Permalänk
Medlem

Instabil dator behöver plåstras om...

Ja du. Så här ligger det till. Min gamla dator har börjat beté sig väldigt frustrerande åt. Det hela började när mitt nätagg började låta och skramla. En liten knuff på chassit gjorde vanligen att det slutade dock. Men efter en för många knuffar, tydligen, så bestämde datorn för att bara stänga av sig själv och "power-on" LED lampan slutade lysa grönt och istället började en röd lampa lysa. Helvete. Nätagget började låta ännu mer fruktansvärt också, så jag tog isär burken och rensade fläkten etc. men den lät fortfarande förjävligt, så jag antog att den hade dött.

Så, jag åkte ut och köpte en 400w Zalman PSU för att ersätta den. Den lät underbart lite och passade perfekt. Men. När datorn hade kört ett tag så stängde den helt plötsligt av sig själv. Ingen varning, inget error, strömmen bara stängdes av. Jag kunde inte heller sätta på datorn igen, föränn jag drog ut strömkabeln och satte i den en stund efteråt. Sedan kunde jag däremot starta den beykmmersfritt. Tills den stängde av sig själv igen, och jag fick upprepa proceduren.

Jag försökte sedan med att byta ut grafikkortet mot ett gammalt Geforce 4 MX kort. Det verkade funka hyfsat, fast jag körde den inte särskilt länge. Jag satte sedan tillbaka min Radeon 9800 och startade datorn igen. Den verkade, återigen, funka bra. Men när jag försökte spela någonting så fick jag bara en blank blå skärm. Jag antog att drivrutinera for åt helvete när jag satte dit Nvidia kortet, så jag avinstallerade drivrutinerna, rensade med Driver Cleaner och körde in nya. Det funkade fint. Ett tag. Sedan så började jag få allsköns "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" och "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" BSoD's. Förbannat. Så, jag avinstallera drivrutinerna igen, och installera nya. Samma sak. Körde då en system restore, som inte gjorde minsta lilla skillnad. Avinstallera drivrutinerna IGEN, laddade ner och körde in ATi's nyaste (4.12), och det verkade funka.. lite grann. Efter att den hade stått utan att krascha i ungefär en timme så prövade jag att köra lite CS: Source på den. Det gick kanske 4-5 rundor, sedan så stängde datorn bara av sig på sitt vanliga vis, och jag kan nu inte sätta på den igen föränn jag drar ut strömkabeln till nätagget. Jag sitter och skriver det här på min bärbara.

Nu är min fråga. VAD SKA JAG GÖRA? Det är definitivt inte nätagget. Det är möjligtvis grafikkortet, men varför skulle den bara stänga av sig sådär då? Kanske minnena, men samma sak där. Eller processorn. Jag körde dock Prime 95 i 2h utan att få något fel. Eller så är det moderkortet. Den där förbannade röda lampan hånar mig fortfarande.

Specs:
Asus A7N8X-E Deluxe
AMD Athlon XP 3200+ (400)
Gigabyte Radeon 9800Pro 256mb
1 GB (2x 512) Kingston DDR400 CL3 RAM

Kör med Windows XP Pro.

Permalänk

Hm, intressant...

Jag sitter med i princip samma konfig (bortsett från graffakortet).

Får konstiga frysningar, BSoD's (med samma fel som du anger) m.m.

Dock så flippar den inte ur som din i form av att jag måste dra ur nätkabeln, jag bara bootar om så går den vidare.

Jag har ett ASUS A7N8X-E Deluxe (BIOS 1013), AMD Athlon XP +3200 (ej klockat), minnen från Kingston (PC3200, 400MHz, CAS2,5 (du har 3).

Kör SATA-disk, XP Pro m.m.... Jag hade också prob med mitt förra graffakort som hade en fläkt so mla av, så nu kör jag med passiv kylning.

Jag har en sprillans Sonata-chassi (köpte igår). Köpt ny disk för att testa (den rymmer mycket MP3, så inga bortkastade pengar;-)). Köpt nytt minne (exakt likadant). I chassit har jag en extra 120mm-fläkt för att få bra temp i lådan.

Jag har märkt att om jag har 1x512 i B1 går den lite stabilare än om jag har 2x512 i B1 + A2 eller A1.

Den hänger sig när CPU-tempen när ca 58 grader. Jag har en idle på 49 med full fart på alla fläktar (dock ej CPU-fläkt som är termostyrd). Jag har en idle på ca 52 om jag har alla fläktar på termostyrning.

Har runda kablar till CD-enheterna.

Jag har bytt allt utm propp, mobo och minnestyp. Jag kliar mig lika mycket i huvudet som du. Vilken temp har du på mobot resp proppen???

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Ja, du. Den här datorn har alltid varit fruktansvärt het. Har väl kört med den i litet över ett halvår med ungefär samma temp hela tiden. Just nu kör CPUn på 66 grader och mobot på 32. Det är idle temp också. Den kan gå upp till 70 ibland. Heh. Har funderat på att montera om CPU-fläkten, men jag har slut på kylpasta och det var så äckligt svårt att få dit fläkten som jag använder (En Gigabyte 3DCooler Pro). Har inte funderat särskilt mycket på temperaturen på sistone, med tanke på att den funkat "stabilt" förut (har haft problem förut också), men det kan givetvis vara en orsak också.

Permalänk

Ja, va faan ska man säga...

Har du gjort några anpassningar i BIOS för minnena? Jag kör på auto så mycket som möjligt.

Den fläkt jag har är en http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010055445 och lådan en http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010053287 en en extra 120mm http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010045083. Lådan e helt kanon o extrafläkten gör sitt till.

Dina temps verkar ju ligga (tycker jag) högt. AMD anger "normal operation temprature" till 60-65 grader (http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...). Nåväl... Jag ska ikväll/natt testa att reseta CMOS samt köra memtest.

Jag kan återkomma med lite resultat om du vill. Blir om några timmar, men det kanske ger lite klarhet på någe vis.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort några anpassningar för minnena, de kör på Auto. Ska kanske försöka att montera om CPU-fläkten. Mina temps ligger onekligen farligt högt, och det kanske är dags att göra någonting åt det.

Om inte annat så får jag väl lov att köpa ett nytt moderkort. Jag har mina misstankar mot att det är tjuven i mitt fall. Eller sälja hela skiten i delar och köpa en helt ny dator.

Permalänk

Jag har också mina föraningar om kortet. Jag tror att det kan vara den sensor som skall stoppa CPU:n om det blir för varmt som har ballat ur, alltså att den stoppar hela alltet även fast det inte är för varmt. Läste också någonstans på forumet här att man kan ställa ner FSB 1 Mhz till 199 eller "ända" ner till 196 för att få mer stabilitet. Vet inte om det hjälper, har inte provat själv. Ska se vad memtest ger.

Vårat kort har ju 3 års garanti (kolla under "ASUS Pålitlighet" lite längre ner http://se.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-e-d/overview.htm) så du borde ju kunna byta det, eller??? Förmodar att senaste BIOS ligger i;-)

Återkommer i ärendet.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Jag hade något fel för länge sedan, och då fixade det problemet att ställa ner CPU'n lite grand. Jag har försökt att ställa ner den lite mer nu, men det fixade inte problemet. Bör kanske skicka tillbaka både CPU'n och moderkortet.

Fast det lär väl ta en månad innan man får tillbaka grejerna. Usch och fy. Och jag vet inte om jag har något kvitto kvar heller. Antar att dom vill ha ett sådant också.

Permalänk

Nu har här meckats — utan resultat...

Jag har resetat CMOS, flashat BIOS igen. Jag har testat minnena med MemTest-86 v 3.2 och om jag kör dom en i taget så går dom igenom klockrent. Dock märkte jag att den rabblar massa siffror några sekunder innan den börjar köra testen. Är detta normalt, tro? Den gjorde det bara ibland...

Om jag sätter minnena (enligt bruxen) i DualChannel mode så får jag fel i test #5 och ibland i test #8. Jag har fått allt från 2 till 44 fel rapporterade i DualChannel.

Kontentan blir alltså att minnena fungerar fint var för sig, men inte ihop. Kan detta bero på minnena eller på kombination moderkort/minnen?

Jag har fortfarande problem med frysningar/omstarter i tid o otid.

Jag vet inte vad mer jag kan byta nu bortsett från mobo:t och/eller CPU:n.

Alltså, inget nytt efter nattens övningar.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Jag körde Prime 95 igen nu, och den spottade ut fel ovanpå fel sekunder efter att man startade programmet. Den verkar peka på CPU'n, så nu är man ännu mer undrande... Ska testa lite till, återkommer med fler resultat.

EDIT: Jag är lur på att överhettning är mitt problem nu. Den verkar gå mycket hetare nu än förut, av någon anledning. Ska försöka montera om processorfläkten senare idag, eller kanske imorgon.

Permalänk

Nu har jag fått snurr på mitt system!!!

Har bytt mobo:t o minnena. Jag fick två nya minnen (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010050876) och såg till att dom kom från samma batch.

Innan hade jag två som _inte_ var från samma batch men hade samma specar.

Nya kortet har BIOS 1011 (har inte uppgraderat än). Kör samma propp.

Memtest körde i Dual Channel utan problem. Installerat om hela XP o allt utan några som helst probs (peppar, peppar...).

Hör av dig om du behöver mer stöd;-)

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Min burk är då fortfarande sjuk. Börjar misstänka minnena nu också, bara för att förvirra allting ännu mer. Jag får nämligen en massa errors på Memtest86 test #4. Men så får jag ju errors på Prime95 också. Och BSoD's som klagar på ati3duag.dll, vilket föreslår grafikkortet. Plus den där lampan, vilket föreslår moderkortet. Hahaha. Det känns så löjligt krångligt. Ska testa med att köra memtest86 på bara ett av minnena, och sedan det andra. Och montera om processorfläkten.

Annars så tänkte jag köpa ett MSI Neo2 med en 3000+ winchester, men nu blir man ju lite fundersam på om det är minnenas fel istället.. Nåja. Får se.

Permalänk

Jag tror på minnena, eller en kombination av värme o minnen.

Igår när jag körde mitt nya mobo med nya minnen öppet på bordet så efter ca 25 min fick jag en BSoD som indikerade - gissa - "ati3duag.dll"

Graffakortet blev för varmt, man får ju inte mycketluftxäzling när man har det liggande löst på bordet..... Riktade en liten Papst på 1800 varv och då var det inga problem längre. Det var den enda hängningen jag lyckadres få fram efterr att jag bytt kortet och minnena. Prova att köra minnena separat som sagt.

Även om dom fungerar separat så betyder inte det att dom ska funka ihop. Precis så var det för mig. De fungerade separat, men när man satte dom tillsammans så sket sig saker.

Har du testat att köra den utanför lådan? Alltså helt löst på bordet?

Vilken låda har du?

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Ja du, jag vet inte. Den blev stabilare med bara 1 minne, och memtest86 klagade inte. Dock så klagar Prime95 fortfarande, så jag antar att CPU'n är krasslig också. Körde CS:S i en timme eller så, utna att krascha, men när jag kört HL2: Deathmatch ett tag så fick jag en blank blå skärm när jag stängde ner det, och var tvungen att reboota.

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.. Kanske köra lite mer tester. Kanske blir till att skaffa nytt moderkort, CPU OCH minnen.. Bajs också. Hade inte tänkt uppgradera än.

Permalänk

Det är ett h-vete att felsöka en burk, bara e så.

Min tipsbank är slut nu. Jag skulle ändå satsa på nytt mobo + minne/minnen. Se bara till att de kommer från samma batch. Jag trodde också min propp va paj, men den är hel. Nytt mobo + minnen löste det hela.

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk

Har en 3200+ också. Blir också ruggigt het! Jag har tagit mig i örat nu och ska beställa nytt chassi, aggregat, fläktar och så vidare. Hoppas det hjälper... Måste säga att jag är ruggigt missnöjd med min 3200+. Den är varm och inte så speciellt snabb tycker jag...

Ni ser mitt burkinnehåll här under.

/ Tim