Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perc
Är det nån maskin här som är prisvärd är det ibooken. Vad jag vet finns det ingen PC i iBooks prisklass som ens kommer nära när det är fråga om vikt, batteritid och storlek. 15" 1024x768 är ingen hit när man kan få 12" med samma upplösning.

Vissa kanske vill ha större skärm? 12" är ganska litet för saker som att se på film eller spela spel.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Vissa kanske vill ha större skärm? 12" är ganska litet för saker som att se på film eller spela spel.

Jag har både spelat och sett på 3st dvd filmer på min 12" ibook och jag har INGA problem med det. Tycker man det är för litet så sitter man nog för långt bort.....man ska ju inte sitta 3 meter bort...

Angående att ibookens 12" skärm skulle vara suddig eller dålig så kan jag bara säga det att den är hur bra som helst. bra vidvinkel, bra lus, bra skärpa och bra färger. allt e perfekt.

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk

Snabb fråga; Vad är det för skärm?
Den har ju specifikationer den med...

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
Jag har både spelat och sett på 3st dvd filmer på min 12" ibook och jag har INGA problem med det. Tycker man det är för litet så sitter man nog för långt bort.....man ska ju inte sitta 3 meter bort...

Angående att ibookens 12" skärm skulle vara suddig eller dålig så kan jag bara säga det att den är hur bra som helst. bra vidvinkel, bra lus, bra skärpa och bra färger. allt e perfekt.

eh. Jävliga skillnader på skärmar i så fall. Min mor har, som jag tidigare sagt, en modell större ibook. Sitter man några centimeter fel blir färgerna helt vrickade. Dessutom är det väl, även bland apple-kretsar känt att Ibooksen, samt powerbook av mindre modell inte har överdrivet bra skärm jämfört med andra bärbara?

Dessutom menade jag om man är fler och ser på film. Typ 2. Eller 3. Knappast så att man vill sitta framlutat över skärmen då. därför jag vill ha större skärm i alla fall, plus att spel blir mycket mer komfortabelt.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
eh. Jävliga skillnader på skärmar i så fall. Min mor har, som jag tidigare sagt, en modell större ibook. Sitter man några centimeter fel blir färgerna helt vrickade. Dessutom är det väl, även bland apple-kretsar känt att Ibooksen, samt powerbook av mindre modell inte har överdrivet bra skärm jämfört med andra bärbara?

Dessutom menade jag om man är fler och ser på film. Typ 2. Eller 3. Knappast så att man vill sitta framlutat över skärmen då. därför jag vill ha större skärm i alla fall, plus att spel blir mycket mer komfortabelt.

Skärmen till ibooken är ju inte den bästa men ändå helt godkänd tycker jag. Tycker inte heller att det är problem att spela på den men om man inte tycker det duger kan man ju koppla in en extern skärm.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
eh. Jävliga skillnader på skärmar i så fall. Min mor har, som jag tidigare sagt, en modell större ibook. Sitter man några centimeter fel blir färgerna helt vrickade. Dessutom är det väl, även bland apple-kretsar känt att Ibooksen, samt powerbook av mindre modell inte har överdrivet bra skärm jämfört med andra bärbara?

Dessutom menade jag om man är fler och ser på film. Typ 2. Eller 3. Knappast så att man vill sitta framlutat över skärmen då. därför jag vill ha större skärm i alla fall, plus att spel blir mycket mer komfortabelt.

hallå? vem fan sitter i ett gäng och ska se på film på en 12" lcd skärm?? eller ens 15"???
sånt har man tv till....=)

12" är enmans biograf

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem

12" räcker till att se på film på. När jag har min 15" i knäet är bilden lite större än min 32" TV på hyllan.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
12" räcker till att se på film på. När jag har min 15" i knäet är bilden lite större än min 32" TV på hyllan.

ja visst räcker 12" att se på film med. men man sitter inte 3 eller flera och ska se en film på en bärbar dator. då är det nåt fel.

man har tv ifall man är mer än en som ska se film

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
ja visst räcker 12" att se på film med. men man sitter inte 3 eller flera och ska se en film på en bärbar dator. då är det nåt fel.

man har tv ifall man är mer än en som ska se film

Om man inte har TV då? Jag har ingen tv och brukar titta på allting, filmer och annat, på min stationära dator. Detta inkluderar med vänner. Ska jag ha en bärbar ska den minst ha 15"

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav

Om man inte har TV då? Jag har ingen tv och brukar titta på allting, filmer och annat, på min stationära dator. Detta inkluderar med vänner. Ska jag ha en bärbar ska den minst ha 15"

Släpa omkring på en 15" skärm för jämnan bara för att man inte ids ansluta en extern de få gånger en större behövs…

Läste igenom tråden och det var många underliga och helgalna svepskäl för att en iBook inte skule vara något för just dig

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Temperaturprogrammet, är det "temperature monitor"? bara att kolla upp på versiontracket eller google, enkelt att hitta.

kolla i activity monitor eller top vad det är som tar så mycket cpu i idle.

Hej!

jag har ett problem här hemma.

Vi har 4st datorer.

3 PC
1 Mac

2 av pc´na är stationära och laptopen och ibooken kör wlan.

Nu är det kopplat så här:

BBB24Mbit-->Xavi-modem (4 Eth portar, 3 får användas) --> 2 portar, tp-kabel till varsen stationär pc-->sista porten-->APE-Wlan till laptop och ibook.

Samtliga 4 datorer kör erhåll ip automatiskt.....eller hmm..ja ibooken är jag inte säker på hur den gör men de andra gör så...alla har internet.

Alla pc kör Win XP.

På min stationära PC har jag delat ut en mapp med filer som jag vill kunna tanka från ibooken.
Men jag hittar inte pc´n och jag vet egentligen inte ritkigt hur jag ska bära mig åt heller.

Vill någon förklara för mig hur inställningarna ska vara på min pc och min ibook för att dessa två ska kunna komminicera? Jag kör Mac OS X Panther på ibooken.

Har ett annat problem med. Nu helt plötsligt kan jag inte skicka och inte ta emot filer på ibookens msn...den säger bara att något blockar...vare sig jag vill skicka eller ta emot. men på pc´n kan jag både ta emot och skicka.

har ingen brandvägg aktiverad på ibooken. samt att jag har ej ändrat nån inställning så varför går det ej skicka längre eller ta emot? har kunnat när jag precis hade fått den.

Men det viktigaste, hur får jag ibooken att tala med pc´n?

går jag in på www.whatismyip.com så får jag "ip" på både ibooken och pc´n och de har självfallet olika ip´n.

Jag vet inte ens vad jag ska leta efter eller hur jag ska ställa in det.

Ibooken har APE som i sin tur är kopplat till ett Xavi bredbandsmodem med en inbyggd router eller hub med 3 lediga kontakter. i en av dessa sitt APE och i den andra sitter PC´n med en vanlig tp kabel.

Jag har nu ställt in så pc´n datornamn är Sempron. Arbetsgruppen heter APE.
Denna arbetsgrupp är oxå inställd på ibooken. Jag har försökt ansluta till pc´n med att skriva in bara ipnummret som sidan whatismyip.com uppger att pc´n har hur det nu fungerar vet jag ej eftersom alla inställningar på pc-datorerna är att de har automatisk konfiguration. och erhåller ip automatiskt.

Detta hjälpte ej den säger att den ej kan ansluta!
Sen skrev jag in som mac hjälpen sa: smb://ipnummret/Sempron

då står den och försöker ansluta men inget händer.

För det första, VAR går man in för ansluta till en pc i sitt nätverk, hur gör jag för att kunna se filer på den eller se den överhuvudtaget? Fildelning är aktiverat och den är omstartad.

För det andra, hur ställer jag in APE, VAD ska jag ställa in? Brandväggen är som sagt avstängd.

Hur ska jag kunna ansluta till min pc?

Ska det vara så omöjligt att få rätt på det?

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem

Sätt på Windows-fildelning om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Sätt på Windows-fildelning om du inte redan gjort det.

den är påslagen....hjälper inte ett dugg

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem

Vill inte sno tråden, men jag måste få jävlas lite... fick MIN leksak för en timme sedan
Det var en njutning att öppna kartongen.

Här ser man storleken i perspektiv till resten... 12" Powerbook

Den är vacker!

Min hand ser nästan grotesk ut på den lilla näpna saken.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macrint
[B]Vill inte sno tråden, men jag måste få jävlas lite... fick MIN leksak för en timme sedan
Det var en njutning att öppna kartongen.

Här ser man storleken i perspektiv till resten... 12" Powerbook
<bild>

Den är vacker!
<bild>

Min hand ser nästan grotesk ut på den lilla näpna saken.
<bild>

Kan inte mer än grattulera dig till din nya älskling! Skaffade min underbara livskamrat i höstas och livet har inte varit sig likt sedan dess.
Allt är bara så mycket mysigare med mac, allt fungerar precis som det borde och strular aldrig.
Att det sedan är den snyggaste skapelsen som finns gör ju inte saken sämre!

Hoppas att du kommer bli lika nöjd med din som jag är! (Annat vore i och för sig konstigt att vänta sig )

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macrint
Vill inte sno tråden, men jag måste få jävlas lite... fick MIN leksak för en timme sedan
Det var en njutning att öppna kartongen.

Här ser man storleken i perspektiv till resten... 12" Powerbook
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/dataprylar.jp...

Den är vacker!
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/dataprylar2.j...

Min hand ser nästan grotesk ut på den lilla näpna saken.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/dataprylar3.j...

den var fin. har hört att PB´na skulle ha sämre räckvidd på Ap på grund av chassiets metallhölje.

stämmer det?

Du har för övrigt gjort ett bra köp även om jag gillar ibookarna mer

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
den var fin. har hört att PB´na skulle ha sämre räckvidd på Ap på grund av chassiets metallhölje.

stämmer det?

Du har för övrigt gjort ett bra köp även om jag gillar ibookarna mer

Sämre än vad?
Tibooken hade problem med att räckvidden blev sämre utav titaniumet, i albooken har man löst det med att det inte är metall helt runt om på sidan utav skärmen utan en bit på varje sida är plast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Sämre än vad?
Tibooken hade problem med att räckvidden blev sämre utav titaniumet, i albooken har man löst det med att det inte är metall helt runt om på sidan utav skärmen utan en bit på varje sida är plast.

oki...

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wentor-
Men vafan.. Mitt galleri är borta..

hehe jaså? har det rasat då?

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macrint
Vill inte sno tråden, men jag måste få jävlas lite... fick MIN leksak för en timme sedan
Det var en njutning att öppna kartongen.

Här ser man storleken i perspektiv till resten... 12" Powerbook
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/dataprylar.jp...

Den är vacker!
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/dataprylar2.j...

Min hand ser nästan grotesk ut på den lilla näpna saken.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/dataprylar3.j...

Du låter pervers. -.--

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appe
Du låter pervers. -.--

Jo det är inte utan att det rycker lite i baguetten...

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Hur blir tvout bilden på en teve om man kopplar Ibooken? är det ny schysst? om man tex jämför med hur det blir från en pc?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labban
Hur blir tvout bilden på en teve om man kopplar Ibooken? är det ny schysst? om man tex jämför med hur det blir från en pc?

Bildens kvalitet är ju grafikkortet som bestämmer, så det är lika dan bild med samma grafikkort på både pc och mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Bildens kvalitet är ju grafikkortet som bestämmer, så det är lika dan bild med samma grafikkort på både pc och mac.

Nej men det jag menar är att på ibooken så kopplar man in den via en adapter som man måste köpa för att få ut s-video. Hur blir kvaliten via adaptern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labban
Nej men det jag menar är att på ibooken så kopplar man in den via en adapter som man måste köpa för att få ut s-video. Hur blir kvaliten via adaptern?

Du har frågat i två trådar, svarar i båda då
Adaptern ger ingen kvalitetsförlust, den är bra gjord. Du måste ju ha adapter till allt du gör med en extern skärm. Då porten på datorn är en specialtillverkad för att ta liten plats.

Permalänk
Medlem

hehe jaja tack för svaret

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en lång S-Videokabel som jag kör direkt från min S-Video ut till min S-Video in på TV:n. Nu kör jag med Apples S-Video -> Kompositadapter till komposit-in på TV:n. Ingen SCART, alltså.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Hemsk dock. >_<

Så ska det se ut.

Permalänk
Medlem

Dockan ska vara längst ner

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.