Om Norton A/V + Internet Security

Permalänk
Medlem

Om Norton A/V + Internet Security

Jag har läst här en hel del kritik gällande Nortons anti-virus, och undrar förstås, kan det vara så illa?
Det var flera stycken som påstod sig ha hittat flertal virus efter att de avinstallerat norton och istället installerat Nod 32 el. dyl.
Var det verkligen riktiga virus ni hittade?

Jag kör själv med Norton 2004 AV + brandvägg (köpta separat) och blev en aning konfunderad över dess funktion. Jag har inte hittat några virus på hur länge som helst, tidigare hade jag Norton Internet security 2003. Så frågan är ju om de fungerat över huvudtaget?

Visserligen är jag välskyddad (tror jag i alla fall), Norton AV + firewall, Spybot, Spyware Blaster och dessutom D-link router med hårdvaru brandvägg.
Så man undrar ju om det beror på ett bra skydd, eller ett sämre skydd (Norton) som gör att jag aldrig hittar några virus. Jag vill tillägga att jag aldrig öppnar konstiga e-mail med bifogade filer. Som ett sista skydd, jag använder web-mail som också ska vara virusskyddat (Spray mail).

Kan vi börja om på nytt och få lite mer konkreta uppgifter om detta innan jag springer iväg och köper Nod 32?

H/ noXbox.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Avstängd

"Var det verkligen riktiga virus ni hittade?"

-Det är faktiskt en mer berättigad fråga än man först kan tro!

Detta då virusskydd kan (i likhet med alla andra säkerhetsverktyg) lämnar ifrån sig såväl falska positiver (dvs. larmar utan eg. orsak) som falska Negativer (dvs. låter bli att larma när orsak finnes).

I det här fallet är det de falska negativerna som är mest kritiska...

Detta då de larm Noxbox hörsammar kan tänkas tillhöra de "falska positiverna" Men dessa blir inte falska särskillt länge då virusskyddstillverkarna får in rapporter om dessa larm & tom. får in några av de misstänkt smittade filerna för undersökning & om undersökningen då visar att eg. orsak till larmet saknas (dvs. skadlig kod inte finns) så går tillverkaren ut med denna information & distribuerar en uppdaterad virusdefinition som inte falsklarmar.

De "farliga" är däremot de faska negativeran då virusskyddet inte ger någon indikation på att smitta finns trots att den defakto finns..

Detta då man ofta saknar medel att "komma på" en falsk negativ..

Annat än att just testa med ett konkurerande virusskydd. Som i såfall larmar..

Detta läge har flertalet rapporterat (inklusive mej själv) om just Norton..

Visst! Norton får i nästan alla fall skydd mot den smittan, men det sker (enligt min mening) ofta på tok för sent. Detta då de iallafall tidigare endast publiserade virussuppdateringar en gång i veckan (torsdagar)
Vilket innebar att för de smittor som börjar spridas under helgen & som inte blir klassade som "Hög risk" dessa smittor har norton användarna inget skydd för förren på torsdagen..

Nu vet jag inte om symantec tänkt om & frekvent uppdaterar virussdefinitionerna på daglig basis.. så som de borde & så som de bättre virusskydden gör.

Men för att svara på din egentliga fråga:

JA! Norton har inte fullt så hög detektionsgrad som man har rätt att förvänta..

enligt en test av virusskydd utförd i Augusti i år ( http://www.virus.gr/english/fullxml/default.asp?id=67&mnu=67 )
så har Norton endast en detektionsgrad av 90% Vilket innebör att Norton ger en falsk negativ för 1 av 10 smittor.. Dvs. missar att såväl detektera & därmed även missar att åtgärda en smitta av 10.

De bättre virusskydden har en detektionsgrad på 99%.
Dvs. de ger en falsk negativ för 1 av 100 smittor...
Dvs. missar att såväl detektera & därmed även missar att åtgärda en smitta av 100 smittor...

En avsevärd skillnad! eller hur..

Det är förklaringen (i svart & vitt) till varför flera meddelar att
1:deras Norton AV efter uppdatering & fullständig avsökning meddelat att datorn är ren.

2: efter installation av konkurrerande virusskydd så har detta lyckats hitta flertalet smittade filer som norton uppenbarligen misslyckats med att hitta.

Men skall man vara ärlig så är det en stor del av virusskydden som är tom. SÄMRE än Norton på att detektera smittor..

Panda, Bitdefender, PC-cillin, Nod32, avast, antivir mm. mm..

Har alla en dokumenterat LÄGRE detektionsgrad än Norton AV så dessa lämnar ännu fler falska negativer än norton.

Personligen skulle jag inte köpa något annat än någon av de 5 bästa virusdetektörerna enligt detta test..

MEN jag skulle ändra standardinställningarna till att avsöka ALLA filtyper &
att (efter 1:a avsökning) ange att virusskyddet i 1:a & andra hand RADERAR filer med upptäckt smitta för att på så sätt inte få smittade filer inkopierade till hårddisken.

Permalänk
Medlem

norton VS kaspersky

Scanadd precis min data med norton hittade inget virus laddae ner kasperky hittade 28 infekterade filer.Någon som vill köpa min norton halva priset(du får den i 2 delar den råkade jag knäcka) NORTON ÄR SKIT

Permalänk
Medlem

Norton

Teks, tack för ett svar med substans.

Teks, om vi sammanfattar det hela till någonting konkret, bör jag byta ut NAV 2004 för ett bättre skydd? Jag klickade på länken som fanns med och konstaterade att F-Secure hamnade väldigt högt, nästan 99%. Är detta en version som finns i handeln eller en "corporate edition" ?

F-Secure är väl då ett bättre/säkrare val än Norton, men finns det anledning för mig att byta?

Till Nörd.
kan du ge exempel på namn på de virus/filer som Norton inte mäktade med att hitta? Jag vill forska vidare på det och se vad det är för något!

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
"Var det verkligen riktiga virus ni hittade?"

-Det är faktiskt en mer berättigad fråga än man först kan tro!

Detta då virusskydd kan (i likhet med alla andra säkerhetsverktyg) lämnar ifrån sig såväl falska positiver (dvs. larmar utan eg. orsak) som falska Negativer (dvs. låter bli att larma när orsak finnes).

I det här fallet är det de falska negativerna som är mest kritiska...

Detta då de larm Noxbox hörsammar kan tänkas tillhöra de "falska positiverna" Men dessa blir inte falska särskillt länge då virusskyddstillverkarna får in rapporter om dessa larm & tom. får in några av de misstänkt smittade filerna för undersökning & om undersökningen då visar att eg. orsak till larmet saknas (dvs. skadlig kod inte finns) så går tillverkaren ut med denna information & distribuerar en uppdaterad virusdefinition som inte falsklarmar.

De "farliga" är däremot de faska negativeran då virusskyddet inte ger någon indikation på att smitta finns trots att den defakto finns..

Detta då man ofta saknar medel att "komma på" en falsk negativ..

Annat än att just testa med ett konkurerande virusskydd. Som i såfall larmar..

Detta läge har flertalet rapporterat (inklusive mej själv) om just Norton..

Visst! Norton får i nästan alla fall skydd mot den smittan, men det sker (enligt min mening) ofta på tok för sent. Detta då de iallafall tidigare endast publiserade virussuppdateringar en gång i veckan (torsdagar)
Vilket innebar att för de smittor som börjar spridas under helgen & som inte blir klassade som "Hög risk" dessa smittor har norton användarna inget skydd för förren på torsdagen..

Nu vet jag inte om symantec tänkt om & frekvent uppdaterar virussdefinitionerna på daglig basis.. så som de borde & så som de bättre virusskydden gör.

Men för att svara på din egentliga fråga:

JA! Norton har inte fullt så hög detektionsgrad som man har rätt att förvänta..

enligt en test av virusskydd utförd i Augusti i år ( http://www.virus.gr/english/fullxml/default.asp?id=67&mnu=67 )
så har Norton endast en detektionsgrad av 90% Vilket innebör att Norton ger en falsk negativ för 1 av 10 smittor.. Dvs. missar att såväl detektera & därmed även missar att åtgärda en smitta av 10.

De bättre virusskydden har en detektionsgrad på 99%.
Dvs. de ger en falsk negativ för 1 av 100 smittor...
Dvs. missar att såväl detektera & därmed även missar att åtgärda en smitta av 100 smittor...

En avsevärd skillnad! eller hur..

Det är förklaringen (i svart & vitt) till varför flera meddelar att
1:deras Norton AV efter uppdatering & fullständig avsökning meddelat att datorn är ren.

2: efter installation av konkurrerande virusskydd så har detta lyckats hitta flertalet smittade filer som norton uppenbarligen misslyckats med att hitta.

Men skall man vara ärlig så är det en stor del av virusskydden som är tom. SÄMRE än Norton på att detektera smittor..

Panda, Bitdefender, PC-cillin, Nod32, avast, antivir mm. mm..

Har alla en dokumenterat LÄGRE detektionsgrad än Norton AV så dessa lämnar ännu fler falska negativer än norton.

Personligen skulle jag inte köpa något annat än någon av de 5 bästa virusdetektörerna enligt detta test..

MEN jag skulle ändra standardinställningarna till att avsöka ALLA filtyper &
att (efter 1:a avsökning) ange att virusskyddet i 1:a & andra hand RADERAR filer med upptäckt smitta för att på så sätt inte få smittade filer inkopierade till hårddisken.

Jävligt bra förklarat... Man tackar.

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Det trista med AV kvaliteten är att de som tillhörde de "bästa" för några månader sedan idag tillhör de "sämsta". Finns tyvärr inget AV som alltid ligger i topp i test efter test.

Dagliga uppdateringar och kvalitet på detektering samt hur mycket resurser som behövs är för mig de viktigaste kriterierna. Då hamnar Norton långt ner på listan.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl snarare vart Norton drar gränsen för adware. Mig veterligen plockar NIS virus och maskar snabbt och effektivt. Däremot tar NAV inte bort adware som användaren själv installerat genom att surfa på suspekta sidor utan NPF igång. Men som sagt. Norton funkar fint på de klienter jag kört.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Använd Intelligent Updater

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Norton får i nästan alla fall skydd mot den smittan, men det sker (enligt min mening) ofta på tok för sent. Detta då de iallafall tidigare endast publiserade virussuppdateringar en gång i veckan (torsdagar)
Vilket innebar att för de smittor som börjar spridas under helgen & som inte blir klassade som "Hög risk" dessa smittor har norton användarna inget skydd för förren på torsdagen..

Nu vet jag inte om symantec tänkt om & frekvent uppdaterar virussdefinitionerna på daglig basis.. så som de borde & så som de bättre virusskydden gör.

Jodå Teks, det vet du visst och det berättades första gången för dig på ett annat webbforum redan för närmare ett år sedan!
Att du sedan i din envetna kamp emot alla Nortons produkter väljer att undanhålla informationen för andra är diplomatiskt sagt beklämmande.
Att du hävdar att F-secure är bättre än NOD32 har tillbakavisats så många gånger att jag inte ids bemöta det längre, och den test du hänvisar till flinar expertisen åt (det är bara att Googla för den som är nyfiken).

Med "Intelligent Updater" kan man manuellt uppdatera Norton dagligen. Att det är en manuell uppdatering irriterar mig, men den finns lika förbaskat där. Hur det förhöll sig före år 2001 känner jag inte till.

Men hur gör man då?

Man besöker länken http://securityresponse.symantec.com/avcenter/defs.download.h...

Högst upp ser man om "Intelligent Updater" erbjuder en senare version av virusskydd än det automatiska "LiveUpdate".
I så fall väljer man sin språkversion i listrutan bredvid "Download Update" samt program och operativsystem i den underliggande rutan.
Därefter klickar man på "Download Update".
På den sida som sedan visas kan man hämta aktuell uppdateringsversion i en exe-fil (ÅÅÅÅMMDD-VERSION-i32.exe).
Alternativt kan man hämta uppdelade exe-filer (i32-1.exe o.s.v.) för den som t.ex. vill spara uppdateringarna på disketter (floppy).

Den hämtade filen sparas lämpligen på skrivbordet och installeras på 5-10 sekunder när man öppnar den... Klart!

Lite hederlig konsumentupplysning kan aldrig skada!

Jag gillar Norton men försöker inte övertyga omvärlden om att jag vet vilket AV-skydd som är den perfekta lösningen för alla användare.
Det finns en handfull AV-program som är likvärdiga i sin detektionsgrad vid korrekt konfigurering.

EDIT: korrigerat länk

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Avstängd

Re: Använd Intelligent Updater

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Vanheden
[B]Med "Intelligent Updater" kan man manuellt uppdatera Norton dagligen. Att det är en manuell uppdatering irriterar mig, men den finns lika förbaskat där. Hur det förhöll sig före år 2001 känner jag inte till.

Det du pratar om är INTE det samma som att programmet verkligen uppdateras...

Du pratar om hur man konfigurerar Norton till att undersöka ifall det finns en nyare version på symantecs webbplats...

Men det är låååååånnnnggggttttt ifrån det samma som att det finns en uppdatering.

Du kan gå till din brevlåda 25 gånger om dan & kontrollera ifall det kommit någon post...

Men det innebär inte att brevbäraren kommer oftare än en gång om dagen!!

EDIT: I det väldigt nogranna & korrkt utförda test som jag länkade till så anges det klart & tydligt att Norton endast klarar av att detektera 90% av de 76000 smittor som ingick i testen.

De 5 "bästa" klarade av att detektera 99% av dessa 76000 smittor...

Den skillnaden har jag förvisso påpekat tidigare, men det ändrar inte faktumet att varken Norton, Panda Nod32, AVG etc. har någon direkt effektiva sökmotorer..

Det faktumet är ingen fantasi utan en REALITET...

Som jag sa tidigare rekommenderar jag att man väljer ett av de 5 ledande virusskydden i testen.

Inget annat!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks

Det du pratar om är INTE det samma som att programmet verkligen uppdateras...
Du pratar om hur man konfigurerar Norton till att undersöka ifall det finns en nyare version på symantecs webbplats...
Men det är låååååånnnnggggttttt ifrån det samma som att det finns en uppdatering.

Du kan gå till din brevlåda 25 gånger om dan & kontrollera ifall det kommit någon post...
Men det innebär inte att brevbäraren kommer oftare än en gång om dagen!!

I vanlig ordning talar du emot bättre vetande, och man kan bli lite trött på dina fåniga allergorier (liknelser) om präster, bilar, tryckkokare eller brevbärare...

En kalendervecka har 7 dagar, och som regel finns det 5-6 uppdateringar förutom den automatiska LiveUpdate.
Försök att hålla dig till saken så att vi andra slipper gå i svaromål på rent tramsande.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks

EDIT: I det väldigt nogranna & korrkt utförda test som jag länkade till så anges det klart & tydligt att Norton endast klarar av att detektera 90% av de 76000 smittor som ingick i testen.

De 5 "bästa" klarade av att detektera 99% av dessa 76000 smittor...

Bortsett ifrån det undermåliga testets resultat (Googla) friserar du givetvis till matematiken lite... 93,38% får bli 90% (p.g.a. Corp v?).
Och 97,88% och uppåt får bli 99% för det låter bättre med 9% skillnad än hälften, även i undermåliga tester.

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.