hjälp med hårdiskval!

Permalänk
Medlem

hjälp med hårdiskval!

hej

jag är påväg att köpe en ny hårdisk eftersom min nuvarande har blivit ritkigt seg,
Är inne på en sata disk, men vet inte om jag ska välja en hårdisk med 16 mb cash lr en som snurrar me 10000rpm?

har som sagt tänkt att köra windows, lite spel samt program på den.

har kollat lite på olika it-butiker och tror att jag ska välja mellan dom här båda, men jag är öppen för förslag

Western Digital Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm 8Mb cache

pris: 1645.00 (datorbutiken)
------------------------------------------------------------------------------
Maxtor MaxLine III 7B250S0 250Gb 7200rpm 16Mb S-ATA

pris: 1595.00 (datorbutiken)

tacksam för råd/tips

Permalänk

Läs FAQ:en där står det om fördelarna med mycket cash.

Sen är det ju så att en som snurrar fortare har kortare söktid, och det är ju inte fel.=)

Med en klar fördel om man har "fett mé cash" är ju att man kan köpa mycket skit.

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk
Medlem

jag har läst faq:en men de jag vill veta är ju om jag ska satas på en 10000rpmáre lr en med mycker cash

den med 16mb cash har ju iofs mer utrymme.

Permalänk

Om du ska ha operativsystemet på den disken ska du ha Raptorn helt klart. Blir bra mycket snabbare fast den inte har 16MB "cash"....

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

okej, då blir de en nog raptor då
de e ingen som vet om dom kommer släppa några nya 10000rpmáre så man kanske ska vänta lite ist?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hambli
okej, då blir de en nog raptor då
de e ingen som vet om dom kommer släppa några nya 10000rpmáre så man kanske ska vänta lite ist?

Undrar oxå om någon hört något om någon konkurrent till Raptorn är på G inom någon månad eller så. Har försökt plöja lite på nätet, bla på StorageReview.com, men inte sett något.

Permalänk
Medlem

För det första heter det cache inte cash. Sen skulle jag personligen välja maxtorn då den har hög mttf(drift tid) och mer diskutrymme samt hög cache..

Sen så är ju den enda fördelen jag anser med raptorn är att allt du instalerar på den hittas snabbare/startar(loadar) snabbare. Men det anser jag inte som en stor nödvändighet.

Permalänk
Medlem

Upprepar min fråga, kanske finns det andra forumdeltagare online nu.

Undrar oxå om någon hört något om någon konkurrent till Raptorn är på G inom någon månad eller så. Har försökt plöja lite på nätet, bla på StorageReview.com, men inte sett något.

Permalänk
Medlem

ska du ha system/spel på disken ska du välja raptorn....om du ha den stora disken har andra grejer på den som du vill dela på lan så blir datorn seg när ngn tankar från disken......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarGate
Upprepar min fråga, kanske finns det andra forumdeltagare online nu.

Undrar oxå om någon hört något om någon konkurrent till Raptorn är på G inom någon månad eller så. Har försökt plöja lite på nätet, bla på StorageReview.com, men inte sett något.

Det finns ju scsi diskar med 15000rpm så... har nog hört nått om 10000rpms diskar oxå men kommer inte på vad och var...

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Har nog tänkt s-ata disk/ar då mitt Adaptec 2940uW inte hänger med i hastighetsrejset (har man berättat för mig). Lurade på att raida 2 st Maxtor; priset i stort detsamma, fördelen är högre minneskapacitet men hur blir det med farten jämfört mot raptorn?

Har tänkt den som system- och programdisk, inte så mycket spel m.a.o. Bl.a. lite tyngre program som Photoshop m.m.