Permalänk

AMD eller INTEL? ....Ny dator (igen)

En Omröstning:
Svara på det du tycker är bäst/prisvärdast o skriv varför och gärna lite siffror från era datorer (fps på diverse spel, 3Dmark score etc.)

Har byggt 2st system lite på känn nu , ett AMD och ett INTEL.
Vill nu ha era synpunkter på vilket av dessa ja ska köra på och eller om ja ska ändra på något av dem.

** dom 2 systemen **

EDIT:
Denna omröstning ska inte gälla AMD vs Intel i allmänhet utan vilka utav dom system som ja satt ihop som är bäst för just mina behov ( som är uppskrivna längre ner)

Visa signatur

I'm a living, thinking entity who was created in the sea of information

Permalänk

Det beror ju på vad du ska ha den till?

Verkar ju som att du ska spela osv.
Jag hade kört på AMD:n och ett 6600GT kort till det.

Visa signatur

| Antec Sonata 2 PB | Asus A8N-E D | SD 3700+@2600MHz 35/43 | Gainward 7800GT @440/1230 - 42/55 - Zalman 7000CU | 2*1024Mb PC3200 | Samsung 940B | 3dM 01 28029 | SuperPi 32s | Letar efter bra minnen 2*512 |

Permalänk

Den ska använda mst till Photoshop , design...och ja brukar köra mycke saker samtidigt.
Men även spel typ WoW, Ghost Recon 2, NFSU2, settlers 5...strategi och rpg inte mycke fps

Visa signatur

I'm a living, thinking entity who was created in the sea of information

Permalänk

Okej, men då kanske en P4 e o föredra

Visa signatur

| Antec Sonata 2 PB | Asus A8N-E D | SD 3700+@2600MHz 35/43 | Gainward 7800GT @440/1230 - 42/55 - Zalman 7000CU | 2*1024Mb PC3200 | Samsung 940B | 3dM 01 28029 | SuperPi 32s | Letar efter bra minnen 2*512 |

Permalänk
Medlem

p4 e nog bäst där ja, sen ett 6600GT

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

ok.... men är AOpen moderkorten nå att ha?
+ funkar allt annt ihop..moderkort, minnen, cpu ?

cpu och moderkort finns att köpa på http://www.sbs.o.se
har aldrig handlat där förr.
Någon som vet om dom är bra?

Visa signatur

I'm a living, thinking entity who was created in the sea of information

Permalänk
Medlem

Här kan jag skrämma dig lite med p4

3dMark 01 14200p (sign) Med SP2 16200p.

Men det är en compaq så det är deras skreddarsydda bios som fuckar allt. Har ett nytt moderkort som ska in mm, väntar bara på sista delarna nu så ska jag bya ut det mesta

I ditt fall skulle jag nog välja P4

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Varför säger alla p4? Är det för att han kör mycket saker samtidigt eller?
Photoshop lär ju inte göra ngn skillnad... Jag har en gammal amd 2400 som jag kör mycket bruce3d photoshop mm på.. det e ju inte direkt så att det tar lång tid o vare sig rendera bilder eller lägga på filter i photoshop.. P4an är iofs bättre på o koda filmer o sånt.

Jag brukar ha igång bruce 3d, photoshop massa småprogram som tex ladbrokes poker..icq..10 browsers... utan att jag upplever det som om datorn slöas ner.. det kanske skulle vara lite bättre med en p4..det var så länge sedan jag körde intel nu så det e svårt för mig att jämföra.
För spel är dock amd bättre. Jag tror dock inte att det är så extrem skillnad mellan amd o p4.. någon frame hit eller dit eller ngn .5sekund hit eller dit.. Jag tror inte du skulle uppleva något av systemen irriterande slött vare sig i spel eller design. Tycker du ska gå efter vilket du tycker verkar mest prisvärdigt. Detta är dock min personliga åsikt och antar att många inte håller med mig.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Ja får en kännsla av att folk inte läser igenom mittt inlägg innan dom röstar utan mer ser topic, hoppar in o klickar AMD =\

Visa signatur

I'm a living, thinking entity who was created in the sea of information

Permalänk

antalet röster på intell är väldigt proportionell mot antalet användare som faktist gett en ordentlig åsik i denna tråden.

Permalänk
Medlem

Kanske svårt att ge rekommendation baserat på verkliga erfarenheter. För vem sitter på två datorer med ovanst. spec?

Har också velat fram och tillbaka vad gäller AMD och Intel men beställde till slut en AMD. Jobbar mycket med bilder och video men vill kunna lira en bana då och då. När det gäller P4 så tittade jag på 550J-prollen vilken verkar svalare än sin föregångare (läs; DO- & EO-stepping) och ett Asus 925X. Nackdelen är ju att du måste köra DDR2-minnen men som det såg ut tidigare var det ingen fördel. Läste dock nåt intressant igår om att DDR2-minnena har blivit bättre.
Kan du vänta ett tag så håll gluggarna öppna inför BTX som verkar lura bakom hörnet.

Jag kunde inte vänta så det blir AMD denna gång. Och ombyte förnöjer, kanske..?

Vill du verkligen veta vad som är bäst för dig? Ägna ett par timmar på div. nördsajter och dra sen egna slutsatser. Här verkar de flesta (inte alla) rekommendera det de själva har eller skulle vilja ha.

Glögg!

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk

Gitzo: har du några bra sidor att rekommendera.
Bra resentioner och bra struktur på sidan, vill inte behöva leta i en halvtimme bara för att hitta nå.'

Gärna någon buyers guide, typ www.sharkyextreme.com men deras High-End guide har ju inte uppdaterats sen September.

Visa signatur

I'm a living, thinking entity who was created in the sea of information

Permalänk
Medlem

Athlon64 är i en del tester bäst även på Photoshop. Så jag röstar helt klart på AMD.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Är även jag intresserad av folk som har erfarenhet av AOpen-moderkort.

Permalänk

Köp AMD64,själv röstade jag på AMD;)

Permalänk

nä ja kommer va Intel trogen
Frågan är ju bara vilket moderkort och Grafikort ja ska ha.

Igen, ingen som vet nå om AOpens moderkort om dom är bra eller inte?
Grafik blir det nog XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 PCI-Express för 1.990 kr
, finns inte i lager på komplett just nu men kommer i början av januari

Visa signatur

I'm a living, thinking entity who was created in the sea of information

Permalänk
Medlem

Har en känsla av att du frågar men ändå bestämt dig för intel från början...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.