ

fästa
koppar / koppar
aluminium / koppar
aluminium / aluminium

finns det någon rolig kemikalie som
man kan "limma" med, eller måste
man löda eller svetsa?

Permalänk

Finns ju kemisk metall... Annars finns det ju bra värmeledande lim
Bästa är nog att löda! Svetsa aluminium är inte lätt kan jag lova! Och det går nog inte att svetsa ihop aluminium och koppar på något bra sätt!

Lycka till

EDIT: Bra radiostation förresten

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnetikk
Finns ju kemisk metall... Annars finns det ju bra värmeledande lim
Bästa är nog att löda! Svetsa aluminium är inte lätt kan jag lova! Och det går nog inte att svetsa ihop aluminium och koppar på något bra sätt!

Lycka till

EDIT: Bra radiostation förresten

kemisk metall låter intressant, skulle det funka
mellan koppar och koppar?!

thx, radion har rullat 3 år har jag för mig

Permalänk

Jofan det fäster bra, se till att ha det RIKTIGT rent från korrosion bara! Koppar ärgar ju som bara den... tvätta av med aceton och skrubba med den grova sidan av en såndär disksvamp vad dom nu heter
Går att köpa på Clas Ohlson! Samma fabrikat som gör Epoxy och sånt!

Offtopic; Du råkar inte flänga runt på massa stampfester? Bästa jag varit på rent musikaliskt är nog Biogate! GMS!!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk

Re: limma, löda eller svetsa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
vad finns det för alternativ

fästa
koppar / koppar
aluminium / koppar
aluminium / aluminium

finns det någon rolig kemikalie som
man kan "limma" med, eller måste
man löda eller svetsa?

Koppar koppar skulle jag försöka löda, beroende på plåttjocklek och hålfastighetskrav tenlod eller silver lod.

Alla kombinationer av aluminium skulle jag försöka limma eller nita. Det duger gott med epoxy om man ruggar ytan och gör rent innan man limmar. Tänk på att även 15minuters lime behöver 1-3 dygn för att uppnu full styrka.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

Re: Re: limma, löda eller svetsa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Koppar koppar skulle jag försöka löda, beroende på plåttjocklek och hålfastighetskrav tenlod eller silver lod.

Alla kombinationer av aluminium skulle jag försöka limma eller nita. Det duger gott med epoxy om man ruggar ytan och gör rent innan man limmar. Tänk på att även 15minuters lime behöver 1-3 dygn för att uppnu full styrka.

lime?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnetikk
Jofan det fäster bra, se till att ha det RIKTIGT rent från korrosion bara! Koppar ärgar ju som bara den... tvätta av med aceton och skrubba med den grova sidan av en såndär disksvamp vad dom nu heter
Går att köpa på Clas Ohlson! Samma fabrikat som gör Epoxy och sånt!

Offtopic; Du råkar inte flänga runt på massa stampfester? Bästa jag varit på rent musikaliskt är nog Biogate! GMS!!

får testa like, det är heatpipe som ska fästas på en kylfläns.

har inte blivit så mycket festande på ett tag, men biogate va nice,
skönt när det är så stort men kön till "baren" va ju sjuk
GMS körde halft ihjäl mig hehe

Permalänk

Om det är heatpipes ska du försöka löda i första hand, i andra hand så tar du värmeledande lim!

Ja den kön va inte att leka med.. så jag tjackade två av det värsta dom hade på en å samma gång å smällde i mig båda direkt.. lite väl mycke koffein i kanske hahaha... men grym musik va det iallafall

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

koppar / koppar: löda/hårdlöda
aluminium / koppar: hårdlöda
aluminium / aluminium: svetsa/hårdlöda

Sen så kan du säkert limma allt oxå, men då förlorar man lite på värmeledningsförmågan.

Permalänk

aluminium / koppar: hårdlöda ?

Hur hade du tänk det, när kopparn och aluminiumet är så pass tunt?
Föresten så ska man väll ha en viss tråd till koppar och en helt annan till aluminum.
Aluminiumlod legerat med Kisel (Si) gör det möjligt att löda aluminium.

De företag som gör kylare har ju förmodligen tillgång till maskin och lod som en vanlig svensson får lägga rikligt med pengar på.

Om man ska löda heatpipes ska man väll löda i minusgrader va? Många som säger så iaf.
Typ -20 -30 grader.

Fel?

Permalänk

Löda i minusgrader?

I vilket fall som helst kam man löda aluminium med vanlig zink problemet är dock att få bort oxiden. Men nuförtiden finns det säkert finare saker även till att löda aluminium. Tror dock att det är svårt i alla fall, pga aluminiumens låga smälttemp.

Koppar är det helt klart bäst att löda med vanligt mjuklod. Om det inte ska utsättas för temperaturer bortöver 150 grader förstås.

Ställer inga större krav på den som ska löda heller. Blir också tillräckligt starkt till det mesta. Allt man behöver är en halvskaplig gasolbrännare, lod och flussmedel.

Till den som skrev hållfastighet vill jag bara säga det heter hållfasthet!

Epoxy är barnsligt, araldit (kanske heter strong numera) är proffsvarianten!

Gäller det att sammanfoga aluminuim och koppar kan det kanske vara ide att skruva och ha kylpasta mellan?

Lim är som regel dåliga värmeledare.

Permalänk

Hmmm heatpipes... är inte det någon form av vätska i dom? i sånna fall är det ingen höjdare att värma dom alls!!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Maniac

........
Epoxy är barnsligt, araldit (kanske heter strong numera) är proffsvarianten!
.........

varför skulle epoxy vara barnsligt? har testat båda (araldit och plastiq padding epoxy) och har kommit fram till följande

1. araldit luktar mycket värre
2. epxoy tål högrepåfrestningar
3. araldit var dyrare
4. epoxy härdade snabbare
5. tänkte ta någon fördel för alardit men kunde inte komma på någon tyvär

Permalänk
Medlem

Ööh....rätta mig om jag har fel, men fanns det inte nåt lod som hette typ "technoweld" som skulle funka på alu?

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

se till att du köper rätt kemisk metall, vissa har tendensen att vika sig för smärre temperaturskillnader. (you cant get enough of them lamer products, yarr.)

Visa signatur
Permalänk

Allså vad jag funderar på är mäst hur ett lod som är anpassat för aluminium beter sig när man ska fästa alu mot koppar.
Finns det nått som är anpassat för både alu och koppar? Borde kanske finnas nått.
Tänkte annars kanske det inte fäster så bra.