Hur lång DVI kabel kan man ha?

Permalänk

Hur lång DVI kabel kan man ha?

Jo ja undrar hur lång kabel man kan använda av denna typ.
Det är så att jag har DVI:in på min TV och tänkte att då skulle de ju fasen va trevligt att koppla in datorn med DVI istället för SVHS Men problemet är ju att datorn står ca 10m från TV:n

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

10m kan gå men du är nog ganska när gränsen till att man börjar få signal försämringar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Hm ok, jobbigt. Men kan de bli sämre än va ja har nu med 10m SVHS?

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Jag har 15 m sladd till min tv, iofs står tv´n 2-3 meter ifrån men det kan ju inte påverka eftersom sladden e lika lång för det=) men jag har inga som helst problem med min bild iaf när jag ser på film å så...

SVHS sladd ska tilläggas...

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk

Ok, ja har ju iofs inte egentligen några problem nu med 10m SVHS heller, men om jag kollpar in DVI istället kan jag ju använda TV:n som vanlig skärm också.

Fett att spela HL2 Framför en 50" HDTV och hemmabio hehe. =P

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

DVI vs SVHS är det stor skillnad på. Iallafall vad jag sett. (Iochförsig hade polaren en fin DVI kabel då men rejäl skillnad var det) Kunde tom. läsa texten på tvn

Visa signatur

jaa soet litten jente dean daer!

Permalänk

7-8 m e gränsen för 100% överföring med en standardkabel.. köper du däremot en "high end" kabel kan du klara 12-15m+ utan loss!

sen finns de repeaters att köpa för ganska dyra pengar, men har man inga alternativ så ja då blir de de..

tänk på att en HDMI har MYCKET längre kabelspännvid än DVI.. 50+ (100m+) utan repeaters etc.. ska en standars HDMI klara! så kolla möjligheten för dig atta använda en sådan me!!

Permalänk
Medlem

Finns 20 meters DVI-kablage från bla Clicktronic(.de)
Så nog går det allt att få längre än 10 meter.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Finns 20 meters DVI-kablage från bla Clicktronic(.de)
Så nog går det allt att få längre än 10 meter.

jo om man bara kunde tänka så när de gäller allt!!

tänk på hur många variabler som ska stämma då!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michelangelo
jo om man bara kunde tänka så när de gäller allt!!

tänk på hur många variabler som ska stämma då!!!

Vet folk som kört både denna och andra DVI-kablar på över 10 m utan att ta hänsyn till några speciella "variabler".
Har faktiskt funkat bättre än förväntat.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Bara den är max 1 mm för varje pixel så.....
så om du har en teve som har 1024 x 768 = 786432 mm. alltså max 786 m lång.....

Näh skämtar bara.

Det finns ju en massor DVI kablar att välja på. Men eftersom signalen är helt digital i en DVI kabel så behöver du inte ta hänsyn till faktorer som påverkar en analog kable såsom kvadrat (tjocklek) med mera.
Det du ska tänka på är att den är EMI - Skyddad på ett bra sätt.
När ström skickas digitalt så uppstår magnetiska kraftfält som kan slås ut av andra magnetfält. En störning eller svarta pixlar med mera blir resultatet. Så en skyddad kabel är att föredra. Helst en trippelskärmad. 10 meter är dock inget problem om du inte råkar lägga alla dina kablar i rummet på just DVI-kabeln. Det beror sig på vilka krav du har.

Supra 8 meters för 750 kr på

http://www.hallbacks.se/?pid=105229&referer=http://www.kelkoo...

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Det beror väldigt mycket på vilken upplösning du kör. Ju högre desto kortare kabellängd.

kör 1920*1200.. klarar knappt 3 meter med standard kabel.