Permalänk
Medlem

jag kan inte se bilderna mer, varför?

Permalänk
Medlem

Fett bra FAQ ska nog inhandla en CO-TEC dremelkopia från classe men jag har lite frågor

1.
Vart koplar man in LED dioderna jag vill ha en strömbrytare som tänder alla på samma gång.

2.
vilket varvtal ska man ligga på och vilket håll ska man gravera från lr emot sig.

Permalänk

bra fråga om varvtal jag tyckte det käns lite läskigt att köra för högt jag brukar ligga på typ 20k

rätta mig om jag har fel

om du gravcerar mot sig å kan det bli för jypt men det blir bättre sträck
bortfrån sig så kan det hoppa lite

Visa signatur

Intel celeron 2,6ghz, asus p4sx8-x, ati radeon9600 pro, 2x WD 80gib, 160gib maxtor sata, dvd-läsare, cd-brännare, 256 +512 ddr pc3200

Permalänk
Medlem

Behöver lite nybörjar hjälp :/

Ska man ha skyddsplasten på när man graverar? (Låter kanske inte så vettigt, men man vet aldrig)

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk

jag tar bort skyddsplatsen när jag graverar. jag brukar va på en gammal tröja som jag lägger på bordet och har plexit på

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

hur får man till den där vita fina färgen, som ser slät up när man graverar?

Kanske lite jobbig fråga, men jag frågar ändå.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.1
hur får man till den där vita fina färgen, som ser slät up när man graverar?

Kanske lite jobbig fråga, men jag frågar ändå.

vilken vita färg ..? de blir "skrovligt/repigt" i gravyr rännan om det är det du menar som vitt

Permalänk
Medlem

här t.ex.

Där ser det ju "vitt/silvrigt" ut vid håret och så. :/

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk

om man ska belysa plexit ska man då placera T.ex. dioder emot kanten på skivan eller i hörnen eller ska man placera dem på ena sidan av skivan (inte emot kanten alltså utan bara på själva ytan).

Spelar det överhuvudtaget någon roll var man placerar ljuskällan (vilket vackert ord ) ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.1
här t.ex.

http://radagast.mdf.mdh.se:8080/~gotall/new/Picture%20272.jpg

Där ser det ju "vitt/silvrigt" ut vid håret och så. :/

aah min snabb mod

Permalänk
Medlem

tja, jag ska börja gravera och jag undrar ungefär vilken tjocklek man ska ha på plexit?

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk
Proffsmoddare

Ska man börja så är nog tunnare plexi bäst typ 2-4 mm eftersom det är billigare,man gör ju oftast en del missar i början och då är det surt att gravera på 8mm plexi som kostar 1500:- kvadraten

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

håller med ...gör ont som fasen att pajja plexin svider liksom i plånkan ... ett tips .. tänk på vilken sida du graverar på om du ska gravera text exempelvis så det inte blir spegelvänt sen när de e klart :)... av egen erfarenhet så har det hänt ett ex antal ggr

Permalänk
Medlem

Några snabba tips innan man börjar gravera. Skall graver denna:

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk

För den som vill veta mer, så har Richard Haaga skrivit en utmärkt artikel på www.nordichardware.se

Visa signatur

"Det som driver hårdvaruutvecklingen framåt idag är inte de meningsfulla programmen, det är spelen."

Permalänk
Medlem

tycker denna e tillräcklig .. och att här kan man även få hyffsat snabba svar då frågor har en tendens att dyka upp oavsett om det står förklarat..

Permalänk
Inaktiv

denna är tom bättre anser jag

Permalänk

Är ganska svårt att få det bra med förstora stift :/ var lite lat och orkade inte åka och köpa mindre men då blev det som det blev...

Permalänk
Medlem

En dum fråga: passar Gravyr stifften till co/tech?

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
man gör ju oftast en del missar i början och då är det surt att gravera på 8mm plexi som kostar 1500:- kvadraten

1500:- kvadraten? fick min 70x70, 6.5mm tjocka bit för 80:- så det låter lite mycket...

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det går finfint att gravera i riktigt glas.
Gjorde precis min första gravyr någonsin och jag hade bara riktigt glas.

Blir en perfekt julklapp till min flickvän

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

jag har graverat för första gången idag tror det är det roligaste jag gjort på länge jag hade bara lite vanligt glas som jag använde. det gick ganska bra i riktigt glas men imorgon ska jag till glasmästaren och _få_ gratis plexi.. men det är spill bitar men iallafall

god fortsättning// EXoReX

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk
Medlem

bilderna funkelerar inte \o.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appe
bilderna funkelerar inte \o.

Dom kommer snart upp igen, min imagehost har fått tokspel

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

borde börja jag med!

Permalänk
Medlem

uhm, hur mkt kostar en 50x50 cm plexiskiva? hadfe tänkt köpa skiten och testa och se hur det går

Permalänk

hur djupt ska man gravera?

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk

Finns det något annat ställe att köpa gravyrstift på? På claesohlson har ju allt utgått.

Visa signatur

The dream to awaken our world...You're out of control.I take control! Whose side are you on?I take no side...You're skating the edge.I am the edge!What you *truly* want, only I can give.You can't give it, can't even buy it, and you just don't *get* it.

Permalänk
Medlem

Bauhaus, jula, vissa rusta butiker, en del okq8 stationer

Permalänk

Jag gick till min lokala järnhandlare och kollade på alla tillbehör till dremel och där fanns det gravyrstift.

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li