Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

En polare pillade med datorn och va lite stressad så när han sätter på datorn så efter en kort stund så hör han en smäll... oooops glömde sätte på flänsen på processorn... klantigt...

Visa signatur

AMD Athlon 64 2800+ @ 1.84 GHz || 1024 MB RAM || Radeon 9800 pro || 160 GB Sata

Permalänk

Mitt största misstag var väl o paja en hårddisk, iofs. så var det en gammal, en på 1.4 BG, men endå..

Jag hade precis gjort min HDD-switch som jag bara testade lite snabbt,
(Den jag ska ha till mitt XBOX-projekt http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=38618... )
Jag testade den i min gamla skitdator(Vill ju inte riskera något), ja, iaf. så blev det kortis i strömbrytarna på något sett, så man kan säga att dendär jäkla hårddisken verkligen sprakade så det lät. Samtidigt så höll jag i den, jag kände ingenting, men jag vände på den snabbt, då jag såg hur 2 st kretsar blev helt bubbliga, haha. Det var rätt kul om man tänker efter. Iofs. så var ju tvungen att fixa en ny disk till gamla skitdatorn, men det är redan ordnat..

Permalänk
Medlem

hade stora problem med musen, stod o slog på allt och sen efter ett tag upptäckte jag att jag hade stoppat in usb:n i TP kontakten

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsm
hade stora problem med musen, stod o slog på allt och sen efter ett tag upptäckte jag att jag hade stoppat in usb:n i TP kontakten

Hur F@n lyckades du?

Jag brukar kolla så att kontakter passar när jag pluggar in dem. *Tralalalal*

Permalänk
Medlem

jo men jag ser inte kontakterna för dom står mot väggen så jag känner bara om dom går in :>

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Medlem

Det är väl inte mitt fel egentligen utan mest min polare...men jag borde väl kollat först...

Min polare ringde mig en dag och sade att hans dator lagt av. Jag frågade om han hade ström i kontakten o han sade att hans bordslampa som satt i samma kontakt lös så vi gick vidare.. trodde att det kanske var hans moderkort eller psu som lagt av (Killen e en teknisk idiot så att förklara för honom hur han skulle ta isär datorn över telefon tog....tid )

Nåväl efter mycket om och men fick han av chassit (var tvungen o rota igenom gamla papper innan o se om han hade garanti kvar osv).. sedan tog det låååång tid att dörklara hur han skulle koppla ur hårddiskarna osv.. att dra ur strömkabeln till moderkortet vågade han inte eftersom han var rädd för att få en stöt heh så jag sade åt honom att dra ur psu kabeln på baksidan av datorn först... det blev tyst i luren sedan frågade han "Vilken kabel sa du?). Nu började jag tröttna lite.. hade typ sagt den stora svarta kabeln som sitter i väggen så det borde väl inte vara så svårt att gissa sig till vilken kabel jag menade även om hans kabel skulle vara grå eller vit eller något.. Det visade sig att han råkat dra ur kabeln av misstag när han dammsög kvällen innan så det satt ingen strömkabel alls i datorn LOL.. 30 minuter senare hade han kopplat tillbaka hddsarna och fått på chassit igen och pluggade in strömkabeln och vips så funkade datorn igen LOL!!

Borde iofs tänkt på o fråga ut honom mer grundligt om datorn hade ström innan vi satte igång.. jag vet ju trots allt att han ringer sin tjej om han behöver hjälp o ställa in en tv kanal eller programmera videon hehe

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

hahaha, smart grabb :>

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Medlem

Hahahahaha Fan vilken n00b

Permalänk

Här är ja... (för många år sedan) "Hmm... En röd liten sak man kan skjuta åt sidan brevid ström kabeln... hmm... Undra vad som händer om ja FOFF (svart rök stiger upp mot taket och ja ser hur plast skalet till chassit börjar smälta" PANIK!!!!!!! :S hehe... De e nog de dumaste ja nånsin gjort! :S
Men de var för typ öööh... 6 år sen nu! Då var ja bara 12...
Visste väl knappt hur man starta en dator då! Men nog fan skulle man pilla på den!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Mitt första inlägg här på sweclockers. Var ju bara tvungen att berätta om mina egna misstag. Dom kanske inte hör hit då dem inte riktigt är som era andras.

Jag spelar hockey i ett hockeylag och ibland har vi träningar sent, då pumpar adrenalinet i kroppe och man kan inte sova även fast man skulle behöva, anyways. Jag satt uppe och försökte mecka med pappas DVD-brännare (den fungerar inte (än mindre nu)) jag satt och jag satt. Tillslut så tänkte jag, nej nu fan ger jag mig. Jag går och lägger mig.. Somnade och drömde mardrömmar om dvdspelarj*veln.. När jag vaknat satt jag på knä vid datorn och hade rivit ur dvdspelaren så att IDE kabeln var trasig och strömsladden behövdes lödas. DVDspelaren hade med en duns kastats rakt in i väggen och i dörröppningen stog min mor och trodde jag var psykist störd..

Jag har också lyckats peta i nätagget när jag skulle "kolla" lite så att jag fick mig en redig kyss. Efter det hade jag ont i huvudet hela kvällen. När jag sa det till moderskeppet fick hon för sig att jag var för omogen att hålla på med elektronik och skulle aldrig mer få sitta vid en dator. Vilket höll i c:a 20 minuter.

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Där kan man snacka om att gå i sömnen! Men om du sov, hur kan du veta att du gjort allt detta då ?

Permalänk

Mitt största misstag skedde av ren ilska. Pillade lite med en gammal cd-rom som "kanske" funkade tror jag. Iaf skulle öppna upp för att kolla lite hur det såg ut i den. Men efter en ganska lång stunds pillande så fick jag fortfarande inte upp locket på den, då blev jag så förbannad på den att jag tog en mejsel och skulle försöka att hacka "stav" sönder den men slant och drog mejslen i knäet. Gissa om jag skuttade utav bara helv*te och svor
Halltade resten av dagen sen

"Gott Nytt År" i förskott!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tekko
Där kan man snacka om att gå i sömnen! Men om du sov, hur kan du veta att du gjort allt detta då ?

Jag vaknade där på golvet. Jag antar att jag inte blivit "placerad" där av min mamma.

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Råggan
eldade mitt 3 timmar gamla nätagg när jag skulle koppla in en extra chassifläkt..... kablarna var för korta så jag skarvade på med lite kabel men missade att isolera de nylödda skarvarna så när jag startade datorn så funkade allt fint tills jag råkade komma åt en av kablarna till fläckten och pzzz så hade jag kortis på 12 V

Dödade du ditt moderkort med EN kortis? hur gammalt var det där nätagget egentligen. -.-

Edit, jag minns när jag satt på min gamla P2a, och byggde och hade mig, den levde säkert igenom hundra kortisar, och tuffar fortfarande på, som server hos en polare. :>

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den allvarligaste tabben jag gjorde var väll den här..

Det börjar med att jag ska sätta mig ner för att spela pcw (cs nörd, klaga inte ) Och innan starten så säger jag; "vänta ska bara springa ut i köket och hämta lite att dricka." Som jag alltid gör hämtar jag mitt 0,5L oboyglas fyllt med oboy och ställer det till höger om min musmatta, tänker inte mycket mer på det och matchen börjar. En runda då jag är själv kvar mot 3-4 stycken smyger jag i en mörk och lite halvt ensam gång, trodde jag.. Rätt som de är hoppar en jävla gubbe ut framför mig och jag rycker givetvis till så musen + min hand slår till glaset som flytger åt höger där mitt skrivbord plötsligt tar slut, NOOO tänker jag medans glaset med all oboy i är i luften.. SPLAT, rakt ner på burken som ligger ner utan sidoplåt på, reaktioner som jag har drar jag ur strömkablen före det hinner hända något. Kan ju säga att jag gick och hämtade papper + hårtork och lämnade datorn på högkant under natten efter jag torkat så gott jag kan.

Som tur väl var funkade allt som det skulle sedan

Permalänk

hehe, tur för dej det

Visa signatur

Många av er känner mig som Spaic ;)

Permalänk
Inaktiv

mitt största misstag var inte då jag moddat datorer eller har inte ens med datorer att göra...
Men det största misstaget jag någonsin gjort var då jag skulle in i en gammal rörförstärkare till elbasen och fippla och hade glömt att plugga ur sladden och sett till att det inte var nå ström kvar i kondingarna...
Jag har numer läderhud på min vänstra arm bara för det...
Så lek inte med ström det kan vara farligt

Permalänk
Medlem

två moderbord

1. Jag hade varit och skruvat i datorn en hel del under den här tiden.. Därför stod den öppen, utan chassi, under skrivbordet framför mina fötter.. Efter många timmars slit var kroppen lite stel så jag höjde armarna, sträckte på kroppen och lutade mig bakåt.. Kontorsstolen protesterade genom att ryggstödet gav vika och i paniken skickade jag ena foten med full kraft rakt in i moderbordet. Det tog någon sekund innan allt svartnade - på skärman alltså. Jag klarade mig utan fysiska skador.

2. Jag minns inte vad jag skulle göra.. Antagligen mixtra med någon bygling eller så. Jag behövde iaf ljus. Så i min vänstra hand håller jag en gammal fin lampa av mässing. Den högra handen jobbar för fullt inne i datorn.. Aj - fan vad det sticks! Igen? Igen? Va? Ahh.. Lampan är dåligt jordad, moderbordet startade aldrig igen.

Permalänk

Min första HP dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appe
Dödade du ditt moderkort med EN kortis? hur gammalt var det där nätagget egentligen. -.-

Edit, jag minns när jag satt på min gamla P2a, och byggde och hade mig, den levde säkert igenom hundra kortisar, och tuffar fortfarande på, som server hos en polare. :>

Jag dödade nätagget inte modrekortet....

Visa signatur

"Hellre en skärbrännare instoppad i ärmen än en dell kopplad till skärmen" - citat Chiris (här på forumet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
Min första HP dator

Samma här... NEVER AGAIN!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandBil
Mitt första inlägg här på sweclockers. Var ju bara tvungen att berätta om mina egna misstag. Dom kanske inte hör hit då dem inte riktigt är som era andras.

Jag spelar hockey i ett hockeylag och ibland har vi träningar sent, då pumpar adrenalinet i kroppe och man kan inte sova även fast man skulle behöva, anyways. Jag satt uppe och försökte mecka med pappas DVD-brännare (den fungerar inte (än mindre nu)) jag satt och jag satt. Tillslut så tänkte jag, nej nu fan ger jag mig. Jag går och lägger mig.. Somnade och drömde mardrömmar om dvdspelarj*veln.. När jag vaknat satt jag på knä vid datorn och hade rivit ur dvdspelaren så att IDE kabeln var trasig och strömsladden behövdes lödas. DVDspelaren hade med en duns kastats rakt in i väggen och i dörröppningen stog min mor och trodde jag var psykist störd..

Jag har också lyckats peta i nätagget när jag skulle "kolla" lite så att jag fick mig en redig kyss. Efter det hade jag ont i huvudet hela kvällen. När jag sa det till moderskeppet fick hon för sig att jag var för omogen att hålla på med elektronik och skulle aldrig mer få sitta vid en dator. Vilket höll i c:a 20 minuter.

Det var en bra bedrift det
Ungefär som någon jag hörde om som hade satt upp persienner i sömnen

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Hahahahaha

Permalänk

Har väll inte gjort några stora tappar.
Glömde att sätta i strömen på HD.en efter chasi bytte, när man startade datorn på lanet samma dag så startade datorn med inga hd, blir förtvivlad och sticker hem med pick å pack för att hemma finna att strömen inte va i.

några små tappar från en vän.
1.
han satt å drack cola vid datorn på ett lan, flaskan på 1.5 L trillar och all läsk hamnar på tangentbordet, sen var det bordet historia. men han hade tur och hade ett gammalt tangent där mellanslag inte funkade

den senaste skedde när han kom lite senare till ett lan. Vi andra satt å körde spel i mökret, då kommer han och tänker tända ljuset, men nej då.... när han trycket hör man ljudet när alla datorer stannar... oj va glad man blev...grrr

Permalänk
Hedersmedlem

Då jag är ganska försiktig (ok, feg) av mig så har jag inte råkat ut för så mycket lustiga saker...
Förutom missödet med nätagget tidigare i tråden.

Lämna ALDRIG under några omständigheter ett moderkort liggande på golvet, inte ens om det är skrot. Jag har testat detta och det är inget som jag rekomenderar någon annan.
Hade ett gammal 486-moderkort liggande på golvet för några år sen. Skulle skrota datorn och skruva i lite nyare prylar i chassit innan jag skulle dra iväg på LAN. Inte helt oväntat var jag ganska stressat när jag yrde omkring i mitt rum och plockade ihop prylar att ta med. Moderkortet hade jag helt glömt bort tills jag kände en brännande smärta i hälen på högerfoten.
Totalt 11 pinnar stiftlist rakt in i hälen.. Hade lite svårt att gå några dagar sen men jag är jäkligt glad att det in blev infekterat och jäkligt. Hade jag träffat några centimeter längre in i foten hade jag fått dem rakt in i hälen.. nu tog jag dem som tur var med yttersta kanten.

Lyckades få en jord, eller möjligt +12v, sladd mot clear-cmos bygeln när datorn var igång.. dator betedde sig minst sagt lusigt. Dock ordnade det sig snabbt efter en clear-cmos och lite bedjande till högre makter.

Andra lite mer datorrelaterade missöden...
Missa att koppla in sladdar, rycka sönder kontakter, tappa 12v sladdar ner på moderkortet, skära sönder fingrarna på dåliga chassin, såga fel, borra fel, vända minnen fel (sip-minnen är väldigt lätt att vända fel då se saknar vettiga hållare), slarvat bort partitioner, vänt kablar fel, dödat windowsinstallation... Med mera... än så länge har jag i alla fall inte grillat någon dyr hårdvara.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Får väl dela med mig av ett eget litet missöde...

Hade ett TT Xaser chassi för ca 2 år sedan (stort misstag). Ni som är bekanta med chassit vet att det består av minst sagt seg 3mm plåt runt om. Jag fick för mig att jag skulle göra ett litet fönster på toppen av chassit (ca 10x10cm). Ivrig som jag var så tog jag de verktyg jag hade, det blev tillslut en hammare och ett stämjärn. (Se här http://www.nakaya.nu/chisel-1.jpg)
Jag slog och slog och det skakade rejält i burken... Hur som helst så chockades jag plötsligt av ett blixtliknande sken i rummet. Jag som då var "ny inom området" hade glömt power-sladden med all ström på, medans jag bankade mig runt. Detta kostade mig ett nätagg, ett moderkort samt en processor.

Visa signatur

Abit NF8 mobo, Athlon64 3000+, 2x 512mb Kingston Valueram pc3200 400mHz (dual), Nvidia GeForce 6600GT 128mb DDR3, 2x Seagate Barracuda 120gb 8mb cache 7200rpm + 1x Seagate Barracuda 250gb S-ATA NCQ, Lian-Li PC6099b, Zalman cnps 7700-CU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saTi
Får väl dela med mig av ett eget litet missöde...

Hade ett TT Xaser chassi för ca 2 år sedan (stort misstag). Ni som är bekanta med chassit vet att det består av minst sagt seg 3mm plåt runt om. Jag fick för mig att jag skulle göra ett litet fönster på toppen av chassit (ca 10x10cm). Ivrig som jag var så tog jag de verktyg jag hade, det blev tillslut en hammare och ett stämjärn. (Se här http://www.nakaya.nu/chisel-1.jpg)
Jag slog och slog och det skakade rejält i burken... Hur som helst så chockades jag plötsligt av ett blixtliknande sken i rummet. Jag som då var "ny inom området" hade glömt power-sladden med all ström på, medans jag bankade mig runt. Detta kostade mig ett nätagg, ett moderkort samt en processor.

Många dåliga ideer har man haft, men HAMMARE och STÄMJÄRN människa?

jaja, ska ta lite egna klåpgrejer.

1. Fick in min fina P4 2.0ghz och moderkort (Av märket soltek). Min första beställning från internet.
Jag var ju superglad. Ny dator! Och jag skulle vara duktig och bygga den själv. (Observera att jag inte hade någon aning om vad till exempel en molexkontakt var.

Nåja: Det börjar med att jag monterar distanser i ALLA hål i chassit.
Sedan monterar jag moderkortet, därefter processorn. Grejen är att jag då råkade glömma att lyfta på spaken bredvid sockeln, vilket gjorde att flera pinnar bröts av och resterande böjdes.
När vi lämnade inte den på närmaste datorbutik så skrattade supportkillen. Hrmm...

2. Skulle montera min nya cpukylare till A64an. Ja, vad händer? Jo, jag spänner inte i den tillräckligt mkt, det finns en hake som ska sitta i en ögla, men detta missar jag ju givetvis. Så när jag ställer burken på högkant så trillar flänsen ner på mitt grafikkort (Mitt dåvarande. GF4mx440 64mb )
Menmen, inget pajade. Bara att montera på flänsen igen.

Sen kan jag berätta om en polare...

Han ville också vara duktig och montera sin dator själv. Tänker inte dra något ingående, men kan meddela att han bl.a. hade haft kylpasta på UNDERSIDAN av processorn =/

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Mest korkade jag gjort må nog vara att riva ur processorkortet på en gammal MCA-burk med datorn påslagen. *poff*
Att inte ha saker på golvet är en bra idé, trampade in en Motorola 68000 rakt i fotsulan en gång. Kunde inte gå ordentligt på ett par dagar.
Knäat mig själv när jag slog om en strömbrytare med foten. Den hade ju givetvis gått sönder och hade 230 på skalet.
På jobbet halade jag mig en mellan ett bord och en gammal digital prioris-server en gång. Långt hår + fläkt = ont i huvudet och nattjobb med att städa server.
Välte ett helt glas cola rakt i tangentbordet på laptopen. *fräs*. Lyckades dock få igång den efter att ha kört moderkortet i diskmaskinen (utan diskmedel).
Lyckades kortsluta moderkortet på en C64 som jag drev med ett nätagg från en gammal NorskData stordator. Har ni någon aning om hur fint det blir av 120A 5V?

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan
Hur sätter man in ett minne åt fel hål ? typ 100% våld?

vadå åt rätt holl det är väll bar å sätta in dom

BTW : hur vet man vad som e rätt håll

Visa signatur

Anima67

Permalänk
Citat:

[i

Han ville också vara duktig och montera sin dator själv. Tänker inte dra något ingående, men kan meddela att han bl.a. hade haft kylpasta på UNDERSIDAN av processorn =/

LOL , undrar vad han tänkte när han smetade in piggarna me pasta

Visa signatur

Många av er känner mig som Spaic ;)