Chassi av aluminium - hur mkt effekt på temperatur i burken?

Permalänk
Medlem

Chassi av aluminium - hur mkt effekt på temperatur i burken?

Well, man har ju hört att chassin av alu är att föredra då de hjälper till att leda bort värmen från burken. Detta stämmer väl? Och i så fall - i vilken utsträckning kan man tänka sig att tempen sänks? Allt annat lika alltså, bara alu istället för stål. 1 grad? 2-3? 5?

FÖ sökte jag efter trådar om detta, men hittade inget på ett gäng försök & sen lade sök-funktionen ner. Men vet ngn om en tråd där detta diskuterats så länka den gärna.

Permalänk

det spelar ingen roll... Det är hur luftflödet är i chassit. Alltså ett chassi med två 120mm fläktar kyler bättre än två 80mm fläktar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Du menar att två chassin med _exakt_ samma fläktar, dimensioner, osv [allt annat lika] har samma temp oavsett om chassit är tillverkat i stål eller alu?

Permalänk
Medlem

Chassi i Alu ska vara bättre än Stål, det var mycket snack om det förut på forum/sidor/tester m.m

Orkar inte rabbla så mycket nu, så jag hoppas att någon annan orkar göra det.

Någon grad blir det i alla fall, men det viktigaste är nog att vikten blir mycket mindre.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Barebonet är i alu, har bara haft plåt chassin innan.
Men det verkar nog göra en del ! spec när det är dålig liuft cirkulation

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Hedersmedlem

Är ventilationen bra (vilket den oftast är i en bra låda av vanlig typ) så ska nog skillnaden i chassitemp mellan en alulåda och en vanlig mätas i tiondels grader om ens det. Temperaturen i chassit är ju ändå ganska låg.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

ljudet är viktigt, så dämpar man blir det nog samma temp ändå

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Har du en låda med bra luft flöde så är det knappt ngn skillnad mella alu och stål. Men alut är lättare och många alu chassin är snygga (t.ex. Lian Li, Coolermaster mfl).

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte att man kan märka det i form av en grad med ett bra/normalt luftflöde, själv kör jag ett alu-chassi pga utseendet på det samt att det är fjäderlätt jämfört med liknande ditto i plåt.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk

som jag ser det är ända anledningarna till alu chassie utseende och vikt. det är underbart att bära runt med gemfört med ett stål chassi

Permalänk
Medlem

Största anledningen är ju givetvis utseendet och vikten, men aluminumet leder värmen bra, hela mitt chassi blir lika varmt över allt och de borde väl tyda på bra värmeledning. vet inte hur mkt det ger i praktiken dock

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

[bort]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
det spelar ingen roll... Det är hur luftflödet är i chassit. Alltså ett chassi med två 120mm fläktar kyler bättre än två 80mm fläktar.

Skitsnack, aluminium leder värme bättre än plåt, det är ungefär som att säga att det inte spelar någon roll vilket material din cpu-kylare är gjord av utan att det är fläkten som är det viktigaste.

Visa signatur

[P4 Nortwood 3.0ghz@3.5ghz][Abit Ai7 i865PE µGuru][Antec true power 480W][Infineon 512*2 ][Cooler master stacker chassi][Ati Radeon 9800pro Arctic cooling rev.2]

Permalänk
Medlem

Kyou- rajt, så även med ett shysst luftflöde i burken hjälper ett alu-chassi till att sänka tempen menar du?

Har det gjorts ngra tester på detta? Ngn länk kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyou
Skitsnack, aluminium leder värme bättre än plåt, det är ungefär som att säga att det inte spelar någon roll vilket material din cpu-kylare är gjord av utan att det är fläkten som är det viktigaste.

Alu leder värme bättre än plåt, det håller alla med om. Poängen är att luften inne i chassit inte blir speciellt varm om man har ordentlig ventilation i chassit. Låg temp på luften i chassit - låg temp på själva chassit.

Din jämförelse med CPU-kylare är skev eftersom CPU-kylaren verkligen leder bort värme från något varmt (CPUn) men det gör inte chassit. Sen finns det givetvis undantagsfall då ett aluchassi verkligen kan göra skillnad, ifall man har extremt dålig chassiventilation t.ex. eller ett litet barebone med varma grejor i och lite eller ingen ventilation.

Alu leder bättre än plast, får man då bättre temp i datorn ifall man använder en alu-mus?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vicotnik

Jag har för mig att jag läst många recensioner som visar att om man har ett chassi i alu jämfört med plåt så sänks tempen faktiskt med 1-2,grader eller något sådant.

Ska se om jag hittar dessa recensioner o allt, för jag tyckte det nästan var självklart detta.

Sen är det ju som Clew säger, när man har chassi i alu så blir verkligen hela chassit varmt jämfört med plåt så blir det inte på samma vis. Och det visar ju att alu absorberar/leder värmen som alstras i chassit till utsidan där den avges/kyls ner. Samma blir ju för hårddiskar som är fastskruvad i rack då blir ju hela racket varmt och den värmen leds ju senare ut i chassit.

men tjaa, men godnatt o sov gott nu alla och dröm sött.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge