ogiltig partionstabell:S

Permalänk
Medlem

ogiltig partionstabell:S

fick en ny hårddisk i jul klapp..en seagate 120ghadde tänkt att skrota min 10gb hårddisk som satt i så jag startade datorn och tryckte på den här datorn....nya hårddisken fanns inte där.....men den fanns i lägg till ny maskin vara....jag sätter i xp skivan o installationen går bra ....lägger in den på den nya hårddisken.
allt går bra windows startas och den nya hårddisken e i den här datan....så nu tänkte jag ta bort den gammla hårddisken dårå:P
men det ville inte datorn för när jag gjorde det så hitta den inte xp på den nya hårddisken ......kom upp ogiltig partionstabell.
så jag gör om allt sammans igen med samma resultat.
ehmm så nu undrar jag om nån kan hjälpa mig att få igång den:)

har läst den andra tråden om detta men jag e inte så duktig på sånt här så jag fatta inte någonting av de dom sa

Permalänk
Medlem

Det som är det pilliga med hårddiskar är att dom har en liten hiearki sinsemellan, det betyder att man har en som slave och en som master.

Dvs, en som står över den ena. Detta regleras på baksidan av hårddiskarna med hjälp av små plastpluttar som sammankopplar två pins. De pinns jag pratar om är små, och där sitter i regel redan minst en sådan.

Om du flyttar på den plutten så kan du få den hårddisken att agera master (glöm inte att du då måste koppla över din andra hårddisk till slave, på liknande sätt) och då kommer den vilja starta ifrån den disken (du kan behöva pilla i bios, inte helt säker).

Detta är ett pilligt göra, och det kan vara svårt att ta reda på vart plutten(kallas brygga tror jag) ska sitta för att ställa om den till slave eller master, men har du tur så finns små bilder på disken som visar hur den ska sitta.

Börja med att testa detta. Såvitt jag vet ska det då fungera, och om du då sen vill så kan du kasta din andra hårddisk (varför du nu vill det, 10gb är alltid något att placera lite saker i)

Permalänk
Medlem

pluttarna heter jumper har jag förmig .... nya diskens plutt sitter på cable select... asså jag bestämmer själv med sladdarna vilken som ska master lr slave.....den gamla disken som jag har windows på finns det 2 pluttar på som sitter lite konstigt men den funkar iaf:P

dom sitter ungeför så här ----> |_ (det ska va uppochner men jag vet inte vilket tecken)

har försökt att köra felsäkert läge med kommando tolken och försökt formatera men det står att det inte går att låsa disken ......o det jobbiga e att jag har en crackad xp version så jag kan inte starta från cd utan jag måste först starta xp med gammla disken o sen starta installationen ......måste hitta en vanlig cd så jag kan få igång den

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha två windows samtidigt.
Det går att boota med wärz xp ändå, du måste in i bios och ändra boot device.

Gör såhär.
Ändra boot device så att cdromen är före hddn.

Stoppa in skivan, boota med den. Följ instruktionerna tills du kommer till partitioneringen. Tabort alla partitioner och skapa en windows partition bara. Sedan instalerar du windows som vanligt. Sedan när du är klar och är inne i windows leta upp diskhanteraren och partitionera resten av diskarna.

Permalänk
Medlem

kan inte boota med cd:( vet inte varför .....det står "not found"