Permalänk
Medlem

Frågor angående trächassin

GOD JUL allihopa

Jag blev lite inspirerad av elitmodds Z-tower och tänkte själv bygga mig ett chassi i spån...
men jag har stött på lite problem i mitt planerande.
Jag har inte några chassin skräpandes så jag vet inte riktigt hur jag ska fästa moderkortet, nätagget, hårddisk eller dvdn.
Tror ni det går bra om man tillverkar rack till dvd och hårddisk i spån hur ska man då skruva fast hårddiskarna i det?

Moderkortet hade jag bara tänkt att fästa i spånskivan fast med distanser emellan.

Sen till den svåra delen, agget. Ska man bygga en hylla åt den eller vad? eftersom baksidan också kommer vara i spån så är det svårt att hitta skruvar som passar.

Kom gärna med förslag
Alla förslag är bra förrutom dom dåliga

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

Till nätagget kan du ju ha som vinkelhakar...

Det ska jag ha på mitt trächassi som byggs nu (nästan klart )

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

hur mycket kostar det att bygga ett trächassi

Permalänk
Medlem

Beror på vilket trä det byggs i, samt hur stor lådan ska varra, tjocklek på träet

Sen kanske man har trä liggandes hemma så blir det gratis

Sen kostar det ifall man t.ex. ska ha plexiglas på sidan och så...

Så man kan inte direkt säga hur mycket ett trächassi kommer att kosta...

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

"vinkelhakar"? hoppas du menar något annat

kan du inte köra med fyra små plåtbitar, som du skruvar både i nätagget och i chassit (in eller utsida, ditt val)? Alternativt en hel plåt, med hål i?

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
hur mycket kostar det att bygga ett trächassi

mitt var i princip gratis hade massa skrot i garaget som jag tog... men kostnaden beror ju som sagt på... själv bygger jag i plywood , spån skivor måste man ha ganska tjocka och det blir ju vikt...

Permalänk
Medlem

Jag bygger en träkub i slöjden den blir fin.
50x50x50cm Ska måla den sen med Hammerite färg.
Jag har även gjort hdd rack, cdrack (håller jag på me) och moderkortsplåten har jag tagit en gamal från ett Lian Li chassi
Ska ta och bocka till en nätaggregats hållare. På onsdag. För dubbla nätagg.
Gött när skolan står för materialet

Visa signatur
Permalänk

HDD och CD-rack kan man göra med spikband eller vinkeljärn, att göra i trä blir oftast för tjockt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Men ni som ska bygga trächassin, blir det inte grymt mkt varmare då än med ett vanligt chassi? Det borde ju inte leda bort så mkt värme, förutom om ni har en massa fläktar som fläktar ut luften.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

dumpa idén med att bygga i spånskivor... ett otroligt otacksamt material att jobba med =/
om jag var du så skulle jag satsa på att kila till närmaste brädgård å införskaffa ett par kvadratmeter 12 mm MDF-board... eller helt enkelt använda dig av ädelträ, men då uppstår bla två problem.
1. ädelträ "lever" dvs rör sig när luftfuktighet förändras
2. Dyrt... blir ett par slantar mer

en kvadratmeter 12mm MDF kostar bara runt 70:- plus moms, vilket är en överkomlig summa. du vinner på de i längden

good luck!

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Men ni som ska bygga trächassin, blir det inte grymt mkt varmare då än med ett vanligt chassi? Det borde ju inte leda bort så mkt värme, förutom om ni har en massa fläktar som fläktar ut luften.

Inte då... med lite tänkande och pill kan man få en 120mm att kyla hela datorn... men då har jag ganska stora mått på lådan.

Notera min fina temp mätare
(ligger på cirka 17-19 grader vid 20-22 grader i rummet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiker
Till nätagget kan du ju ha som vinkelhakar...

på mitt trächassi som byggs nu (nästan klart )

hur hade du tänkt att ja skulle fästa det med vinkeljärn.....nån extralång modell eller?

visa gärna med bild

Edit:Frostyfog vet du var man kan få tag på spikband?

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

d34th, skynda dig på att pattentera lösningen och säg inte hur du lyckas till
någon!

(17-19* vid 20-22 i rummet är omöligt, iomed att fläkten bara flyttar luft,
utan att kyla...)

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
hur mycket kostar det att bygga ett trächassi

Få se.. Mitt kostade,, ja typ 2st fläkt galler för 160kr. Billigare än ett LianLi iaf ;). Fläktarna räknar jag inte med, för det är sånt man behöver annars oxå..

Jag föreslår att du bygger i limträskivor istället. inte så dyrt det heller och mycket snyggt om man vill ha "trä" locken.

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

Limträ är enkelt och billigt att bygga i, jag köper mina furuskivor på 80x160 cm hos Hornbach för ca. 175 :-. Sen tycker ivf jag att det är skitsnyggt. Skall du måla den så är MDF smidigt att arbeta med men det är inte snyggt =).
MDF kan man hitta som spillbitar hos ngn träfirma om man har tur.

Visa signatur

Stationär: Intel core i5 2500K, MSI Z68A-GD65(G3), 16 Gb ram, MSI GTX 560 Ti 448 cores 1280 Mb SLI, 120 Gb SSD, ca 7 Tb hd, Win 7 Pro x64
Bärbar: ACER 8943G Intel Core I5 430M, 8 Gb ram, Radeon HD5850 1 Gb, 60 Gb ssd + 500 Gb hd, Win 7 Pro x64
Platta: Huawei Mediapad 7", 1,2 Ghz dualcore, 8 Gb ram, 3G, Android 3.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddeli
Limträ är enkelt och billigt att bygga i, jag köper mina furuskivor på 80x160 cm hos Hornbach för ca. 175 :-. Sen tycker ivf jag att det är skitsnyggt. Skall du måla den så är MDF smidigt att arbeta med men det är inte snyggt =).
MDF kan man hitta som spillbitar hos ngn träfirma om man har tur.

hade tänkt att klä det i flufftyg så d spelar ingenroll hur själva trät ser ut....bara det är lätt att jobba me..

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

jag håller på och byger ett chassi i "en"
har bara 2 små problem:
1. så förbannat hårt trädslag, äter sågblad och klingor som fan :S
2. börjar ha slut på matrial, blir väll att fara ut i skogen igen

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk

Jag byggde helt i björk jag. Blev jävligt nöjd. Men så är det en hel del mer jobb att hyvla å sen limma å sen åka till en jag känner ännu längre ut i skogen som har en planhyvel som är 60cm bred så att allt blir snyggt å prydligt.

Annars så måste man slipa tills man får en plan yta, jobbigt. Oftast sämre resultat oxå..

Visa signatur

Dothan