Permalänk
Medlem

10mbit fiber med BBB...

Jag har en 10mbit fiber uppkoppling med BBB, men kör jag TPtest kommer jag aldrig upp i över 5mbit/s sändning/mottagning på TCP..

Har aldrig riktigt orkat bry mig om det men vill gärna ha det löst nu, eftersom jag beställt bredbandsTV och den snor ju 5mbit av bandbredden.

Kan det vara antingen routern, kabeln eller nätverkskortet som är någon flaskhals?

Routern är en D-Link DI804.
Nätverkskortet är ett Gigabit kort som är inbyggt i moderkortet.
Orange nätverkskabel

Har mailat bredbandsbolaget och de sa åt mig att prova en annan kabel och nätverkskort...

Jag har dessutom IPtelefoni så allt är kopplat så här:

Bredbandsuttag -> IP telefonilådan -> Routern -> Datorn

Har funderat på att koppla förbi routern och telefonen och se om det hjälper men har inte haft tid ännu.

Iallafall om det är routern som suger nån som har ett förslag på annan router i prisklassen 1000:- ? Och ett bra nätverkskort?

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

ip telefoni tar marginell bandbredd när den används, mer troligt din router som är problemet.

Permalänk
Medlem

Ja, det är det din router precis som toxi säger!

Permalänk
Medlem

Men vad kan problemet vara med routern då? Menar den ska ju klara 10mbit lätt... och om jag köper en ny router vad säger att det inte blir samma sak isåfall?

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

Nej, den ska inte klara 10Mbit lätt!

Kolla på specen innan du köper en ny router, så ser du vad den har som throughput.

Permalänk
Medlem

Oki.. blir typ att inhandla en ny router alternativt en switch då

Btw nån som har ett tips på en Full duplex router?

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

LÄR dig/(er) att ni INTE har fiber..

Det är JÄTTEstor skillnad mellan fiber och ethernet uppkoppling..
Du har GARANTERAT en ethernet uppkoppling då BBB inte tillhandahåller fiberlösningar åt privatpersoner..

Ontopic: Det är som det sagts tidigare din router som är ditt problem..
Koppla förbi den och prova igen..

//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Ok ethernet uppkoppling

Har kollat på denna router: SMC7004VBR Barricade

Den borde väl duga för BBB 10mbit? Och även 100mbit? Står att det är full duplex på Wan porten och det är en 10/100.

Nån som har några erfarenheter av denna?

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
LÄR dig/(er) att ni INTE har fiber..

Det är JÄTTEstor skillnad mellan fiber och ethernet uppkoppling..
Du har GARANTERAT en ethernet uppkoppling då BBB inte tillhandahåller fiberlösningar åt privatpersoner..

Ontopic: Det är som det sagts tidigare din router som är ditt problem..
Koppla förbi den och prova igen..

//Magnus

jag kan lova dig att det är ethernet som används även fast transmissions utrustningen involverar bla fiber .. inte är det ATM eller andra tekniker som kunderna måste ansluta med

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

urme: köp en switch istället för nån sunkig router, du får 5 ip nr av BBB iaf.

Denna kör jag med: Netgear GS105 10/100/1000Mbit 5p
kostar ca 730kr

http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=5400761

Räcker det med 10/100 för dig så kan du få en för ca 250kr

Netgear FS605 10/100Mbit 5p slim

http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=5400557

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Rp614v3 från netgear ryktas ha mellan 70 och 90mbit i throughput...köp en sådan, den kostar inte många hundra, men då är det inget trådlöst på den tyvärr.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

finns för övrigt ingen lågpris router än som pallar 100/100 Mbps.

Permalänk
Medlem

Behöver inte ha nåt trådlöst och har en butik i närheten som har en SMC router inne.. och vill ha en ny router på studs

Har funderat på en switch, men problemet blir ju då det interna nätverket? Eftersom alla burkar får en publik IP adress. Och behöver kunna komma åt windowsfildelningen genom nätverket.

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
LÄR dig/(er) att ni INTE har fiber..

Det är JÄTTEstor skillnad mellan fiber och ethernet uppkoppling..
Du har GARANTERAT en ethernet uppkoppling då BBB inte tillhandahåller fiberlösningar åt privatpersoner..

Felet är att BBB kallar sin tjänst för fiber, vilket är jag skulle vilja påstå är falsk marknadsföring. En fiberanslutning är när det är fiber hela vägen in till datorn, annars får man lov att kalla det ethernet. Annars skulle man faktiskt kunna kalla ADSL för fiber på ett sätt, eftersom det förr eller senare går över fiber.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walleman
Felet är att BBB kallar sin tjänst för fiber, vilket är jag skulle vilja påstå är falsk marknadsföring. En fiberanslutning är när det är fiber hela vägen in till datorn, annars får man lov att kalla det ethernet. Annars skulle man faktiskt kunna kalla ADSL för fiber på ett sätt, eftersom det förr eller senare går över fiber.

jupp skillnaden är bara längden på koppar kabeln, i övrigt är både adsl och lan anslutning lika mycket fiber, dvs inte alls.

Permalänk
Medlem

Urme dlinken 804 är värdelös, trodde jag sagt det till dig förut

Klarar max 5mbit via wan :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mots
Urme dlinken 804 är värdelös, trodde jag sagt det till dig förut

Klarar max 5mbit via wan :/

Nej det har du inte

Men kan nån säga hur det funkar med internt nätverk och en switch? Det funkar ju inte eftersom alla burkar får publika IP adresser? Alltså blir det problem med windows fildelningen?

Har nämligen en burk som nästan bara står för att lagra "stora" filer (filmer etc) på.. och den behöver jag ju komma åt och kunna köra dessa direkt genom windows utan att behöva gå in och ftp:a ner dem till den andra burken först etc.

Men samtidigt känns det inte som man vill beställa en router om man får för sig att köra på BBB's 100mbit nån gång i framtiden om man inte får ut full kapacitet.

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mots
Urme dlinken 804 är värdelös, trodde jag sagt det till dig förut

Klarar max 5mbit via wan :/

804hv klarar 40mbit.

Jag får max 8mbit upload.
Har testat med annan kabel.
Har testat att köra utan router direkt i datorn.
Har köpt ett nytt kvalitets nätverkskort.

fortfarande 8mbit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
jupp skillnaden är bara längden på koppar kabeln, i övrigt är både adsl och lan anslutning lika mycket fiber, dvs inte alls.

nej det är inte bara längden som skiljer en tele ledning från en "ethernet"ledning åt, cat2 mot cat5/6

om nu cat2 var teleledning.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet får du utan router?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frasse72
Vilken hastighet får du utan router?

Har inte provat men antar att det är mer än det jag får med routern.

Fortfarande ingen som har vågat sig på ett svar hur det blir med det interna nätverket mellan mina 2-3 burkar

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
nej det är inte bara längden som skiljer en tele ledning från en "ethernet"ledning åt, cat2 mot cat5/6

om nu cat2 var teleledning.

ja nu e man noga med kabel typer med, finns för övrigt olika fiber typer o kategorier med så ....

Permalänk
Medlem

Det interna nätverket kan det vara lite strul med om du köper en switch. När trafiken går ned till BBB routern så översätts trafiken till 10 Mbit/s. Det finns dock enkla vägar kring detta.
http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/100%20Mbps%20mellan%20mina...

Jag själv använder BBBs Lan tjänst med en CNet switch för 200 kronor vilket fungerar fint. Internt skickar jag/tar emot i runt 80Mbit/s

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
Det interna nätverket kan det vara lite strul med om du köper en switch. När trafiken går ned till BBB routern så översätts trafiken till 10 Mbit/s. Det finns dock enkla vägar kring detta.
http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/100%20Mbps%20mellan%20mina...

Jag själv använder BBBs Lan tjänst med en CNet switch för 200 kronor vilket fungerar fint. Internt skickar jag/tar emot i runt 80Mbit/s

Så då går det att söka på datorn igenom Windows och kunna browsa den som vanligt om man fixar det där med ARP?

Vad hittar jag mer om BBB's Lan tjänst?

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urme
Så då går det att söka på datorn igenom Windows och kunna browsa den som vanligt om man fixar det där med ARP?

Vad hittar jag mer om BBB's Lan tjänst?

Japp funkar finfint för mig

http://www.bredbandsbolaget.se/se/product_bredband_fiber_10.j... ? Eller vad menar du?

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
Japp funkar finfint för mig

http://www.bredbandsbolaget.se/se/product_bredband_fiber_10.j... ? Eller vad menar du?

Nej det var inget Var jag som fattade fel... då lutar det iallafall åt en Switch och så får man pilla lite med ARP saken.

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
LÄR dig/(er) att ni INTE har fiber..

Det är JÄTTEstor skillnad mellan fiber och ethernet uppkoppling..
Du har GARANTERAT en ethernet uppkoppling då BBB inte tillhandahåller fiberlösningar åt privatpersoner..

Ontopic: Det är som det sagts tidigare din router som är ditt problem..
Koppla förbi den och prova igen..

//Magnus

en snabbis, när har man fiber isf?
Är det när man har fiberkontakt på NIC ist för RJ-45 ?
Är det när överlämningspunkten fiber>TP är i ditt hushåll?
Är det när överlämningspunkten fiber>TP är i ditt rum?

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Avstängd

fiber har man om det finns FTTH (FIber To The Home) borde man kunna säga.
Då finns det fiber i hela leverantörensnät ända fram till slutkunden.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Fiber är det när det krävs fiber-nic eller mediakonverter innan du kan använda linan, dvs överlämningen sker i fiber.

I annat fall så kan man kalla adsl också för fiber då det är fiber fram till telestationens router/switchar och koppar (telesladd) sista vägen precis som med lan där det är fiber fram till switchen i källaren och sen koppar (tp, cat5e/6) upp till lägenheten.

Permalänk
Medlem

Aja, har en SMC switch nu och farten ökade ganska rejält .. tack för all hjälp.

Gäller det bara att pilla till det där med ARP

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.