Permalänk

Material

Har funderat på att bygga ett eget chassi från grunden... Men det stora problemet är att jag inte har kunskaper och erfarenhet av sådant så jag tänkte fråga er... Vad för material är bra, billigt, udda och snyggt att använda... och om nån har någon guide om hur man bygger ett chassi från grunden så vore ju det bra också.

Permalänk
Medlem

genom intensiv läsning sen mitt medlemsskaps början har jag konstaterat att du borde slakta ett annat chassi för att få tag på plattan som håller fast moderkortet då det ska va ganska svårt att göra ett sånt (för en nybörjare).
mer kan jag inte hjälpa dej med för jag har ingen erfarenhet men har dock lääänge tänkt på att göra ett eget chassi
om jag får ge tips på vad jag tycker är snyggt så är jag ganska för stilrena grejer i trä eller aluminium

//Lycka till

Visa signatur

*Tar inget ansvar för eventulella stavfel

Permalänk
Medlem

Om man ska göra ett tyst chassi som e billigt kan man nog satsa på att göra det i 20mm spånskiva. Det kan man sen göra häftigt genom diverse snidningar i ytan. Sen har jag fått för mig att spånskivorna kommer dämpa ljudet från lådan ganska bra...

Visa signatur

AMD64 3500+. 1024meg Corsair Ram, Geforce 6800GT (Hellre Röd Än Död)

Permalänk

ang spånskiva för dämpningenskull.. använd MDF skiva ist.. det är mycket mer dämpande.. fast det väger ju iof mer..

MDF skivor består faktiskt av papper.. om nån vill veta..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one
ang spånskiva för dämpningenskull.. använd MDF skiva ist.. det är mycket mer dämpande.. fast det väger ju iof mer..

MDF skivor består faktiskt av papper.. om nån vill veta..

WTF papper, Omg, trode det bara var sågspån och lim.. För fräsen gillade det i alla fall inget vidare knäkte 2 "borr" och så blev maskin överhetad en gång också på bara en sida.. _._ Ne jag gillar inte MDF ska vara ädel trä.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

papper!=trä.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Toil
genom intensiv läsning sen mitt medlemsskaps början har jag konstaterat att du borde slakta ett annat chassi för att få tag på plattan som håller fast moderkortet då det ska va ganska svårt att göra ett sånt (för en nybörjare).
mer kan jag inte hjälpa dej med för jag har ingen erfarenhet men har dock lääänge tänkt på att göra ett eget chassi
om jag får ge tips på vad jag tycker är snyggt så är jag ganska för stilrena grejer i trä eller aluminium

//Lycka till

Jo jag ska nog slakta ett gammalt Q-tec chassi som står och skräpar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av keff
Om man ska göra ett tyst chassi som e billigt kan man nog satsa på att göra det i 20mm spånskiva. Det kan man sen göra häftigt genom diverse snidningar i ytan. Sen har jag fått för mig att spånskivorna kommer dämpa ljudet från lådan ganska bra...

Blir inte chassit hyffsat tungt om man använder spånskiva? ska göra ett med måtten ca: 50cm högt, 25cm brett och 45cm djupt.