Permalänk

Tyst dator

Ska precis köpa ny dator från datorbutiken. Vill ha ett tystare system än idag och har kollat på fläktlöst nätagg (http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?topic=100089...) och en passiv kylare till grafikkortet (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=380591).

Är dessa att rekommendera? Fungerar dom med de komponenter jag tänkt mig? Har även en fundering vad gäller chassit. Vad skulle ni rekommendera?

Hade tänkt mig dessa komponenter i datorbygget:

1x - Abit AA8-DuraMAX i925X 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

2x - Hynix 512Mb DDR2 PC4200 240pin 533MHz

1x - Sapphire Radeon X800XT 256Mb DDR3 TV-out DVI VIVO RETAIL PCI Express

1x - Intel Pentium 4 560 Prescott 3.6GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz bulk/tray Socket775800MHz Socket775

Och en sista tanke när det gäller processorn. Vilken fläkt eller kylning skulle ni rekommendera till den processorn?

Grymt tacksam för hjälp och tips!

Mvh / Lellemannen

Permalänk

Uj, det där blir nog ingen tyst maskin... X800XT lär flåsa på rätt rejält...

Har en p4 530 som jag kör med original-fläkt på... den låter väldigt lite så länge inte cpu:n håller på arbetar ihjäl sig

Gällande ljud i övrigt så spelar juh chassi, chassifläktar, hdd:er in rätt mycke oxå.... tumregel är väl normalt att hög prestanda = högt ljud (om man inte lägger ner VÄLDIGT mycke tid å pengar på ljudreducerande arbete och produkter)

Visa signatur

Spelburk: PD 840, GF 7900GTX, 2048 RAM, 250 GB Seagate Barracuda 7200.8 SATA
Filserver: XP2200+, GF3 Ti500, 512 RAM, ~2 TB, Chieftec Dragon Bigtower CA-01SL-B-SL

Permalänk

Kan en passiv kylare till grafikkortet räcka eller måste man originalfläktarna kvar på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Köp Antec Sonata så blir tystare. Och sedan plocka ur det klena agget och sätt i ett nytt.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Köp Antec Sonata så blir tystare. Och sedan plocka ur det klena agget och sätt i ett nytt.

Allright!
Vad skulle du rekommendera för nätagg? Om man tar hänsyn till att man vill ha en tyst dator...

Permalänk

Kika på www.quietpc.com . Där har dom en hel del bra produkter (du kan säkert hitta dom på datorbutiken mm också)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
Kika på www.quietpc.com . Där har dom en hel del bra produkter (du kan säkert hitta dom på datorbutiken mm också)

Fanns en del matnyttigt där... tackar!

Permalänk
Medlem

OCZ ModStream 520W Power Supply EU Model

Technical Specifications 520W: +3.3V(28A), +5V(52A), +12V(28A)
OCZ PowerWhisper Technology with 120mm fan
OCZ PowerShield PCI-Express lead
OCZ EZMod advanced cable management system
Supports ATX/BTX/PCI Express/SATA
Active PFC**
3 Year warranty backed by OCZ’s exclusive PowerSwap replacement program.
No more endless return-for-repair loops!

1.350 Kr INKL. MOMS
Overclockers.se

________________________________________

OCZ Powerstream 520W Adjustable Power Supply EU Model

[I]Technical specifications 520W: +3.3V(28A), +5V(40A), +12V(33A)[I]
OCZ PowerWhisper™ Technology
ActivePFC**
OCZ PowerFlex™ individually adjustable power rails with LED indicators.
OCZ ConnectAll™ universal connector. (ATX, BTX, SATA, P4 and EPS12V)
OCZ PowerShield™ power leads.
5 year warranty backed by OCZ’s exclusive PowerSwap™ replacement program.
* No more endless return-for-repair loops!

1.465 Kr INKL. MOMS
Overclockers.se

________________________________________

Antec Phantom 350W EC Fanless

Fanless design ensures absolutely silent operation
Ultra-high-efficiency circuitry (at least 85% efficiency at full load) saves energy and reduces heat
Dedicated output circuits for each voltage eliminate combined-output limitations
Advanced voltage-feedback circuitry provides maximum system stability by ensuring accurate power delivery
Dual +12V output circuits provide server-quality power
2 SATA connectors to power Serial ATA drives
Gold-plated connectors for superior conductivity
ATX12V v2.0 compliant compatible with current and newest generation of motherboards
AQ3 Antec's unbeatable 3-year parts and labor warranty

1.695 Kr INKL. MOMS
Datorbutiken

________________________________________

Antec Neopower 480W

Advanced Cable Management System allows you to use only the cables you need; This improves airflow and reduces clutter inside your case
ATX12V v2.0 compliance reduces power consumption by up to 25%, saving you money on your electricity bill
Universal input automatically accepts line voltages from 100V to 240V AC
Active PFC delivers environmentally-friendlier power
Dual +12V rails provide plenty of juice for even the most power-hungry systems
Includes special power connector for PCI Express graphic cards
Dedicated circuits for each voltage output allow NeoPower to overcome combined-output limitations
Voltage-feedback circuitry improves system stability by delivering extremely accurate power
Temperature-response system ensures blissfully quiet operation, by varying fan speed in response to load and conditions
Dedicated Fan-Only connectors allow NeoPower to control case fan speeds, thereby further reducing system noise
120mm fan delivers whisper-quiet cooling

1.270 Kr INKL. MOMS
Overclockers.se

________________________________________

Där har du några att välja på, alla är heltklart tysta så det inte blir irriterande.
Själv rekommenderar jag Antecs Phantom till ditt system, men det kostar lite mera.
Därför jag har postat upp lite dyrare varianter är just för det är viktigt att skaffa kvalitet,
har kollat på många tystare nätaggregat med eller utan fläkt men inte hittat något som känns
stabilt! Dessa är helt klart kraftfulla så inget går galet. Checka med buggy oxå ang. priser!

Lycka till
MVH FEvE

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk

Tackar och bockar återigen! Ska ta en närmare titt på Antecs Phantom...

Permalänk
Medlem

Np

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
...
Där har du några att välja på, alla är heltklart tysta så det inte blir irriterande.
Själv rekommenderar jag Antecs Phantom till ditt system, men det kostar lite mera.
Därför jag har postat upp lite dyrare varianter är just för det är viktigt att skaffa kvalitet,
har kollat på många tystare nätaggregat med eller utan fläkt men inte hittat något som känns
stabilt! Dessa är helt klart kraftfulla så inget går galet. Checka med buggy oxå ang. priser!

Har du kollat på Tagan? Vad tycker du om dem, de ska vara tysta vad jag har hört och lite billigare.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1220&session=99ce25...

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk

Ska kolla på den. Verkar vara ett alternativ om man nu ska ha fläkt...

Permalänk
Medlem

lelle: jag lovar, Taganagget låter ingenting (jämfört med dina hårddiskar i alla fall).

Tänk på att ett fläktlöst nätagg i 400+W-klassen alstrar ganska mycket värme och har du inte riktigt bra ventilation höjer det temperaturen i lådan rejält. Har du dessutom en vanlig miditower sitter cpu:n väldigt nära nätagget -> värmestrålningen höjer cpu-tempen ordentligt -> du måste öka farten på cpu-fläkten -> mer oljud, vilket var vad du försökte undvika.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zanta
lelle: jag lovar, Taganagget låter ingenting (jämfört med dina hårddiskar i alla fall).

Tänk på att ett fläktlöst nätagg i 400+W-klassen alstrar ganska mycket värme och har du inte riktigt bra ventilation höjer det temperaturen i lådan rejält. Har du dessutom en vanlig miditower sitter cpu:n väldigt nära nätagget -> värmestrålningen höjer cpu-tempen ordentligt -> du måste öka farten på cpu-fläkten -> mer oljud, vilket var vad du försökte undvika.

Du har nog en poäng där. Har kollat runt lite i forumet och det lutar nog åt ett tyst agg med fläkt istället.
När det gäller grafikkortet, kan man ta bort fläktarna på det och ersätta det med denna pasiva kylning tro? http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=380591

Jag har en P4 2.6 800mhz FSB idag. Den orignalfläkten låter en del. Exempel på något fläkt att rekommendera till en "Intel Pentium 4 560 Prescott 3.6GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz bulk/tray Socket775800MHz Socket775"?

Mvh,
Lellemannen

Permalänk
Medlem

Tagan nätagget TG480-U01 har genomgående fått bra recensioner vad jag sett.

Kolla också recensioner på www.silentpcreview.com!

EDIT:
Kolla speciellt http://www.silentpcreview.com/article169-page1.html
Är en tyst dator prioriterat är väme (effektkrävande prylar) din värsta fiende.

kolla även Zalmans tysta produkter för kylning: http://www.zalmantech.com/

Visa signatur

See you @ chessworld.net?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kma
Tagan nätagget TG480-U01 har genomgående fått bra recensioner vad jag sett.

Kolla också recensioner på www.silentpcreview.com!

Allright... Verkar vara ett bra alternativ. Läste lite om det på www.gtek.se.
Det står lite dB sifror där:
" 21dB vid 50% belastning, 24 vid 80% och 28dB vid 100%. " Jag har nog inget att referera till, men är det bra siffror?

Permalänk
Medlem

21dB vid 50% är nog bland det tystaste jag sett recenserat... men jag har inte själv hört hur högt/svagt 21dB är.

Upprepar min edit också om du missa den:

Kolla speciellt http://www.silentpcreview.com/article169-page1.html
Är en tyst dator prioriterat är väme (effektkrävande prylar) din värsta fiende.

kolla även Zalmans tysta produkter för kylning: http://www.zalmantech.com/

Visa signatur

See you @ chessworld.net?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kma
21dB vid 50% är nog bland det tystaste jag sett recenserat... men jag har inte själv hört hur högt/svagt 21dB är.

Upprepar min edit också om du missa den:

Kolla speciellt http://www.silentpcreview.com/article169-page1.html
Är en tyst dator prioriterat är väme (effektkrävande prylar) din värsta fiende.

kolla även Zalmans tysta produkter för kylning: http://www.zalmantech.com/

Intressant artikel. Man lär sig mer och mer för var minut här inne... -_^
Ska läsa vidare. Tackar för alla tips, hoppas det kommer fler.