Permalänk

Borde inte eleven ha möjlighet att själv välja programmeringsspråk?

Jag menar att om det är någon som suttit hemma och kan c++ "jätte" bra så måste det väll vara en ren plåga och inget annat att behöva andvända VB?

Permalänk
Hedersmedlem

WannabiePro: De kan ju inte ha en lärare per elev om alla elever vill hålla på med olika språk.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Vi fick "välja" språk i början, alla behövde hålla på med samma men vi hade valmöjligheten att börja med i princip vilket språk som hellst, som tur var blev det Cpp vilket jag är glad över

Permalänk

Jag ska ha tenta i "Programmeringsteknik" med Java på Chalmers om en vecka. Jag har aldrig läst programmering på gymnasiet så jag har inget att jämföra med, men jag tycker att kursen är lite simpel om man har programmerat innan. Själv har jag testat Java innan och gjort några hyfsat stora projekt i C# så den har inte varit så givande för mig. Men vad gör man inte för några lättförtjänta poäng, de kunde dock valt ett roligare språk.

PS.
Beware of the mb-paket!
(Chalmers-skämt)

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Överlag så tycker jag gymnasiekurserna försöker lära ut programspråk för mycket och för lite hur man programmerar och tänker när man programmerar. Det har man märkt mycket väl nu när man kommit till universitetet.

Jo, och jag fattar inte varför de har fastnat vid C++, jag har svårt att tänka mig något sämre språk att börja med.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Jo, och jag fattar inte varför de har fastnat vid C++, jag har svårt att tänka mig något sämre språk att börja med.

Ser egentligen inget fel i att köra C++ när det mest avancerade man använder är funktioner (som i Prog. A). I skolan jag gick hade man året innan kört Prog C som 50% C++ och 50% Java, men året jag läste så hade de gått över till 100% Java. Huruvida det var så himla bra för just mig vet jag inte, men jag tror nog det var bra för många av mina kurskamrater då de slapp lära sig använda pekare och dynamisk allokering av minne.

Du får gärna utveckla vad som är fel med att använda C++ för en kurs som Programmering A, om du nu tycker det. (Skolan jag gick på hade även Prog B där man delat in gruppen i två grupper, en som läste det i C++ och en med Java, och man informerade också om att det skulle vara svårare och högre tempo i C++-gruppen så att folk fick välja själva, vilket jag tyckte var bra).

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Ser egentligen inget fel i att köra C++ när det mest avancerade man använder är funktioner (som i Prog. A). I skolan jag gick hade man året innan kört Prog C som 50% C++ och 50% Java, men året jag läste så hade de gått över till 100% Java. Huruvida det var så himla bra för just mig vet jag inte, men jag tror nog det var bra för många av mina kurskamrater då de slapp lära sig använda pekare och dynamisk allokering av minne.

Du får gärna utveckla vad som är fel med att använda C++ för en kurs som Programmering A, om du nu tycker det. (Skolan jag gick på hade även Prog B där man delat in gruppen i två grupper, en som läste det i C++ och en med Java, och man informerade också om att det skulle vara svårare och högre tempo i C++-gruppen så att folk fick välja själva, vilket jag tyckte var bra).

Jag tycker C++ är ett för stort språk att börja med och för fritt, det är svårt att få någon riktig överblick och man tvingas inte lära sig någon teori bakom vad man gör. Jag vet inte om det är så bra att börja med Java heller egentligen, möjligtvis om man inte fokuserar för mycket på att förstå objektorientering (som jag tycker är lite för svårt koncept att starta med).

C har fördelen att det är väldigt grundläggande och litet, men samtidigt lider det lite av samma problem som C++ med en väldigt svagsint kompilator som accepterar det mesta man skickar på den.

Vill man verkligen lära sig programmering tycker jag man ska börja med ett funktionellt språk, som Haskell, O'Caml eller Standard ML. Visserligen har man egentligen ingen nytta av dessa språk i industrin, men det finns inget bättre sätt att lära sig OM programmering än att lära sig programmera funktionellt. Man tvingas lära sig hur rekursion fungerar, träd, typsystem och dylikt.

Vill man ändå börja med ett imperativt språk tycker jag man ska välja tex Python som är ett modernt designat språk, och som tvingar folk att ha en vettig indentering.

Dessutom är C++ mer ihopkokat än designat...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
WannabiePro: De kan ju inte ha en lärare per elev om alla elever vill hålla på med olika språk.

Jag menade inte att man skulle få välja vilket språk man ville utan att man ska få ett par olika språk som läraren kan (förutsatt att han/hon kan mer än ett språk).
Kan tänka mig en elev som frågar sin lärare om han kan få plugga white spaces (skulle vara roligt senare i kursen).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Jag tycker C++ är ett för stort språk att börja med och för fritt, det är svårt att få någon riktig överblick och man tvingas inte lära sig någon teori bakom vad man gör. Jag vet inte om det är så bra att börja med Java heller egentligen, möjligtvis om man inte fokuserar för mycket på att förstå objektorientering (som jag tycker är lite för svårt koncept att starta med).

Håller med om sådant där. I gymnasiet så var man lite sur för att de hade Visual Basic i progg. A, och Java i progg. C. Då hade man åsikt om att C++ var bättre, min uppfattning då baserade bara sig på att det var känt och "coolare" i min mening. Man märker senare att när man inte testat fler språk, eller bara kört imperativa så har man inte så bra uppfattning om detta, tycker jag. De som debatterar här vilket språk som ska användas tror jag är väl insatta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Vill man verkligen lära sig programmering tycker jag man ska börja med ett funktionellt språk, som Haskell, O'Caml eller Standard ML. Visserligen har man egentligen ingen nytta av dessa språk i industrin, men det finns inget bättre sätt att lära sig OM programmering än att lära sig programmera funktionellt. Man tvingas lära sig hur rekursion fungerar, träd, typsystem och dylikt.

Håller med om att funktionell programmering är bra att lära ut. Jag gillar den starkare typningen mot C++ t.ex. (och varför inte tala om VB!). Vet inte hur mycket det används nuförtiden men Erlang är ju funktionellt språk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Dessutom är C++ mer ihopkokat än designat...

Den uppfattningen har jag också fått, iaf av våran föreläsare i programmeringsmetodik (och ja han har programmerat i en massa språk länge så han vet nog).

Edit:
Wikipedia hade lite bättre om erlang
http://en.wikipedia.org/wiki/Erlang_programming_language

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Håller med om att funktionell programmering är bra att lära ut. Jag gillar den starkare typningen mot C++ t.ex. (och varför inte tala om VB!). Vet inte hur mycket det används nuförtiden men Erlang är ju funktionellt språk.

Jo, Erlang är kul. I Uppsala jobbar en ganska stor forskargrupp med HiPE, en högprestandakompilator för Erlang. Det var några år sedan nu, men jag jobbade med minnesoptimeringar för den i en kurs och det var rätt trevligt. Jag gillar Erlangs matchningsmöjligheter, som är klart bättre än de som finns i tex ML.

Det enda jag har emot Erlang är att det är dynamiskt typat, vilket gör att kompilatorn släpper igenom en massa kod med horribla typfel i dem, som sen inte upptäcks förrän vid run-time. Eftersom ML är statiskt typat hittar man mycket snabbare de buggar man mot förmodan skapar (även om MLs typsystem på intet sätt är perfekt). Dock är statiskt typat vs dynamiskt typat nästan en religiös fråga (i alla fall bland programmeringsspråkfetischister)...

Edit: Jag ser ju nu att du går/har gått DVP i uppsala, så mitt predikande om HiPE var ju i onödan, du kanske till och med gått Kompilatorteknik 2 och muckat runt i HiPE?

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Den mycket fina, opensource, 3D-modelleraren Wings3D är skriven i erlang

Permalänk
Hedersmedlem

Nejdå är bara på första året på DVP. Har du gått DVP?
Mycket intressanta saker framför mig. Ska bara reda ut kurserna jag har nu ocks å
Dagens ord: "programmeringsspråkfetischister"

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nejdå är bara på första året på DVP. Har du gått DVP?
Mycket intressanta saker framför mig. Ska bara reda ut kurserna jag har nu ocks å
Dagens ord: "programmeringsspråkfetischister"

Nja, gått och gått, jag håller på att göra mitt exjobb nu, i kompilatorteknik. Men jag började 98, så jag borde väl egentligen vara klar för länge sedan. Å andra sidan har jobbklimatet inte varit så bra, det har funnits så många intressanta kurser, och dessutom vill man ju spränga 250 poängsvallen...

Men om du läser första året läser du väl PM1:an nu, och får smaka på Standard ML? Kompilatorn jag jobbar med är för C, men skriven i ML. Vi sitter och har lite ML-diskussioner då och då, eftersom lektionsledarna för PM1:an sitter i samma rum som mig (1346).*

Angående Wings ovan, är det någon som använt den? Jag har bara använt den som test av kompilatoroptimeringar, men bara kompilerat programmet, aldrig startat det (som jag inte tror min tunna solarisklient skulle gilla i alla fall, 167 MHz processor och allt.... )

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Jag har slut prov i Programering A C++ imorrn.
Operatorer
Villkorssatser
Repetitionssatser
och Funktioner är det som skall komma.

dock har jag varit sjuk en hel del, så jag är mycket osäker på funktioner.

Permalänk
Medlem

Så därjaa!!

Idag hade vi slutprovet i Programmering A.
Har utvecklats 60% mer än alla andra i skolan så för mig var uppgifterna löjliga.. ;P

Det var 1 uppgift som alla gjorde, sen var det G eller VG/MVG uppgifter som man fick välja mellan.
Uppgifterna på VG/MVG var ungefär like this: (kommer inte ihåg i detalj)

1.

Ange 2 tal och summera ihop dom och allt där imellan.
Summan av alla tal fr.o.m. a t.o.m. b = svar

Körexempel:

Ange det minsta talet som du vill summera: 4
Ange det högsta talet som du vill summera: 6
Summan är: 15

2.

Ange radien. Programmet ska sedan räkna ut arean på den cirkeln.
(PI = 3,14)

Körexempel:

Ange radie: 2.1
Arean blir: 13,8474

3.

Skriv en text, och sedan en bokstav. Programmet ska sedan leta igenom texten och skriva ut antal bokstäver utifrån den bokstav som du sökte på.

Körexempel:

Text: hejsan, fint väder, blablabla.. osv
Sök: a

a fanns med 4 gånger.

________________________________________

Som ni ser vad det absolute inget svårt..
Man skulle göra bara göra funktioner som gjorde räkning eller va de nu handlade om och sedan skicka tillbaka svaret tex..
Strukturera upp koden fint och ha med en del komentarer.
Det var även en terori del med massa frågor om tex giltiga variabel namn osv osv..

Sådär kan ett programmerings A slut test se ut.. Iaf på våran skola, det är säkert annorluna på andra skolor.

Ha en bra kväll ungdomar. God Jul!!

Permalänk
Hedersmedlem

Du råkar inte komma ihåg frågorna också, inte bara körexemplen?
Som på första t.ex., hur i helvete får man fram 15?
Men det kanske bara är jag som inte fattar något enkelt för jag tänker för mycket.
Men t.ex. x antal jämna tal som sumeras kan ju aldrig på ett udda tal.

Uppgift 2 verkar räkna ut arean av en cirkel... Men väldigt dålig precision där va? PI är inte 3,297

Dessutom ska "kör exempel" vara ihopskrivet

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du råkar inte komma ihåg frågorna också, inte bara körexemplen?
Som på första t.ex., hur i helvete får man fram 15?
Men det kanske bara är jag som inte fattar något enkelt för jag tänker för mycket.
Men t.ex. x antal jämna tal som sumeras kan ju aldrig på ett udda tal.

Uppgift 2 verkar räkna ut arean av en cirkel... Men väldigt dålig precision där va? PI är inte 3,297

Dessutom ska "kör exempel" vara ihopskrivet

Ange det minsta talet som du vill summera: 4
Ange det högsta talet som du vill summera: 6
Summar är: 15

ganska så givet ? Tydligen inte.. ;P

4+5+6=15
_________________

Ange radie: 2.1
Arean blir: 13,8474

3,14*2,1*2,1 = 13,8474 ??
_________________

Körexempel = fixat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du råkar inte komma ihåg frågorna också, inte bara körexemplen?
Som på första t.ex., hur i helvete får man fram 15?
Men det kanske bara är jag som inte fattar något enkelt för jag tänker för mycket.
Men t.ex. x antal jämna tal som sumeras kan ju aldrig på ett udda tal.

Jag skulle tippa att det är summan av alla tal fr.o.m. a t.o.m. b,
a = 4 och b = 6 ger att S = 4+5+6 = 15
Bara man spontana gissning

Edit: Jag verkar vara lite sen i svängarna.

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gannon
Jag skulle tippa att det är summan av alla tal fr.o.m. a t.o.m. b,
a = 4 och b = 6 ger att S = 4+5+6 = 15
Bara man spontana gissning

10p till dig...

Permalänk
Medlem

Finns det fler Programmering A prov någonstans, skulle vilja se hur jag ligger till då jag försöker lära mig själv (en bok och internet:D)

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Aha! Summan av talen i intervallet alltså. Tyckte jag inte var självklart.
Angående uppgift två får jag skämmas lite. Blandade ihop area och omkrets. Tänkte r*2*pi = area, men det är ju r^2*pi och diameter är 2*r*pi.

Gräs-Mannen. Jag får intrycket på forumet att kraven av läraren i programmeringskurser på gymnasiet är ganska luddigt. Minns inget prov jag haft ens i programmering så...
Det jag menar är att det nog inte blir någon exakt fakta på din kunskap om, om den motsvarar programmering A eller inte. Beror på vilken skola det handlar om.

Btw så skrev jag programmeringsmetodik (dv1)-tentan idag Gick nog bra, ganska säker på att jag kommer över G-gränsen. Han inte med alla uppgifter då jag tog riktigt lång tid på mig på första uppgiften.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Btw så skrev jag programmeringsmetodik (dv1)-tentan idag Gick nog bra, ganska säker på att jag kommer över G-gränsen. Han inte med alla uppgifter då jag tog riktigt lång tid på mig på första uppgiften.

Programmeringsmetodik (dv1)-tentan, låter avancerat..

Skrev ner en uppgift

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe tycker ni inte jag var duktig som lyckades med att göra dubbelpost på swec?
Tror spärren inte är så grundmurat inbyggd

Jag har pappret med dagens tenta, men orkar inte skriva ner det
Därför att gamla tentor finns på http://www.it.uu.se/edu/course/homepage/pkpm/HT04/exam
Jag kollade på vanliga 2003 tentan ("Tenta HT03") förut och skillnaden mot dagens är lite utbytta funktionsnamn och lite skillnad på uppgifterna, men inte mycket alls.

EDIT: Ska nämna att programmeringsspråket är SML.

EDIT2: Nu har alla sätt min dubbelpost så jag plockar bort det första

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

okey, de där var ju Grekiska^20.. HEHE ;P