Brist på 0,09µ Athlon64?

Permalänk
Melding Plague

Brist på 0,09µ Athlon64?

<font style="font-size: 10pt"><b>Brist på 0,09µ Athlon64?</b></font> <small class="small">lördag 11 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/bits_chips/a20041210A5024.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att det råder brist på sockel 939-baserade Athlon64-processorer i Taiwan vilket kan påverka oss här i Sverige. Priserna på Athlon64 3500 och 3800 har tidvis varit mycket höga här i Sverige, dessa priser har troligtvis varit på grund av mycket liten tillgänglighet, eller?
<br />
<br />Det sägs också att bristen också gäller de nya Athlon64 3200 och 3000 på sockel 939 tillverkade med den nya 0,09 mikrometersteknologin. Enligt DigiTimes kommer AMD att snabba upp tillverkningen av processorer vilket ska råda bot på bristen av processorer i första kvartalet nästa år.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte sin Winchester i tid då

Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester @ 4100+(2.6ghz) med Zalman 7000b | 2x 512mb Kingston PC3200 HyperX | MSI K8N Neo2 Platinum |
GeForce Leadtek 6800LE (12/6 pipes & 1,4v mod) @ 395/890 med NV Silencer 5 | 60gb + 120gb WDC SATA

Permalänk
Medlem

Suck.
AMD kan inte hålla på så här om de ska konkurera med Intel på allvar.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Vaddå brist på 90nm prollar?

Det finns ju en massa 3500+ 90nm prollar att köpa här i Sverige.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Har min sköna 3200+ 0.9nm stepping 0433, går uppemot 2,6 på luftkylning. Närmare 2900 med vatten:)

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem

Jag har inte stött på någon direkt brist på AMD prollar i USA.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk

hehe... köpte min för länge sedan... då var det msi neo2-moderkorten som var svår att få tag på

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Suck.
AMD kan inte hålla på så här om de ska konkurera med Intel på allvar.

Så brukar jag alltid säga, fast tvärtom.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

ska köpa amd 64 snart.
skönt att priserna kommer gå ner da

Permalänk
Medlem

Har läst att AMDs nuvarande kapacitet idag skulle inte räcka för att försörja t.ex Dell med tillräckligt många processorer (inte ens om Dell fick samtliga). Det säger ju något om deras produktion...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Har läst att AMDs nuvarande kapacitet idag skulle inte räcka för att försörja t.ex Dell med tillräckligt många processorer (inte ens om Dell fick samtliga). Det säger ju något om deras produktion...

Nja, det säger ju inte något om AMDs produktions, snarare deras storlek. Många glömmer bort att Intel är mångfaldigt större än AMD. Det är i detaljhandeln som AMD är riktigt stark, men på OEM-marknaden som är vesäntligt större har Intel en mycket stor marknadsandel även fast AMD också börjat slå sig in på den på allvar senaste året.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sodan3
ska köpa amd 64 snart.
skönt att priserna kommer gå ner da

enligt SBS så kommer priserna på AMDs prollar att gå upp tidigt nästa år. Vet itne varför de säger det dock, kanske något de hört från deras leverantörer

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Gambit_2K: Borde väl gå ner om tillgången ökar? Eller är jag ute och snurrar nu igen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Gambit_2K jag tror du fått det där i glögg sömnen.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Tur att man har redan har sin 3000+.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en 3500+ eller snabbare i dagens läge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
Jag har inte stött på någon direkt brist på AMD prollar i USA.

Du inser inte att det är dumt att handla saker utanför Sverige och speciellt utanför EU?

1. Sämre konsumentlagar.

2. Du stödjer inte den Svenska tillväxten (hoppas du skäms).

Och i ditt fall:

3. Du stödjer istället världens girigaste land - USA.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Tur att man har redan har sin 3000+.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en 3500+ eller snabbare i dagens läge.

Du inser inte att det är dumt att handla saker utanför Sverige och speciellt utanför EU?

1. Sämre konsumentlagar.

2. Du stödjer inte den Svenska tillväxten (hoppas du skäms).

Och i ditt fall:

3. Du stödjer istället världens girigaste land - USA.

Angående punkt 3. Vi stödjer väl USa genom att köpa deras produkter ändå, antingen köper vi direkt därifrån eller så köper vi något i Sverige som butiken har importerat ifrån USA. Förstår inte hur vi kommer bort från att inte stödja USA (om vi inte köper saker som inte är gjorda i USA och ägda av något företag från USA)

Permalänk
Medlem

genom att handla mindre i sverige så kanske staten förstår att dom inte kan hålla på som dom gör o höja skatter..
Funkade för systembolaget iaf, kundernas minskade så dom blev tvungna att sänka skatten ,,

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
genom att handla mindre i sverige så kanske staten förstår att dom inte kan hålla på som dom gör o höja skatter..
Funkade för systembolaget iaf, kundernas minskade så dom blev tvungna att sänka skatten ,,

Priserna är för tillfället oförändrade på systemet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
genom att handla mindre i sverige så kanske staten förstår att dom inte kan hålla på som dom gör o höja skatter..
Funkade för systembolaget iaf, kundernas minskade så dom blev tvungna att sänka skatten ,,

Hur dum får man bli? Varför tror du att vi betalar skatt för? Det finns en anledning, skolan är gratis (tom högskola och universitet är gratis), mycket av sjukvården är gratis eller iaf mycket billigare än utomlands, vägar, och mycket mycket annat är gratis i Sverige och det beror på att vi betalar skatt. Flytta utomlands så får du se vad du får betala för. Det är så mycket man tar för givet här i Sverige...

Det är lite dumt att jämföra med Systembolaget eftersom skatten där i många fall är betydligt högre än på andra varor. Sen är jag emot skattesänkning av alkohol, det kommer att leda till att fler personer dricker mer (se bara på Finland). Det kommer att kosta samhället massor av skattepengar och folk kommer att bli lidande på flera sätt än ekonomiskt. Folk som är för skattesänkning på alkohol tänker inte längre än näsan räcker, utan ser bara till den egna privatekonomins vinning.

Samma sak gäller skatten på övriga produkter här i Sverige. Dagens samhälle är uppbyggt på skattesystemet, utan det så fungerar inte Sverige idag. Sen får man tycka vad man vill om det. Du är säkert son till någon egoistisk moderatfamilj som inte kan stava till solidaritet.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Ja detta kanske förklarar varför det inte finns någon winchester inne överhuvud taget förutom 3000+ på komplett.. ja jag får klara mig med en sån helt enkelt.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3000+ @4000+][MSI K8N NEO2 S939][120 GB IBM 120GXP][PowerColor 9800 Pro][PC3200 1024MB]
First To Go Last To Know!! <> http://zunken.de/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Suck.
AMD kan inte hålla på så här om de ska konkurera med Intel på allvar.

Kan de visst. Anledningen till att de inte kan producera så många CPU:er är att de inte har lika många fabriker som Intel. AMD bygger ju en ny fabrik som skall stå klar 2006 om jag minns rätt. Då jäklar.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Hur dum får man bli? Varför tror du att vi betalar skatt för? Det finns en anledning, skolan är gratis (tom högskola och universitet är gratis), mycket av sjukvården är gratis eller iaf mycket billigare än utomlands, vägar, och mycket mycket annat är gratis i Sverige och det beror på att vi betalar skatt. Flytta utomlands så får du se vad du får betala för. Det är så mycket man tar för givet här i Sverige...

Host, jag har bott många år utomlands och sånt där mentalitet som du uppvisar hade jag hoppats försvunnit här i Sverige, men ack vad jag bedrog mig. Sverige har värdens högsta skattetryck men man får väldig dåligt tillbaka per investerad krona. Man har i många fall sämre och lägre förmåner och tjänster än i övriga europa, samt att kvaliten på dom samma är oftast under all kritik. Nu är inte detta rätt forum för en sådan diskussion, så du får starta en tråd om detta på någon annan plats så kanske jag utvecklar mitt svar på ett bättre sätt.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Det är lite dumt att jämföra med Systembolaget eftersom skatten där i många fall är betydligt högre än på andra varor. Sen är jag emot skattesänkning av alkohol, det kommer att leda till att fler personer dricker mer (se bara på Finland). Det kommer att kosta samhället massor av skattepengar och folk kommer att bli lidande på flera sätt än ekonomiskt. Folk som är för skattesänkning på alkohol tänker inte längre än näsan räcker, utan ser bara till den egna privatekonomins vinning.

Bara tänkter kortsiktigt säger du?
Jag som bor i karlstad ca 70mil från tyskland, här dricker vi Carlsberg sort guld. Detta är alltså en tyskimporterad öl. Här är importen mycket vanlig. Det kan låta sjukt att folk åker 140mil för att få hem öl, men folk gör det här. Ett flak på 24st 33cl burkar brukar kosta runt 150kr, och det säljer som smör. Förutom att den som förin ölen tjänar MYCKET pengar så har de sällan något samvete, det skiter i om det är en 16åring som köper ölen.

Jag törs lova att jag har lagt ner ett antal tusen i år på Importvaror, och det är ENBART pga att det är så mycket billigare. En liter Abolute voda kostar runt 200kr, och du köper en 700ml flaska på systemet för runt 240kr. Varför betala 40kr mer för att få 300ml mindre, det är EXAKT samma dryck, det är helt sjukt.

Vad jag vill säga med det här är att staten måste sänka skatterna, för det här läget är ohållbart. Skatten MÅSTE ned för de ska inte vara ekonomisktförsvarbart att göra en tur på 140mil bara för att få hem sprit.
Skatten ska inte sänkas bara för att JAG vill ha billigare sprit, utan den ska sänkas så att spriten blir svårare för minderåriga att komma åt. Den ska även sänkas för att sveriges pengar ska stanna i sverige och inte till tyskland och Günters ölbod.

Personligen så skulle jag inte ha något emot att gå till systemet för att handla min sprit, det viktigaste för mig är att få vad jag vill ha, inte av vem jag köper det av. För mindel spelar det ingen roll om det är av Anitra (systemet) eller av kalle i hans grage. Jag kommer köpa där det är billigaste och där det finns de saker jag vill ha.

Sänk skatten så stannar pengarna i sverige, ungdommar får svårare att komma över spriten. Problemen med ökad rattfylla och ökad konsumtion är redan här, och de kommer varken öka eller minska av en sänkt skatt, men den svenska ekonomin kommer må bättre av en skattesäkning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Hur dum får man bli? Varför tror du att vi betalar skatt för? Det finns en anledning, skolan är gratis (tom högskola och universitet är gratis), mycket av sjukvården är gratis eller iaf mycket billigare än utomlands, vägar, och mycket mycket annat är gratis i Sverige och det beror på att vi betalar skatt. Flytta utomlands så får du se vad du får betala för. Det är så mycket man tar för givet här i Sverige...

Det är lite dumt att jämföra med Systembolaget eftersom skatten där i många fall är betydligt högre än på andra varor. Sen är jag emot skattesänkning av alkohol, det kommer att leda till att fler personer dricker mer (se bara på Finland). Det kommer att kosta samhället massor av skattepengar och folk kommer att bli lidande på flera sätt än ekonomiskt. Folk som är för skattesänkning på alkohol tänker inte längre än näsan räcker, utan ser bara till den egna privatekonomins vinning.

Samma sak gäller skatten på övriga produkter här i Sverige. Dagens samhälle är uppbyggt på skattesystemet, utan det så fungerar inte Sverige idag. Sen får man tycka vad man vill om det. Du är säkert son till någon egoistisk moderatfamilj som inte kan stava till solidaritet.

Kan inte någon moderator ge den här killen en anmärkning eller nått?

Det här är definitivt INTE stället att börja propagera för sin politiska åsikt. Men om det visar sig att sådana här inlägg tolereras kommer jag självklart att ge mig in i debatten och förväntar mig då att inte heller jag kommer få någon anmärkning.

Så ska den här nyhetsdiskussionen hålla sig till nyheten ("Brist på 0,09µ Athlon64" för de som har glömt) eller ska den förvandlas till en politisk debatt?

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Kan inte någon moderator ge den här killen en anmärkning eller nått?

Det här är definitivt INTE stället att börja propagera för sin politiska åsikt. Men om det visar sig att sådana här inlägg tolereras kommer jag självklart att ge mig in i debatten och förväntar mig då att inte heller jag kommer få någon anmärkning.

Så ska den här nyhetsdiskussionen hålla sig till nyheten ("Brist på 0,09µ Athlon64" för de som har glömt) eller ska den förvandlas till en politisk debatt?

/ PowerSupply

Det handlar inte om politisk åsikt det handlar om moral, vett och logik.
Jag är inte helt emot skattesänkningar men är man lite insatt i skattesystemet och hur sänkningar påverkar vårt samhälle så vet man att det i många fall inte är genomförbart idag.

Tråkigt att det är brist på AMD64 men handla dom inte i USA, det är som att ta en bit av Sverige och ge det till jänkarna.

Jag arbetar bla med tillväxtfrågor för mindre företag och jag vet att det är dåligt för vår tillväxt om man handlar av utländska företag enbart för att få ett lägre pris. Det är väl därför jag tar lite illa upp.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk

Nu åter till ämnet, om det råder sådan brist på 90nm cpuer varför sa då komplett till mig att amd hade dragit tillbaka 90nm 3500+ processorerna? För en månad hade inne men sen drogs de tillbaks. De var vad komplett sa till mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheRobban
Nu åter till ämnet, om det råder sådan brist på 90nm cpuer varför sa då komplett till mig att amd hade dragit tillbaka 90nm 3500+ processorerna? För en månad hade inne men sen drogs de tillbaks. De var vad komplett sa till mig.

Kanske produktionsfel som AMD vill dölja? Man vill ju sällan gå ut och säga att man har produktionsfel om man inte måste. Sen så täcker ju gärna säljarna ryggen på tillverkarna.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Ingen som har slagits av tanken att det är de stora begäret av socket939-processorer, som givit upphov till den här bristen? Alltså att marknaden vill ha fler processorer än vad AMD hade räknat med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
Ingen som har slagits av tanken att det är de stora begäret av socket939-processorer, som givit upphov till den här bristen? Alltså att marknaden vill ha fler processorer än vad AMD hade räknat med

Jo så är det ju men det förklarar ju inte varför AMD dragit in processorer från tex komplett.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk

Det kan komplett bara ha sagt...